Tid å skaffe algespisser

Jeg har satt opp et kar på 110 l. I den har jeg en banjomaller for sønnen min synes den var artig. Jeg stiller spørsmål til hvilken nytte den gjør for den sover hele dagen men det er en an sak. Vi har også 4 svergdrager.

Vil etter hvert skaffe oss en stim med neon tetra eller cardinal tetra.

Tenkte kansje før jeg intoduser en stim burde jeg skaffe meg noen slag for algespisser siden det er en del alge på røtter og planter. Noen forslag hvilken passer sammen med de fisker jeg har og har tenkt å ha?

Vil det passe med en kampfisk etterhvert sammen med disse?

Er åpen til andre fargerik forslag av fisk som kunne passe sammen med de som jeg nevner?

Er ny til dette...men gleder meg til å få et fint akvarium med fisk som trives sammen..
Det kan være en fordel å sjekke i Fiskebasen (ligger under Kunnskap her øverst på siden) om de fiskene du ønsker å ha sammen passer overens når det gjelder vannverdier. Vil tro at sverdragerne foretrekker hardere og mer alkalisk vann enn tetraene. Det er mange som av uvitenhet putter fisker med forskjellige krav sammen og hvor det tilsynelatende går veldig greit. Det er nemlig ikke slik at de automatisk dør så snart de flyttes over i feil vannverdier, men heller det at de kan bli mer mottagelige for sykdom og/eller få redusert levetid. Dette er altså noe man bør tenke over før man skaffer nye fisk.

Som algespiser så kan jeg anbefale ancistrus som er en rimelig, robust og arbeidsom malle som ikke blir så veldig stor og som kan gå i både bløtt og surt vann og det motsatte. Vær likevel obs på at disse kan være veldig skjøre når de er små og bør derfor ikke kjøpes før de er rundt 4-5 cm lange. Disse er også lette å skille kjønn på (når de har oppnådd en lengde på rundt 6-7 cm) og også lette å avle på om du skulle ønske det.

Å holde kampfisk sammen med andre arter er alltid et sjansespill siden det finnes individer som er veldig aggressive og det finnes også andre fisk som kan være nappete på finnene til kampfisken. Det er altså nesten like mange forskjellige erfaringer som det er eiere av kampfisk. Om du ønsker å prøve så vil jeg anbefale deg å ha en reserveløsning i bakhånd om ting skulle skjære seg. Sjekk også kravet til vannverdiene på kampfisken.

Den enkleste løsningen for å finne ut hvilke fisk du kan holde er altså å gå ut fra vannverdiene du har og velge fisk ut fra de. Dette kan du gjøre ved å legge inn et søk i fiskebasen på størrelse på kar, ønskede vannverdier osv. Deretter kan du gjerne komme med forslag til sammensetning og spørre om de passer overens rent temperamentsmessig.

Siden det høres ut som du er nybegynner så vil du sikkert ha utbytte av artiklene som ligger under Akvarieskolen i Artikler her øverst på siden. Lykke til med en givende hobby!

Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap