Sommerf ciklide som aleneforelder?

Hei igjen, nå er yngelen min såvidt blitt frittsvømmende.Men da jeg slo på lyset i akvariet idag morges var mor borte vekk.Hun var da frisk og flott igår kveld! Kan far ha tatt knekken på henne? i så fall kan han ta seg av yngelen selv, eller er det bedre og ta dem fra ham? han står og våker trofast over dem sålangt
Fra observasjoner i naturen, og i så store kar at man kan holde en stor gruppe av sommerfuglcichlider (slik de ofte lever i naturen), rapporteres det ofte at hunnene rett og slett forlater egg/yngel og hannen for å leke med en annen hann i gruppen. Rapporter om at hannen gjør noe tilsvarende glimrer med sitt fravær.

Det er derfor mye som tyder på at instinktet til å passe på egg og yngel hos denne arten er sterkere hos hannen enn hos hunnen. Dette er også årsaken til at når man har et par som krangler over egg/yngel, bør man hos denne arten ta ut hunnen, ikke hannen som man kan gjøre med andre dvergcichlider.

Jeg ville derfor absolutt tatt sjansen på at hannen klarer dette yngelstellet helt utmerket (eller bedre) alene.
Men så er det jo alltid en usikkerhet knyttet til om han har lest de samme rapportene da........

PS Du bør prøve å sjekke (uten å skremme hannen) om hunnen ligger død et sted i karet; en død fisk i forråtnelse kan medføre meget dårlig vannkvalitet/nitritt i karet.

Lykke til!
Tusen takk for svaret.Jeg har prøvd og lete litt forsiktig etter hunnen men det var ikke enkelt og få øye på noe.Jeg har en stor rot i akvariet og har vel en anelse om at hun ligger gjemt litt under der.Men jeg våger ikke lette på den siden hannen står med yngelen like inntil denne roten.
Tenkte jeg kunne oppdatere litt nå siden det er en stund siden sist jeg har skrevet om yngelen som har svømt fritt i 4 dager nå (snart 5).Føler at det er et litt kritisk punkt på gang, da jeg ser at en del yngel stryker med selv om ca 60% ser ganske friske ut.Er vel ganske vanlig at en del yngel stryker med første tiden både i et akvarium og i naturen? jeg prøver og fore med nyklekket artemia og skall men det ser ut til at yngelen har noe vansker med og spise.Er litt frustrert når jeg ser dette men jeg får vel bare la det gå sin gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap