- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Stein fra naturen
Stein fra naturen
Postet 09.11.08 kl 16:04
Postet 09.11.08 kl 16:13
Endret: 09.11.08 kl 16:15
Jeg har også stein fra ferskvann i karene mine. Det som kan være farlig er at de kan inneholde metaller og andre uhumskheter, så unngå kråkesølv og andre glinsende steiner. Noen kan også endre enten PHverdi eller GH-verdi, husker ikke helt, men det kan du sjekke ved å helle eddik over. Bruser det, bør du ikke bruke dem i et vanlig selskapskar. Skifer og kvarts er ihvertfall trygge å bruke.
Røde steiner kan også inneholde jern forresten
Røde steiner kan også inneholde jern forresten
Postet 09.11.08 kl 16:23
Endret: 09.11.08 kl 16:24
Postet 09.11.08 kl 17:00
Det er ikke lurt at det frigjøres metaller i vannet. Akkurat hva skjer vet jeg ikke, men ihvertfall kan vannverdiene endres slik at fiskene ikke trives.
Glinsende steiner inneholder ofte metaller som kan frigjøres i vannet, og kråkesølv ser ut som en knudrete gråstein med sølvflak på her og der. Den er veldig fin når du holder den mot lys. Men kråkesølv har ihvertfall jeg kun funnet i saltvann.
Så mitt tips er å ligge unna steiner som glitrer/glinser, og er røde.
Glinsende steiner inneholder ofte metaller som kan frigjøres i vannet, og kråkesølv ser ut som en knudrete gråstein med sølvflak på her og der. Den er veldig fin når du holder den mot lys. Men kråkesølv har ihvertfall jeg kun funnet i saltvann.
Så mitt tips er å ligge unna steiner som glitrer/glinser, og er røde.
Postet 09.11.08 kl 17:07
Jeg syntes det er utrolig vannskelig å vite hvordan stein man kan bruke jeg da.
Men om jeg lar de ligge i vann en stund og måler verdiene av vannet de har ligget i. Er verdiene bra, er de da trygge å legge i akvariet?
Eller kan det fortsatt skille ut farlige stoffer uten at jeg får sjekket dette?
Og hva tenker dere på med røde steiner?
De som har rødorange farger eller sånne med rustrød farge på seg?
Men om jeg lar de ligge i vann en stund og måler verdiene av vannet de har ligget i. Er verdiene bra, er de da trygge å legge i akvariet?
Eller kan det fortsatt skille ut farlige stoffer uten at jeg får sjekket dette?
Og hva tenker dere på med røde steiner?
De som har rødorange farger eller sånne med rustrød farge på seg?
Postet 09.11.08 kl 19:55
Endret: 09.11.08 kl 19:56
Postet 09.11.08 kl 19:58