- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Farlige bakterier for mennesker
Farlige bakterier for mennesker
Jeg har hørt at fiskemat kan inneholde farlig smitte. Har også fått med meg at det kan være ulumskheter i vannet. Jeg leste denne posten, men jeg er fortsatt litt usikker her.
Vi har ei jente på 4 og venter ei til om et par uker. Er det slik at vi må skrubbe benker etter at vi har skiftet vann og slikt på akvariet?
Har ikke tenkt på hevertmetoden før nå, så det har blitt litt søl.
Hadde et åpent sår i fingeren også, men jeg brukte hanske. Fant ut etterpå at jeg hadde fått akvarievann i hansken.
Dette er sikkert helt simple spørsmål, men man må jo spørre
Vi har ei jente på 4 og venter ei til om et par uker. Er det slik at vi må skrubbe benker etter at vi har skiftet vann og slikt på akvariet?
Har ikke tenkt på hevertmetoden før nå, så det har blitt litt søl.
Hadde et åpent sår i fingeren også, men jeg brukte hanske. Fant ut etterpå at jeg hadde fått akvarievann i hansken.
Dette er sikkert helt simple spørsmål, men man må jo spørre
Postet 11.11.08 kl 23:14
Postet 11.11.08 kl 23:21
Postet 11.11.08 kl 23:24
Postet 11.11.08 kl 23:26
Postet 11.11.08 kl 23:27
Postet 11.11.08 kl 23:28
JeBe[QUOTE=Maretard]Røde mygglarver er det eneste jeg reagerer på, men ikke mer enn at det klør. En håndvask etter foring hjelper godt
Hvor kommer røde mygglarver inn? Er det et slags for?
Røde mygglarver er et for de fleste altetende og kjøttetende fisk er gale etter!=) Finnes hvite og svarte og, men røde er mest næringssrike og for så vidt jeg ser, det fisken foretrekker.
Postet 11.11.08 kl 23:29
Som oftest går det bra, men det finnes faktisk stygge bakterier som kan gi kraftige infeksjoner i sår. Men det vil du merke. Gå til lege dersom du får en infeksjon, og gi beskjed om at du kanskje har blitt infisert fra et akvarium. Da vil det ordne seg..
Fiskemat bør ikke være tilgjengelig for småbarn. Ikke for barna sin del, men for fiskene sin del. Man vil ikke at ungene skal plumpe oppi en masse mat til fiskene.
Fiskemat bør ikke være tilgjengelig for småbarn. Ikke for barna sin del, men for fiskene sin del. Man vil ikke at ungene skal plumpe oppi en masse mat til fiskene.
Postet 11.11.08 kl 23:29
JeBe[QUOTE=Maretard]Røde mygglarver er det eneste jeg reagerer på, men ikke mer enn at det klør. En håndvask etter foring hjelper godt
Hvor kommer røde mygglarver inn? Er det et slags for?
Ja røde mygglarver er fiskefor. Fåes kjøpt på di fleste zoo, frosne. Bruker dem blant annet til mine ciklider og corydoras. Dem elsker det
Mvh Leif
Postet 11.11.08 kl 23:30
Postet 11.11.08 kl 23:30
Endret: 11.11.08 kl 23:32
Postet 11.11.08 kl 23:33
Postet 11.11.08 kl 23:36
Endret: 11.11.08 kl 23:37
Digi[QUOTE=Aggi] Fiskemat bør ikke være tilgjengelig for småbarn. Ikke for barna sin del, men for fiskene sin del. Man vil ikke at ungene skal plumpe oppi en masse mat til fiskene. ;)
Akkurat den kjenner jeg til..........
Har nesten opplevd det selv...
Verre var det da jentungen tok ut steinene fra karet, begynte å tegne på dem med fargestifter, og deretter puttet dem oppi igjen til fiskene.. Takk og lov, at det ikke var tusj eller maling. Tror jeg lignet litt på "lektor Tørrdal" da jeg oppdaget det...;D
Postet 11.11.08 kl 23:40
Selv om det KAN skje at man blir smittet med et eller annet eller får en infeksjon, tror jeg det er veldig sjelden.
Jeg har ingen betenkeligheter med å putte hele armen i karet med kattekloremerker, og har aldri hatt noen problemer pga det. (Med 5 katter er det sjelden jeg IKKE har kloremerker for å si det sånn.)
Hvis jeg skjærer meg på en kniv eller noe og såret derfor er litt dypere og vondere, venter jeg noen dager med å putte hendene i karet. Men det er mest fordi det er litt ekkelt med åpne sår når man driver med akvaregreier, ikke fordi jeg er redd for infeksjon.
Jeg har ingen betenkeligheter med å putte hele armen i karet med kattekloremerker, og har aldri hatt noen problemer pga det. (Med 5 katter er det sjelden jeg IKKE har kloremerker for å si det sånn.)
Hvis jeg skjærer meg på en kniv eller noe og såret derfor er litt dypere og vondere, venter jeg noen dager med å putte hendene i karet. Men det er mest fordi det er litt ekkelt med åpne sår når man driver med akvaregreier, ikke fordi jeg er redd for infeksjon.
Postet 12.11.08 kl 12:40
AggiFiskemat bør ikke være tilgjengelig for småbarn. Ikke for barna sin del, men for fiskene sin del. Man vil ikke at ungene skal plumpe oppi en masse mat til fiskene. ;)
Hehe, den kjenner jeg også til og fiskematen er ikke lenger tilgjengelig for ungene, og nei ikke for ungenes skyld, men for fiskene. Oppdaget at fiskene mine har hatt skikkelig FIESTA lørdags og søndagsmorran når mamma og pappa fortsatt sover
Det eneste jeg har hørt om er tuberkolose hos fisk kan gi smertefulle, infiserte sår hos mennesker hvis du har sykdommen i akvariet og har sår på hendene. Ikke farlig, men smertefult.
Kjærledyr generelt kan overføre en del smitte til mennesker, spesielt katter til fostret. Jeg har fem barn og har ALDRI lest/hørt at akvariefisk har ført til skader på barn/fostre. Så jeg tror dere er rimelig trygg.
Normal folkevett og normal hygiene gjelder vel alltid uansett. De største farene for barna/fostre finnes nok laaangt unna akvariene våre
Postet 12.11.08 kl 12:52
Jeg har 19 akvarier som jeg steller med daglig.
Ser det er nevnt røde mygglarver i tråden, og det er nevnt spesielt fordi det røde i disse frosne mygglarvene er hemoglobin, noe enkelte reagerer allergisk mot. Selv er jeg ikke allergisk mot noe, ikke røde mygglarver heller. Faktisk er jeg en av de sjeldne menneskene som ikke bare bruker røde mygglarver å fôre fiskene med, men jeg har også ved dette lille uhellet gulpet dem i meg selv :p Og jeg lever enda! Fikk litt magesjau etterpå, men det var alt. *urk*
Jeg har hendene i akvarievann så godt som daglig, og har stadig små rifter eller sår på hendene mine - i sommerhalvåret spesielt. Jeg har nemlig masse rosebusker i hagen, og roser har som kjent torner... siden hansker er for pyser (hehe) så steller jeg ofte rosene uten hansker på. Og igjen; jeg lever enda, til tross for at jeg har hendene i akvarievann så godt som daglig. Ingen skumle infeksjoner eller noe.
Ser det er nevnt røde mygglarver i tråden, og det er nevnt spesielt fordi det røde i disse frosne mygglarvene er hemoglobin, noe enkelte reagerer allergisk mot. Selv er jeg ikke allergisk mot noe, ikke røde mygglarver heller. Faktisk er jeg en av de sjeldne menneskene som ikke bare bruker røde mygglarver å fôre fiskene med, men jeg har også ved dette lille uhellet gulpet dem i meg selv :p Og jeg lever enda! Fikk litt magesjau etterpå, men det var alt. *urk*
Jeg har hendene i akvarievann så godt som daglig, og har stadig små rifter eller sår på hendene mine - i sommerhalvåret spesielt. Jeg har nemlig masse rosebusker i hagen, og roser har som kjent torner... siden hansker er for pyser (hehe) så steller jeg ofte rosene uten hansker på. Og igjen; jeg lever enda, til tross for at jeg har hendene i akvarievann så godt som daglig. Ingen skumle infeksjoner eller noe.
Postet 12.11.08 kl 13:07
Ja, røde mygglarver er fòr, altså MAT til fiskene. Noen er allergisk mot de og kan få utslett eller forkjølelses symptomer ved berøring av de. Jeg for min del har atopisk eksem. Jeg tar ALDRI i mygglarvene med fingrene. Ikke fordi jeg er redd, men fordi jeg er litt pysete. Jeg synes at det er ekkelt å ta i. Så jeg trer hendene inni et par brødposer når jeg håndterer mygglarvene. Det gjelder faktisk frossen artemia også, hehe. Men som sagt, JEG er litt pysete når det kommer til slike ting. Men fiskene "må" jo ha det, og da får en heller bare gjøre det som er best for en selv for å levere til fiskene
Postet 12.11.08 kl 13:23
Når jeg mater med frossentfôr, bruker jeg alltid pinsett. Selv om jeg ikke er allergisk, så tar jeg aldri i mygglarvene med bare hendene.
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1240&HKatID=]Denne pinsetten[/URL] bruker jeg til fôring. Den er av plast og lang nok. Har faktisk tre stykker strødd rundt på akvarierommet, så jeg alltid har en for hånden
Den frosne fôret brekker jeg opp mens det ligger inni plast-pakningen, så tar jeg ut det antall biter jeg skal ha med pinsetten og plopper dem oppi en plastkopp som jeg bruker til fôring. Så tusler jeg rundt på akvarierommet og fôrer hvert kar med et passelig antall biter, servert med pinsetten
![[External Image] [External Image]](http://www.webzoo.net/db/bilder/x2420052192.jpg)
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1240&HKatID=]Denne pinsetten[/URL] bruker jeg til fôring. Den er av plast og lang nok. Har faktisk tre stykker strødd rundt på akvarierommet, så jeg alltid har en for hånden
Den frosne fôret brekker jeg opp mens det ligger inni plast-pakningen, så tar jeg ut det antall biter jeg skal ha med pinsetten og plopper dem oppi en plastkopp som jeg bruker til fôring. Så tusler jeg rundt på akvarierommet og fôrer hvert kar med et passelig antall biter, servert med pinsetten
![[External Image] [External Image]](http://www.webzoo.net/db/bilder/x2420052192.jpg)
Postet 12.11.08 kl 14:41
Endret: 12.11.08 kl 14:42
Postet 12.11.08 kl 16:52
Postet 12.11.08 kl 17:00