Co2. må man ha det?

Hei.

Jeg har ofte hørt om at man tilsetter CO2 i akvariet. Men trenger alle det? Eller er det bare nødvendig ved visse tilfeller? Hvorfor?
Man trenger det ikke, men om man vil ha et plantekar med ekstra fine planter kan co2 være lurt. Plantene bruker co2 på samme måte som vi bruker oksygen
Har fått med meg at plantene bruker det ja.
Men når kan det være lurt å ha det i tilfellet? Vil jeg se det på plantene om de trenger mer?
Om du velger blant de plantene som ikke er blant de vanskeligste så er det vanligvis ikke nødvendig å tilsette co2. I tillegg må du ha ganske bra belysning for at plantene skal nyttigjøre seg den ekstra mengden co2 du tilfører. Det er også nødvendig med høy nok kh (minst 3) i karet når man bruker slik tilsetning hvis ikke så vil ph bli veldig ustabil og kan falle altfor raskt, og for lavt, til at fiskene setter pris på det. Det er altså nødvendig å sette seg litt inn i bruken før man setter i gang.

Etter min mening er det altså ikke nødvendig med ekstra co2 om man velger planter etter det lyset man har tilgjengelig og gjødsler på riktig måte. Du kan jo eventuelt kikke innom karene i profilen min. Som du ser så trives plantene mine godt selv om jeg ikke tilsetter co2.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap