Oppdrett a. macmasteri

Hei

Jeg har fått yngel på macmasteri

De har vært frittsvømmende siden i en uke og 2 dager (siden forrige lørdag), og får mikroorm en gang, og nyklekket artemia en gang per dag.

Jeg har et par spørsmål det hadde vært fint å få svar på. har søkt på forumet, men enten får jeg 100000 treff, eller 13 hvor ingen svarer på det jeg lurer på (avhengig av hvordan jeg søker)

Enn så lenge går yngelen sammen med både mor og far. Noen som vet hvor lenge jeg kan la alle gå sammen? Det ser ut som det går bra, selv om far er henvist til den borteste tredjedelen av karet. Ingen fillete finner (enda hvert fall).

Skal jeg ta ut yngelen på et tidspunkt, evt. når ser jeg at det er på tide?

Jeg teller 30 stykk uten problemer ved fóring, og antallet ser ikke ut til å ha minket i løpet av den uka som har gått. Mor er flink og tar alle inn i kokosnøtthula hver kveld. Har et lite lys på ved siden av karet så det ikke er stupmørkt om natta

Regner med (eller håper!) at yngelen kan vokse en god stund i en 54 liter før jeg må flytte de til et større kar? Neste karet på stigen er da en 110-liter
Siden ingen med egne erfaringer har svart deg enda så kan jeg jo fortelle at en av de som har registrert oppdrett på arten nevner at yngelen gikk i ti uker sammen med foreldrene. I Akvariets leksikon står det dessuten nevnt at hannen etter en fjorten dagers tid vil bli mer aktiv i yngelpleien og i enkelte tilfeller overta denne helt mens hunnen setter i gang et nytt kull. Ut fra dette så høres det ut som om det er best å la de gå med foreldrene en god stund enda. Forhåpentligvis vil noen som har hatt disse selv også poste informasjon her etterhvert. Lykke til med småtassene ihvertfall!
Jeg hadde bare sånn "small scale" oppdrett på dem, dvs de som overlevde i karet med foreldrene vokste opp og ble i sin tid solgt videre. Tett beplantning og mye eikeløv ga småtassene skjulesteder.

Utifra min erfaring med Apistogramma, har yngelen det utmerket sammen med foreldrene så lenge de er så små at de har yngelfarger og yngeladferd. Det er når de begynner å streife mer rundt på egenhånd, kjekle med hverandre og i det hele tatt vise hvilket kjønn de tilhører osv, at foreldrene blir lei av barnepasset og vil ha dem vekk. Jeg synes det er vanskelig å si noe eksakt tidspunkt for når "grensen" er nådd, men som Tante Astrid nevner; ti uker burde gå helt fint. Jeg skulle til og foreslå rundt to mnd, men ti uker er jo deromkring

Som oftest yngler ikke Apistogrammaene på nytt så lenge de har småtroll i karet sammen med seg, men etter noen uker begynner den preventive virkningen å avta. Da kan de to voksne brått få det for seg at de små skal flytte hjemmefra, og "hjelper" dem ganske hardhendt på veien om de ikke drar frivillig :p Da må man stå parat og flytte dem ut. Faktisk kan det være enklere å flytte de voksne, de er for det første lettere å få tak i, men også enklere å akklimatisere i et nytt kar. Yngel kan være litt skjøre mht det.

Så, jeg tror du har noen fredelige uker foran deg. Du har god tid til å venne dem til normal føde osv før du flytter dem.
Takk skal dere ha!

Da kan jeg ta det helt med ro skjønner jeg. Leste et eller annet sted at man burde ta ut yngelen etter bare en uke! Syntes det hørtes veldig tidlig ut, og det er det jo også.

Da skal jeg nyte de små i skjønt samspill med mamma i flere uker til. De har faktisk smakt på meitemarksticks allerede! Men ingen tvil om at artemia er vinneren så langt.

De får kjempedigre, sprekkferdige mager når de har spist artemia, også ligger de oppå et eikeløv og slapper av resten av kvelden. Ser ut som om de rett og slett ikke orker å røre på seg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap