Valg av filtersystem

Hei.
Jeg har et Rio240 med det filtret som følger med karet. Igår slutta pumpa å fungere og nå må jeg kjøpe ny. (det er en 1000 l/t pumpe).

Dillemaet mitt nå er om jeg skal kjøpe en slik evt en 1500 l/t, eller kjøpe et utvendig filter isteden, for eks. tetratec EX 700 eller 1200.

Hva syns dere? Cost vs. benefit.

Takker for alle svar.
1000 l/t =ca 400 kr
1500 l/t= ca 500 kr
Utvendig filter til ditt karr = ca 1300 kr (Tetra)
Filtreringsefekt= omtrent det samme
Så er spørsmålet om prioritering, å fjerne orginalfilteret = ca 10 liter mer plass til fisken, da er spørsmålet, er 10 liter mer plass ønskelig? Er det verdt ekstrakostnaden?
Personlig liker jeg juwelfiltra, tar to sekunder å bytte forfilteret så selv om det må gjøres forholdsvis ofte er det så innmari lite arbeid. Hadde nok gått for 1500 l/t og beholdt originalfilteret om det var meg .
Er ganske enig med deg. Jeg har fått et tilbud på en EX1200 for 850 kr (helt ny)
Det er nok mest derfor jeg vurderer den.
Jeg hadde også valgt originalpumpa, det finnes ikke bedre innvendige filtre enn det, og hvis du spanderer på deg de nye Ciraxinnsatsene så kan de måle seg med de fleste utvendige filtre beregnet til karet ditt. Jeg hadde tenkt meg litt om m.h.t. å kjøpe 1500 l/t. jeg tror at 1000 l/t er nok. Du må også huske på at sen gjennomstrømning gir filterbakteriene bedre tid med å jobbe med det dem skal, dessuten så blir det ikke "storm i et vannglass".

Jon
Taco
Er ganske enig med deg. Jeg har fått et tilbud på en EX1200 for 850 kr (helt ny) Det er nok mest derfor jeg vurderer den.

350 kr for 10 liter akvarie gjør vurderingen vanskeligere... Begge har sine fordeler og ulemper..

Den gamle pumpa di foresten.. hva har røket? Impelleren er jo eneste bevegelige del, og den koster vel 150 kr eller .no
Vet ikke helt hva som er røket. Ingenting skjer når jeg plugger den i strømmen.
Impelleren går ikke rundt.
Har du forsøkt å starte pumpa utenfor filterhuset?
Det hender at disse pumpene kan "trøble" litt når de startes etter en stopp.
Taco
Vet ikke helt hva som er røket. Ingenting skjer når jeg plugger den i strømmen. Impelleren går ikke rundt.

Ta tak i impelleren, dra den ut (sitter ikke fast med mindre den har kilt seg) Rengjør med q-tips. Sett sammen, plugg i strøm (starter den da er alt ok), om den ikke starter gi impelleren en dytt (starter den da begynner trolig permanentmagneten i impelleren å bli svak, bytt impeller). Om ingenting av dette får den til å snurre har viklingene i motoren røket (eller kablen) = kast
Ja. Har prøvd utenfor filterhuset. Ingen liv i den.

Den slutta å virke i forbindelse med vannskifte. Jeg glemte å skru av både filtret og varmekolben som er i filterhuset. Merka fort at det begynte å lukte svidd plastikk. Likevel ser jeg ingen skader eller "smelta" områder på selve pumpa...litt underlig..

tips, kjør ett skrujern inn i utblåset på pumpa! Dette har kick startet mi gamle pumpe mer enn en gang!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap