Er pumpen stor nok?

Hei tenkte på å kjøpe meg dette :
juwel Rio
Komplett 240 liters møbelakvarie inkl 1000 L/T Standard H filter og 200 watts varmekolbe. 2 x 38 watt lysarmatur.
Utvendige mål på akvariet 121x41x55cm (LxBxH)

Er åpen for andre forslag, det skal ikke koste alt for mye. Men vil selvfølgelig gjøre det rette. Jeg er helt ny i dette,og har lest mye om det som skal til for å få et bra resultat. Men er skikkelig usikker på filter -pumper -lys -o2 osv.

Prisen er 4000kr

Mvh Linda
Inaktiv bruker
Linda Karlsen
Hei tenkte på å kjøpe meg dette : juwel Rio Komplett 240 liters møbelakvarie inkl 1000 L/T Standard H filter og 200 watts varmekolbe. 2 x 38 watt lysarmatur. Utvendige mål på akvariet 121x41x55cm (LxBxH) Er åpen for andre forslag, det skal ikke koste alt for mye. Men vil selvfølgelig gjøre det rette. Jeg er helt ny i dette,og har lest mye om det som skal til for å få et bra resultat. Men er skikkelig usikker på filter -pumper -lys -o2 osv. Prisen er 4000kr Mvh Linda

Hei.

mengden som er oppgitt av leverandører på pumper/filter er i overkant av hva de klarer å pumpe. Det spiller også inn på kapasiteten om du belaster filteret maks. Dvs om du har mange fisker, mye mat og rester som filtret trekker til seg og som det skal bryte ned til næring for planter.

Strømningsbehovet i akvariet er det fiskeartene som avgjør for å ha optimale forhold.

Jeg feks. har et nyoppsatt 180L kar som jeg skal ha maller i. De mallene jeg tenker på kommer fra et område (Rio Xingu) som er en hvitvanns elv. Dvs en rask rennende oksygenrik elv.
Der har jeg to pumper, en i hver filterboks som pumper teoretisk 1500 l/t hver+ utvendig filter som pumper 1200 l/T teoretisk.
Filtrene er også oppgitt med pumpe kapasitet og filterkapasitet. Filterkapasiteten på et filter er mindre enn pumpekapasiteten.

Håper det var til hjelp.

Mvh
Kai R.
Hei
Ja nå hadde jeg tenkt å ha helt vanlige fisk slik som oss nybynnnere kan lykkes med. Har tre forskjellige forslag som jeg vurderer. Altså sammensetnig. Dette skal være fisk som passer sammen og ikke mer en 20-40 fisk kommer an på størrelsen da. Men har ikke bestemt meg.
Er pumpe å filter det samme? liker ikke å være så grønn..hehe
regner med det er et 240liters juwel rio du har.

For vanlig bruk til selskapsfisk er det helt OK, og tar godt unna.
Har hørt folk klage over at det er litt stort, men aldri på kapasiteten.
Når det gjelder innvendige filter er det vel egentlig ingenting som slår Juwel sine.
For ca 550 kr får du pumpehodet til det filteret som er oppgitt til 1500 l/timen (det tar ett minutt å bytte) , og bytter du ut filtersvamper med Juwel sine cirax bokser filtrerer det filteret meget bra, og du har ett godt utgangspunkt. Reflektor på plantelyset (2 forskjellige rør i settet) og du har ett godt karr å begynne med. Selv tar jeg modifikasjonene på mine Juwel karr når jeg føler for det, har fortsatt originale filtersvamper og pumper. Men er superfornøyd med hvordan de fungerer.
Hei
Ja så om jeg kjøper det ,så holder det som mitt første forsøk. Takk ,for det er litt surt om jeg plutselig må kjøpe ekstra pgr av at det ikke holder mål.

Så da er detr hurtig voksende planter ,forskjellige viktige målinger og innkjøring ca en mnd før de første fiskene får flytte inn. Dette skal bli spennede
nubbe
regner med det er et 240liters juwel rio du har. For vanlig bruk til selskapsfisk er det helt OK, og tar godt unna. Har hørt folk klage over at det er litt stort, men aldri på kapasiteten.

Er vel 5.5 liter filtervolum på "standard" og H er enda større , så den tar jo plass. Men er vel omtrent samme filtervolum som det en ville valgt på ei utvendig pumpe til samme karr, så filtreringen er det ingenting å si på.
Digi
Når det gjelder innvendige filter er det vel egentlig ingenting som slår Juwel sine. For ca 550 kr får du pumpehodet til det filteret som er oppgitt til 1500 l/timen (det tar ett minutt å bytte) , og bytter du ut filtersvamper med Juwel sine cirax bokser filtrerer det filteret meget bra, og du har ett godt utgangspunkt. Reflektor på plantelyset (2 forskjellige rør i settet) og du har ett godt karr å begynne med. Selv tar jeg modifikasjonene på mine Juwel karr når jeg føler for det, har fortsatt originale filtersvamper og pumper. Men er superfornøyd med hvordan de fungerer.

Da er vi 2 med samme mening. Juwelfiltre er enkle å ha med å gjøre, rense etc., men må suge ut litt gjenværende rusk og rask før man trykker svampkammer på plass igjen. Ellers intet negativt med selve konstruksjonen.
Juwelfiltre har en liten problemstilling, de er sultne og stikker av med mye for.... ("Skimmer" innsug, tar inn overflatevannet) . Men har nå funnet en løsning , er kanskje beste løsning for all foring uansett...
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap