Stakkars kampfisken min, trenger råd:s

hei

har en hann kampfisk med to hunnkampfisk i et ca 60liters kar, men de hunnene har skrellet av han finnene under(ikke alt,men en del). tar og leverer hunnene til dyrebutikken i dag. han ser ikke ut stakkar:S

det jeg lurer på, vil det ta veldig lang tid før de vokser ut, og er det noen tiltak jeg kan gjøre? veldig synd det her,for han er veldig flott!

han er ellers frisk og rask
Kampfisk er i utgangspunktet solitærfisk, hvilket betyr at de skal holdes alene. Det er en grunn til at de har fått navnet sitt...

Det er klart at enkelte av arten kan klare å tilpasse seg et liv sammen med andre fisk, men det er heller av de få unntakene.

Ved oppdrett, så er fiskene kun kompatible under parringen, og for å få dette til å fungere, så må man vente med å sette inn hunnen til hannen har laget skumrede. Evt. kan man ha den ene i fødekasse til de begge er klare.

Oppdrett krever at man har et kar på 40 liter+ kun til dette formålet, pluss at man har en rekke småkar som man kan skille ut yngel til, etterhvert som de kjønner ut.
[URL=http://home.c2i.net/svein_antonsen/html/oppdrett.htm#]Her [/URL]kan du lese mer om dette.

Ps: Finnene vokser ut igjen, men du må ha tålmodighet. Skadde kampfisker kan med fordel ha litt salt i vannet. 1-2 teskjeer pr 10 liter vann, tilsettes gradvis. Kampfisken bør isoleres for å få mulighet til å komme seg.
ah, takk for kjempebra svar han skal få leve alene fra nå av det var en "altvitende"kamerat av meg som sa jeg skulle ha damer til han:O

men da leveres de to frøknene i dag til dyrebutikken, salt i vannet skal han få, så håper vi finnene kommer seg så han blir like praktfull som før

igjen. tusen takk
Jeg har hatt en kampfisk før og ble anbefalt å ha to hunner med en hann noe som resulterte i det som skjedde med deg. Det hele endte med at jeg kvittet meg og tok vare på hannen. Han var sky til å begynne med og kjempe seg ofte i slottet sitt, men ettersom tiden gikk og han skjønnte at han var alene var han ute nesten hele tiden. Finnene vokste vel noe, men det kan ta tid.
har levert de to frøknene nå så får håpe det blir bra med herremannen og han blir like flott som han var stakkars
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap