Tips til l-malle:)

Hei!

Jeg har nå satt i gang mitt 240liters juwel-akvarie og jeg har tenkt jeg skal prøve meg på en l-malle type.

Personlig vil jeg gjerne prøve noe annet enn Ancistrus og l-144.

Fisker jeg skal ha oppi der er:
Blå Acara
Glødebåndstetra
Røde fantomtetra
En corydoras gjeng
L - ???

Det er ikke et stort krav at den skal yngle (selvom det hadde vært gøy), men i første omgang vil jeg bare ha en malletype som er enkel og vil trives i 240 liter med den fiskebesettningen jeg har satt opp over (Om noen har noen innvendinger om besettningen, er det bare å si noe om den og - blir glad for all hjelp!)

Mvh Gina
Hei.

Det finnes mangen hundre L-maller i foskjellige farger, mønster, størelser, priser, osv. Men ikke så mangen som er vanlige i handelen. En fin som er ganske vanlig i handelen er Klovnepleco ( L-104 ). Den er ikke så dyr ( ca 100 kr ), lett å holde, kan yngle om forholdene er til rette for fisken og den blir heller ikke så veldig stor ( 10 cm).

Det er en malle som ikke spiser særlig med alger. Den er avhenhing å få i seg tre ( røtter ). Det er en fisk som er nattaktiv og må ha mangen gjemmeplasser om dagen som de kan gjemme seg i. Klovneplecoen trenger ikke så stor plass som 240 liter, men jo større plass jo beder trives fiskene.
`
Men som jeg sa om at den ikk tar alger så er det kanskje lurt ha noen Ancstruser ?

Kanskje det kan være en for deg og ditt akvarium ?
Ja, den er fin!
Jeg har også lest litt om l-129. Den er også liten og nett.

Så de spiser ikke alger, nei.. Men jeg synes, unnskyld meg, at ancistruser ikke er noe særlig pene/fine fisk... Da tror jeg heller jeg trår til med en gjeng med Ottoer. Men det får jeg se litt an på, fordi det blir veldig mye liv i bunnen av akvariet om jeg skal ha tre forskjellige typer bunnfisk...

Takk for hjelpen!
Dette er kanskje ikke den billigste og minste malla, men L-264 er NYDELIG!!!!! Vet om et sted du får den for 395.
Ellers er jo klovnepleco en veldig fin fisk den å, bortsett fra at den ikke er så begeistret for alger. Skal du ha en malle som spiser alger er det jo ancistrus, men også bulldogmalle. Disse er fine! Det er også et par typer grenmaller som spiser alger. F.eks Farlowella Gracilis. Eller så er det mange fine maller å ha i en 240 liter, men kanskje ikke så mange som spiser alger.
Inaktiv bruker
Matsi95
Dette er kanskje ikke den billigste og minste malla, men L-264 er NYDELIG!!!!! Vet om et sted du får den for 395. Ellers er jo klovnepleco en veldig fin fisk den å, bortsett fra at den ikke er så begeistret for alger. Skal du ha en malle som spiser alger er det jo ancistrus, men også bulldogmalle. Disse er fine! Det er også et par typer grenmaller som spiser alger. F.eks Farlowella Gracilis. Eller så er det mange fine maller å ha i en 240 liter, men kanskje ikke så mange som spiser alger.

Hei.
Denne mallen trenger nok noe mer enn 121 cm langt akvarie som 240l er i følge fiskebasen.
Men jeg er enig i at det er en flott malle.
kairo
[QUOTE=Matsi95]Dette er kanskje ikke den billigste og minste malla, men L-264 er NYDELIG!!!!! Vet om et sted du får den for 395. Ellers er jo klovnepleco en veldig fin fisk den å, bortsett fra at den ikke er så begeistret for alger. Skal du ha en malle som spiser alger er det jo ancistrus, men også bulldogmalle. Disse er fine! Det er også et par typer grenmaller som spiser alger. F.eks Farlowella Gracilis. Eller så er det mange fine maller å ha i en 240 liter, men kanskje ikke så mange som spiser alger.

Hei.
Denne mallen trenger nok noe mer enn 121 cm langt akvarie som 240l er i følge fiskebasen.
Men jeg er enig i at det er en flott malle.

Info om denne mallen på AF er tydeligvis feil. I følge BTN boka til Ingo Seidel om denne malla, så blir den mellom 15-20cm og kan gå i kar på 120cm. Så da skulle dette går bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap