Dverggurami yngel

Etter å ha fått dvergguramiene min i lek på fredag, ser jeg nå små yngel i overflaten av akvariet sammen med "tusen" biter av pistia.
Disse er nå i et 54 liters kar med faren og to små ancistrus.
Vannstanden er opp til kanten av karet.
Jeg har en utvendig eheim, tror modellen heter 2211 eller noe sånt.
Inntaket på denne er ikke sikret enda (Innsuget er et stykke under overflaten og yngelen er kun i toppen)

Venter på liquyfry no 1 fra usa i posten, og lager infusorier. Etterhvert (14 dager gamle) blir det nok artemia om jeg får den hjemmelagede klekkeren min til og funke.

Mitt spørsmål er hva jeg nå bør gjøre. Ser for meg to alternativer:
Metode 1: Ta ut hannen, sikre innsuget med nylonstrømpe og ha dem i det karet og prøve og fore dem opp der.
Metode 2: Ta yngelen ut og ha dem i bokser. Har tilgang på mange 5 liters isbokser (Store avlange) Har også et helt tom 40 liters akvarie jeg kunne tatt dem over i.

Ser for meg følgende fordeler og ulemper med hvert av dem:
1 Negative:
- Foringen med infusorier, det må bli mye infusorier som forsvinner ut i vannmassen som ikke yngelen får i seg. Såpass stort kar til så små yngel kan det bli vanskelig og skaffe nok infusorier til hele tiden.
- Kan bli litt for kraftig pumpe, som jeg ikke klarer og sikre godt nok.
[
B]1 Positive:
+ Godt innkjørt kar med gode vannverdier og planter med mulig mat på.

2 Negative:
- Rensing/utskifting av vann. Dette problemet har jeg hatt nå med kampfisk at yngelen er så små at når jeg skifter vann vet jeg ikke helt hvordan dette gjøres best mulig.
- Uten pumpe, har et luftdrevet hjørnefilter men det ble for kraftig selv kun med godt innstrupet lufttilførsel til kampfiskene, og det blir sikkert ikke bedre nå. Har bestillt luftdrevet svampfilter derimot som jeg håper kommer snart.
- Varme, hvordan holde jevn stabil temperatur i disse boksene? Har hatt kampfisk på badet på varmekablene der, men ikke helt fornøyd med den løsningen. Tar jeg oppi varmekolbe vil vel bare yngelen svi seg...

2 Positive:
+ Enkelt og fore yngelen
+ God oversikt og mindre sjangs for ukontrollert svinn

Spørsmål:
Spørsmålet mitt blir da hva jeg bør gjøre for og få størst mulig overlevelsesprosent på dem? Metode 1 eller 2?
Noe jeg ikke har tenkt på i hver metode?
Noen som har tips, eller kanskje en annen metode for og gjøre dette?



Ps: Har selvfølgelig lest alt i fiskebasen om odrett på disse og hva hver enkelt skriver om dem. Fant også en god side på engelsk etter link fra Mona O her på forumet..
I et godt innkjørt kar finner de alltids noe å spise, og jeg tror ikke det blir noe problem at infusoriene blir borte for dem når de først begynner å svømme rundt i karet.

Personlig ville jeg latt dem være der de er nå. Litt vanskeligere å holde kontroll på dem, og kanskje mer svinn, men mindre arbeid og færre vannbytter.

I et lite yngelkar har du fordelen at du kan holde øye med dem, men om det blir noe lettere av den grunn tviler jeg på. Vannverdier blir vanskeligere å kontrollere, og vannet må byttes oftere. Mat som ikke blir spist er også et større problem.

Å sette opp et nytt 40 liters kar til dem er det nest beste, men siden det ikke har vært i drift en stund er det mindre mat å beite på for yngelen...

Jeg pleier alltid bare å hive yngelen oppi et innkjørt kar med noen planter de kan gjemme seg i, og så er det survival of the fittest som gjelder. Det går som regel veldig bra, selv om det kan gå noen dager mellom hver gang jeg ser dem. Hiver oppi mat til dem hver dag, og regner med de får i seg en del. Det som blir liggende på bunnen blir spist av snegler.

Bare min personlige mening da
Driver på med Blåguramiyngel nå. De er kanskje litt større en dverggurami?
Jeg hadde yngelsikkert filter fra før, så slapp å tenke på det.
Jeg hadde jo masse planter, og mye mose i karet, pluss mange store eplesngler. Jeg foret med støv fra tetra tabminbokser, knust flakfor og avskallet artemia i starten. ( har lest et sted det blir infusiorer av eplesngler, men er ikke sikker på det) Virket som avskallet artemia var litt for stort første 1-1,5 uken, men eplesnglene ble sikkert glade for det ekstra foret. Forsvant litt yngel første 2-3 ukene, men så var det ekstremt mange i starten også, og det er over 100 igjen nå etter 4,5 uke. Forøvrig er yngelen like glupske i matveien som foreldrene..
Tok ut foreldrene etter noen dager , selv om jeg ikke hadde sett dem ta noen yngel, men hadde plass til de i et annet kar.
Takk for gode inspill.
Flyttet idag etter og ha lest svarene faren over i et annet kar, og festet nylonstrømpe over filterinnsuget.

Ser ikke ut som jeg har hundrevis akkurat, men de er jo så små og vanskelig og få øye på blant all pistiaen.

Satser på og ha litt infursorier oppi i morgen kveld, og håper at den trege pakka fra usa med 3 stk liquifry no 1 kommer i posten snart...
har lest et sted det blir infusiorer av eplesngler, men er ikke sikker på det


Det er når de dør at det blir infusorier av det, levende snegler blir det ikke infusorier av
Mvjnz
Det er når de dør at det blir infusorier av det, levende snegler blir det ikke infusorier av:)


Tror du bommer litt her. Infusoriene lever av avføringen til sneglene, og døde snegler driter ikke.
Eplesnegler som spiser mye grøntfòr (alger, grønnsaker osv) kan i blant skite ut store mengder infusorier, så mye at vannet blir helt grågrønt og uklart i akvariet.

Dette med å skite ut infusorier er det selvsagt kun levende snegler som gjør!
Ah, syntes jeg leste at når de dør blir karet fullt av infusorier.. Da har jeg lest feil da (eller den som skrev det skrev feil).

Men mine snegler får nesten utelukkende salat, og har aldri hatt problemer med infusorier i noen av sneglekarene.
Jaja, jeg har ikke eplesnegler, kun sandsnegler..
Sjekket godt over karet igjen i dag, og ser utrolig få yngel. Skillte kun ut 4 forskjellige og det er vel utrolig lite til og være gurami?
Hellte oppi litt infusorievann til dem nå da jeg så dem svømte smått rundt i overflaten.
Lurer på hvorfor jeg hår så få?
- Kan ha blitt forstyrret under leken da jeg oppdaget det?
- Kan faren ha spist før jeg flyttet den?
- Kan faren ha bli flyttet for tidlig?
- Kan for sterk strøm i overflaten hindre at dem overlever? Ricciaen har gått smått i sirkel i karet etter jeg flyttet faren.
Selfølgelig kan alle være tilfelle, kjipt er det iallefall. Men har jo noen jeg håper skal overleve, får bare håpe de får jeg har er sterke
Hehe, kan avkrefte samtlige av mine teorier. Talte over 30 ved siste telling.
Forer dem, og har skiftet litt vann i går.
Håper dette går bra. Avslutter dermed denne tråden for min del. Videre oppdateringer angående yngelen kan dere lese om i min private tråd om noen er interresert...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap