Biltema sanden blir grønn

Dette spørsmålet er helt sikkert svart på før, men jeg finner ingen tråder der det er nevnt. Så jeg starter en ny tråd om det.

Jeg har litt problemer med at biltema sanden (den grove typen) blir grønn på noen steder midt i karet..
Det er 1x18w Acardia Freshwater + 1x18w OSRAM 965 Biolux lysrør i en 128L, det er også et dekkglass som demper belysningen en del pga det er rimelig gammelt og har blitt litt brunt.

Jeg har 1 ancistrus & 8-9 eplesnegler som liksom skal holde algene under kontroll.

Er dette en helt vanlig alge eller kommer det av noe annet?
Det er nok Blågrønnalger, men om du tar et bilde kan vi si det sikkert. De kan du få vekk vek å strø salt over den så blir den borte. For å lese mere om det, så trykk på den aktive lenka jeg la ut Men som sagt: Ta et bilde, om du så bruker mobil-kamera eller hva du nå enn bruker!'

Sitat fra artikkelen "Alger i akvariet!" av Bjarne Sætrang:

Blågrønnalger

Disse algene, som egentlig ikke er riktige alger, men bakterier som kalles Cyanobakterier, kan man oppdage som et blågrønt belegg på bunnen, nærmest som et teppe. De avgir også gjerne en muggen lukt når vi forsøker å ta de bort. Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden. En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig og der matrester og ekskrementer fra fisk ofte samles. På slike steder hemmes de naturlige nedbrytningsprosessene som er til gode for akvariet. Algene (eller egentlig bakteriene) kan også dukke opp i nyinnredede akvarier der den biologiske balansen ennå ikke er stabilisert. Uansett er disse algene et tegn på en biologisk ustabil situasjon i akvariet. Mysteriesneglen (Pomacea bridgesi) er sagt skal kunne beite disse algene.
Tok et bilde med blitz og et uten.

Jeg vet ikke helt om jeg tror det er BGA.. Har hatt det før i 20Litern min og dette ligner ikke.. Men jeg er ingen alge ekspert da. ;-P
Nei... Det ser ikke ut som det er BGA. Du kan jo søke litt på alger og se om du finner noe lignende!
Vel, da har jeg lest en del om alger og ikke funnet ut hva dette er for noe.. Nå har det dukket opp på biltema sanden i alle karene mine..

Er det seriøst ingen som har vært borti dette og vet hva jeg kan gjøre med det??
Hadde det samme i ett kar jeg kjøpte brukt med biltemasand, ble borte av seg selv etter ca 14 dager, har en del sandsnegler oppi som er en del aktive om natta. Hva det kom av er jeg ikke sikker på.
sarping
Hadde det samme i ett kar jeg kjøpte brukt med biltemasand, ble borte av seg selv etter ca 14 dager, har en del sandsnegler oppi som er en del aktive om natta. Hva det kom av er jeg ikke sikker på.

hm, ok. Takk for svar.
Hvordan/hvor mye lys har du i karet ditt? Lurer på om jeg kanskje har litt overkill nemlig.. :-S
dette e ett hjørnekar på ca 100l, eneste jeg ser er at det er Philips T-LD 15w aqua, 2stk med reflektorer. Lyset er av i 14t og på i 10t
hmm, ok. Jeg kjører noe lignede på karene mine så da kan det ha noe med det og gjøre..

14 dager skriver du. Denne tråden er akkurat en uke gammel så får håpe jeg bare har en uke igjen da, før det blir borte.. ;-P hehe!
Håper det blir borte da, ikke så pent å se på, hjelper nok med en del sandsnegler som snur og vender på sanda litt
Tror du har en idè der ja.. Skal se om ikke jeg finner meg noen billige her på rubikk. Takk for tipset.
Jeg har et kar som jeg start opp for 12 dager siden Jeg har også biltema sand og min ser akkurat like ut. Håper det ordne seg av seg selv. Tenkte jeg skulle skaffe meg 5 - 6 bunnfisk for å rote litt rundt i sanden. For se om det hjelper.
ingen av ekspertene som har et fasit svar på dette heller?

Jeg rotet litt rundt med fingrene i sanden på det området som var verst idag.. Det ble en hel del bedre.. Men nå har det spredt seg til alle karene mine (bortsett fra 15L som har svart sand), og 325Litern har sandsnegler.
Er det ingenting man kan gjøre for og forhindre dette? Det ser ut som en type alge, men jeg kunne ikke finne noen bilder av dette her på AF.
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap