- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Plantene mine "visner"
Plantene mine "visner"
Sliter med att alt jeg får av planter nesten visner opp for meg etter kort tid.
De blir nesten gjennomsiktige å råtner nesten i blader.
Har i sommer brukt MYE penger på nye lys rør, planter og div for å årøve få det til å gro.
Dreiv for 10 år siden stort med akvarier å den gang måtte jeg tynne ut i karrene mine ofte for alt vokste så fort.
Noen tips som kan få meg i riktig retning?
De blir nesten gjennomsiktige å råtner nesten i blader.
Har i sommer brukt MYE penger på nye lys rør, planter og div for å årøve få det til å gro.
Dreiv for 10 år siden stort med akvarier å den gang måtte jeg tynne ut i karrene mine ofte for alt vokste så fort.
Noen tips som kan få meg i riktig retning?
Postet 11.11.08 kl 18:14
Det ville hjulpet veldig med et bilde av akvariet, samt litt mere tips om hva du har forsøkt av plante-arter, hva slags bunnlag du har, hvor mange lysrør det er, antall grader i akvarievannet osv osv. Det er masse som spiller inn på hvorfor en plante ikke trives.
Jeg har sett innlegg her før om lignende ting, og saken har faktisk vist seg å være potteplanter ment for stuebruk.... solgt som akvarieplanter i zoobutikken, råtner etter en måned eller to under vann. Lureri og bedrag.
Det er derfor veldig viktig å få vite hva slags planter du har forsøkt, og mislykkes med, i tillegg til detaljene nevnt øverst. Et bilde sier ofte mer enn tusen ord også, derfor er det også lurt (og det hjelper oss, hvis du ikke vet navnet på plantene du har prøvd eller har pr i dag)
Jeg har sett innlegg her før om lignende ting, og saken har faktisk vist seg å være potteplanter ment for stuebruk.... solgt som akvarieplanter i zoobutikken, råtner etter en måned eller to under vann. Lureri og bedrag.
Det er derfor veldig viktig å få vite hva slags planter du har forsøkt, og mislykkes med, i tillegg til detaljene nevnt øverst. Et bilde sier ofte mer enn tusen ord også, derfor er det også lurt (og det hjelper oss, hvis du ikke vet navnet på plantene du har prøvd eller har pr i dag)
Postet 11.11.08 kl 18:30
Endret: 11.11.08 kl 18:30
Postet 11.11.08 kl 18:33
Alt bedre før?
Jeg tror årsaken til at planter visner når man starter med mye lys og Co2 er mangel på makronæring i form av nitrogen og fosfat.
Det fleste plantenæringene man får kjøpt på butikken inneholder bare mikronæring, om man da har høy plantetetthet og lite fisk vil man fort mangle N og P.
At planter grodde bedre før kan jeg ikke si meg enig i, jeg måtte selv luke mye dengang for 20år siden med to t8 lysrør og null plantenæring i form av Co2 og NPK. Men jeg hadde da også bare enkle planter som ville vært ugress i ett high-tech kar av idag.
Å få ett brukbart Co2-anlegg var ett kvantesprang for meg når det gjaldt vekst og muligheten til å holde plantearter som ville vært dødfødt for 15 år siden.
Med mye lys, Co2 og makronæring i form av NPK og mikronæring samt skikkelig plantesubstrat klarer vi å dyrke bløttvannsarter som Tonina, Eriocaulon og vanskelige Ludwigiaer som var regnet som umulig for ikke mer enn 10år siden.
Moralen er; Ikke vær redd for å tilsette nitrogen og fosfat i ett plantekar. Det er en myte at dette fører til alger, det er ammonium som trigger alger. Dvs at det er viktig med ett fungerende biofilter og å luke døde planterester og få vekk humus som kan lekke ammonium ut i vannkolonnen.
Det fleste plantenæringene man får kjøpt på butikken inneholder bare mikronæring, om man da har høy plantetetthet og lite fisk vil man fort mangle N og P.
At planter grodde bedre før kan jeg ikke si meg enig i, jeg måtte selv luke mye dengang for 20år siden med to t8 lysrør og null plantenæring i form av Co2 og NPK. Men jeg hadde da også bare enkle planter som ville vært ugress i ett high-tech kar av idag.
Å få ett brukbart Co2-anlegg var ett kvantesprang for meg når det gjaldt vekst og muligheten til å holde plantearter som ville vært dødfødt for 15 år siden.
Med mye lys, Co2 og makronæring i form av NPK og mikronæring samt skikkelig plantesubstrat klarer vi å dyrke bløttvannsarter som Tonina, Eriocaulon og vanskelige Ludwigiaer som var regnet som umulig for ikke mer enn 10år siden.
Moralen er; Ikke vær redd for å tilsette nitrogen og fosfat i ett plantekar. Det er en myte at dette fører til alger, det er ammonium som trigger alger. Dvs at det er viktig med ett fungerende biofilter og å luke døde planterester og få vekk humus som kan lekke ammonium ut i vannkolonnen.
Postet 11.11.08 kl 18:57
Postet 12.11.08 kl 23:11
Har jeg rett i at du ikke har fjernet pottene og ullen rundt røttene så har du nok forklaringen der. Det blir rett og slett for tett for røttene slik at de råtner. Potten og steinullen skal alltid fjernes før planting og hver enkelt plantestilk plantes litt for seg, gjerne gruppevis. Det er ikke for sent å redde de. Fjern det som ser skadet ut og plant de på nytt.
Rosettplanter (planter hvor bladene kommer direkte opp fra bunnen uten stilk) og andre planter med stort rotsystem kan med fordel få litt gjødsel rundt røttene i tillegg til den flytende gjødselen.
Rosettplanter (planter hvor bladene kommer direkte opp fra bunnen uten stilk) og andre planter med stort rotsystem kan med fordel få litt gjødsel rundt røttene i tillegg til den flytende gjødselen.
Postet 12.11.08 kl 23:29
Endret: 12.11.08 kl 23:30
siste gangen ble det ikke fjernet nei.
Men foregående ganger ble det så klart fjernet.
Kjøpte planter for ca 1500kr fra April til August der de ble planta skikkelig.
Å likevel ble de som de på bildet her.
De på bildet her var noen som egentlig bare ble sluppet nedi midlertidig før de skulle settes i ett anna kar.
Men kom aldri så langt.
På alle sverd planter brukte jeg sånne kuler ved røter...
Så her er ikke problemet plantingen..
Men foregående ganger ble det så klart fjernet.
Kjøpte planter for ca 1500kr fra April til August der de ble planta skikkelig.
Å likevel ble de som de på bildet her.
De på bildet her var noen som egentlig bare ble sluppet nedi midlertidig før de skulle settes i ett anna kar.
Men kom aldri så langt.
På alle sverd planter brukte jeg sånne kuler ved røter...
Så her er ikke problemet plantingen..
Postet 12.11.08 kl 23:44
Postet 12.11.08 kl 23:49
JBL "De 7 Kuler" bunnlagsnæring virker bra for meg, og skal holde i nærmere 1 år pr. kule
Postet 13.11.08 kl 00:14
Håvard Hambrokan den høye kh'n min ha noe skyld?
Tviler, de karra jeg har finest plantevekst i ligger ikke langt unna i kh. Fram til jeg fikk skikkelig med avfall i karra (godt med foring og fisk) slet jeg også med at plantene så noe slik ut.Det karret jeg har som er på grensen til overbefolkning har best plantevekst. Var en lenger opp som snakket om nitrat, og forundrer meg ikke om nøkkelen ligger der.
Postet 13.11.08 kl 00:18
Håvard HambroÅ sånn ser plantene mine ut etter noen uker.
Hmm.... har du Ancistrus? Sugemaller altså? Synes det lignet veldig....
Alle mine sverdplanter så slik ut etter at jeg en gang slapp en Ancistrus oppi et kar fullt med sverdplanter. I løpet av to uker hadde han gnagd opp alle bladene, de var pepret med tynnslitte hull slik at det så ut som spindelvev.
Postet 13.11.08 kl 01:39
Endret: 13.11.08 kl 01:42
Postet 13.11.08 kl 02:11
Postet 13.11.08 kl 17:02
Tom KristiansenEr nok mallene som har gjort dette, mine L128 raserer sverdplantene mine med slike hull om de ikke får nok squash/agurk å spise på. jip gjeng i grunn hehe.
aha.. ja men da får jeg prøve fore de på agurk å se om det hjelper.
Men valisinera å blir sånn. der har jeg ikke sett verken maller eller ancistrus på de. men kan jo ha vært en uheldig sammenheng her.
Postet 13.11.08 kl 17:04