Tilsetningsstoffer i akvarievannet

Jeg har lest litt på nettet, og sett at noen skriver at man ikke trenger tilsetningstoffer i akvarievannet hver gang har vannbytte ol. Jeg har brukt litt forskjellig, men akkurat nå bruker jeg Tetra Aquasafe og Tropica Aquacare plant nutrition (for planter). Jeg lurer på om jeg skal bruke disse tilsetningene til vannet eller om man ikke trenger det? I så fall er dette bra produkter eller bør jeg bytte til andre merker? Har hørt at Tetra-produkter er mye oppskryt, og at man kan kjøpe minst like bra produkter billigere ved å bytte til andre merker. Det er lett å gå seg vill i jungelen av produkter som nybegynner!

På forhånd takk
Jeg bruker aquasana, og føler meg tryggest med det. Mange sier en ikke trenger det i Norge da vi har lite klor i ledningsvannet, men kan være at vannverket tilsetter klor en dag (det gjør de med en gang test viser for høye bakterieverdier) og det er ikke altid like enkelt å legge merke til.. I tilleg har en faren for kobberforbindelser som heller ikke er bra, de kommer jo fra røra i huset ditt, og det skal ganske gode analyser til for å være sikker på att ikke det kan skape problem. Tviler på att noe av dette tar livet av fisken din. Men som sagt, jeg tar den kostnaden for sikkerhets skyld, det skader iallefal ikke fisken.
Når det gjelder gjødsel så er den mer eller mindre nødvendig for god plantevekst, men jeg har ikke funnet hva slags gjødsel som fungerer best for meg selv enda... (bortsett fra bunnsubstratet fra Tetra da det fungerer sinnsykt bra for meg)
Takk for svar Flere som har innslag kanskje?
Ikke annet enn at jeg også ble fortalt i butikken at dette var ett "must", har siden kuttet dette ut.

Tilsetter natron og GH salt i mine kar, samt plantegjødsel (kuler og flytende).

Bruker heller ikke bakterier i flytende form etter vannfyll, som jeg også har sett noen steder at noen anbefaler.

Tilsetter også CO2, om man regner det som tilsetningsstoff
Tusen takk for svar. Nå er jeg i det minste litt klokere!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap