Hva slags stein er dette egentlig?

Denne steinen fikk jeg med akvariet da jeg kjøpte det (brukt)...

det er vel sikkert 2 år sia nå tenker jeg....
det rare er at da var den mye større og med flere hull i, skikkelig fin egentlig, men det ser ut som den blir mindre :0S

jeg har jo en lavastein også, men de er jo helt anderledes i konsistens og farge, de er jo røde......

det som var supert når denne steinen var "ny" var at ynglene kunne gjemme seg inni den..

hmm.... noen som veit?...pussig at det minker på den syns jeg da (eller er det normalt)

:p

Hmmm
ere virkelig ingen som veit åssen stein det er??? :s
Kan være noe den forrige eieren har funnet ute. Det ligger en lignende "stein" på et kontor der hvor jeg jobber. Den er funnet i et vannrør (ikke kloakkrør) i Bergen sentrum. Avleiringer av et eller annet slag fra rørene. Skikkelig ekkelt. Ligner men jeg skal ikke påstå..
Hei igjen..
nei dem sa dem hadde kjøpt den ...

i beskrivelse er det en porøs stein med masse hull og ganger i..... :S
Ser nesten ut som en stein som er beregnet på saltvann. En død "levende stein"...
Det kan også være en møkkete lavastein, under tvil...
Inaktiv bruker
har en slik som det der selv.. er en "falsk" lavasten tror jeg..
Hmm...levende??
levende??

er det derfor den minker??

lavastein er det ikke har hatt en lavastein i flere år og den er fremdeles rød

rar stein med porøs sammensetning og mange hull (har hatt mange flere hull) og den har vært mye høyere.... :S
Kan det kanskje være en klump død korall? Jeg har noe lignende som jeg knakk opp i flere deler for og heve gH i karene mine..
Hmmm.... :s
Død korall?...

hmmm....får man kjøpt sånne eller?.... hadde vært kult med en ny når denne er "brukt opp"

denne her "knekker ikke" men forsvinner liksom :s blir bare mindre med tiden.....

ingen som har sånn altså?
Levende stein er kakstein/korall som er bebodd av diverse smådyr. Derfor navnet levende. De dyrene fulgte nok ikke med steinen dersom den var tørr eller i et ferskvannsakvarium da den ble kjøpt. Dermed er den "død".
Den minker nok fordi kalken løser seg opp i pH under 7
Tror dette er en lava stein
Bilde er vanskelig og se men den ligner på en lavastein som har blitt skadet av noe, hvor lenge har den vert uten vann? har du lagt den i karet alt? hvor lenge? tror ikke jeg ville brukt den før jeg hadde testet den i et karantene kar. mål vannet først, hold tempratur. samme vann som akvariet. og mål det etter noen uker. godt råd
Hmm...igjen
jeg lurer og lurer... og jeg spør og spør....

jeg googlet litt da, og det JEG forbinner med korall er en sånn :

http://www.aquanovel.com/images/invertebrados/sinularia.jpg

det er jo ikke sånn den her ser ut.....

nei jeg blir virkelig ikke klok på dette her jeg tror jeg :s
Hei steiner glass...
jeg har som jeg skreiv tidligere kjøpt dette akvariet brukt....

og akvariet er nesten ubrukt, men sikkert 20år gammel..... :s
men det funker som det skal og ser pent ut ogsånn :p

de har også brukt den steinen....
jeg har en liten lavastein fra før, en liten rød en, den er heelt anderledes enn denne steinen her....

aner ikke hva det er, men om det går ann å få tak i en ny en så hadde jo det vært stilig da, for når fiskene yngler så gjemmer de seg i hullene i denne steinen.... (blitt litt mindre hull nå da )

Kizzie
jeg lurer og lurer... og jeg spør og spør.... jeg googlet litt da, og det JEG forbinner med korall er en sånn : http://www.aquanovel.com/images/invertebrados/sinularia.jpg det er jo ikke sånn den her ser ut..... nei jeg blir virkelig ikke klok på dette her jeg tror jeg :s

Ja, det er en levende korall du linker til. Når korallen er død, så består den av kalkstein, og kan bli bebodd av diverse dyr.. Da blir den til levende stein. Men levende stein kan like gjerne være porøs kalkstein. Her ser du forskjellige levende stein.
Hei på deg
Kan du prøve og ta et bilde mer fokusert bare på stein og så nærme som mulig og sende til meg, skal jeg prøve og se og sjekke det for deg.
en spendene sak

Hei steinar....
Takk for at du vil sjekke opp litt.... og til alle andre som måtte være intessert :0)

Hmm.. legger ved 3 nye bilder da....

hehe på det siste bilde kom alle fiskene og ville bli tatt bilde av :p
Hei
noen som har funnet ut noe?
Litt for dårlig bilder fremdeles. Prøv å ta steinen ut og ta bilde av den over vann. Helst i dagslys. Men siden den blir mindre, så tyder det på at det er mye kalkforbindelser i den.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap