Skal en virkelig bruke samme prosedyre som ved oppstart av helt nytt akvarie. Har fått meg et 60-70 liters,da jeg har de siste pr årene hatt et lite på knapt 10 l,har aldri helt sjekka. overtok d av noen som skulle flytte.Jeg synes derimot dette med akvariefisk er veldig kos da,men jeg har hatt et attlet på at de hadde d for trangt og stusselig. Har ikke hatt noen problemer sånn egentlig,prikksyke en gang og invasjon av pestsnegler,som begge deler var under kontroll forlengst.
Men nå står altså det nye akvariet der fiks ferdig,bortsett fra litt ny innredning som skal inn,men så er jeg så engstelig for å tabbe meg ut...Har ikke mistet noen fisk til nå,og har nødig lyst til d,så spørsmålet mitt er egentlig: må jeg bruke flere uker på å flytte de 9 fiskene mine og lille "snuggle" over? kan jeg ikke bruke en snarvei,gradvis flytte vann fra det lille akvariet evn til syvende og sist ta alt d gammle vannet over,sand ting og tang og kanskje litt filtervatt fra d gammle til d nye? el er jeg for godtroende?
Har inntrykk av at disse fiskene tåler mer enn vi tror,og selv er jeg vant til lakseopdrett og der er rent,rent,rent et must!
På forhånd takk