Afrika - 60 liter. Oppsett og innredning. (side 2)

lekkert, som vanlig Astrid

En vakker dag skal ideer stjeles
Det var noen ordentlig fine røtter du hadde fått tak i.
Takk, alle sammen!
Ja, røttene er kjempefine og det var ikke mange kvister jeg behøvde å beskjære før jeg fikk plassert de som jeg ville. Glemte å nevne at jeg foretrekker å brekke av greiner istedenfor å skjære/sage de av. Ved å brekke de så beholder de et naturlig utseende. Kan ikke se for meg at det er mye avsagde greiner i naturen
Nettet sviktet meg i går så jeg fikk ikke lagt inn bildene om fremgangen så her kommer de.

På det øverste bildet vises det innvendige filteret, Fluval 2+, hvor jeg har tatt ut innmaten (står til høyre) og skåret til blåsvamp som skal inn istedenfor (står i midten). Jeg har modifisert mine andre Fluvalfiltre også, men når jeg bruker bare grov blåsvamp så blir det mye svevepartikler i vannet. Denne gangen tenkte jeg derfor å prøve med en liten bit fin blåsvamp øverst i kammeret og en større bit med grov svamp nederst. Håper det fungerer slik jeg har tenkt og at jeg ikke må til å rense det så alt for ofte.

Her på det midterste bildet vises biten med fin blåsvamp hvor jeg har laget en liten grop i midten slik at rotoren får en lettere jobb og det ikke går så fort tett der. Dette har jeg prøvd ut på det filteret jeg har i Søramerika-karet og jeg synes pumpen fungerer bedre enn før jeg gjorde dette.

Filteret ferdig modifisert og klart for å settes i akvariet.

Når jeg har holdt på med vannbytter så har jeg ofte tenkt at det nesten er penere når vannet ikke når helt opp til kanten på karet. Den lavere vannstanden gjør at karet virker mer langstrakt noe jeg synes er veldig pent. Dessuten har jeg sansen for åpne kar hvor overflateplanter gir en naturlig overgang til landdelen. Dessverre så er ikke alt dette mulig i en liten 60 liter, spesielt ikke med killi som er glad i å hoppe og et armatur som krever dekkglass. Ville likevel gjøre et forsøk med lavere vannstand i karet, og sette i noen planter som kan vokse opp av vannet. Blir det ikke bra så er det jo bare å fylle det helt opp senere

Har brukt samme sanden som i de andre karene mine. Den er hentet fra en lokal strand og er både skyllt og kokt før den havner i karet. Nærmere beskrivelse av fremgangsmåte når det gjelder rensing og påfylling finnes her i tråden om oppsettet av Asia-karet.

Slik ble det etter at filter, varmekolbe, sand og vann er kommet på plass. I kveld håper jeg å få på plass plantene også

[External Image]
dette blir kjempefint tante astrid!

jeg skal modifisere min fluval 2+ så snart jeg kjøper blåsvamp. tror jeg går for din måte å gjøre det på. du må oppdatere oss hvordan det går med den fine blåsvampen øverst!
Inaktiv bruker
nå måtte jeg nesten kaste buksa å bli imponert, du har startet opp et nytt karr gitt
bra Tante Astrid, jeg gleder meg videre
Takk, begge to Skal holde dere oppdatert om hvordan den modifiserte modifiseringa mi fungerer over tid

Da var det tid for plantene. Det var egentlig meningen å ta bilde av 35 literen før jeg tok ut plantene derfra, men ble så ivrig at jeg rett og slett glemte det. Kan jo si at det var temmelig tettvokst buskas med masse moserester innimellom alt. Måtte ta ut plantene og plante på nytt da jeg fanget inn stjernedanioene som gikk der til i vår, og plantene ble bare dyttet ned der det falt seg etterpå. Visste jo at jeg snart skulle i gang med dette prosjektet

Her øverst er roten med den fastvokste windeløven. Mye mose innimellom bladene og mange av bladene var stygge.

Var redd jeg skulle skade den når jeg skulle fjerne den fra roten, men som man kan se på nederste bildet så gikk det fint. Her har jeg fjernet mesteparten av de stygge bladene og alt som var løst og de er klar for å plantes på nytt.
Så var det Anubias barteri barteri sin tur. Denne har stått i 35 literen siden oppstart og var nå ganske algebevokst på enkelte blader. Det er så mye alger på enkelte av bladene at det er mulig å se gnagespor fra sneglene der

På det nederste bildet så er det verste klippt bort. Stusset også litt på røttene, men ikke alt for mye siden jeg vil feste de ved å kile disse fast i sprekkene redmoor-røttene. Her er de klar for planting.
Den på det øverste bildet er også en Anubias barteri, men en annen kultivert form som heter coffeefolia. Denne har så fine blad synes jeg og de unge skuddene er rødlige. Denne behøvde jeg ikke gjøre så mye med siden den ikke har stått i karet så lenge.

Denne floken av stilker er faktisk en av yndlingsplantene mine, nemlig Nesaea pedicellata. I motsetning til de forrige som er avbildet så er denne veldig myk i undervannsformen og detter derfor sammen når den tas opp. Får den derimot lov til å vokse over vannet så blir den stiv og grov i stilken. Nydelig denne planten når den trives. Ved god belysning blir den rødlig i toppen.

Her er den klar til å plantes. Måtte faktisk beskjære enda litt mer på høyden for at de skulle passe i karet. Siden denne planten har et veldig stort rotsystem, til å være stengelplante, så er det behov for næring i substratet. Jeg har den siste tiden gått over til Jbl's kuler og er veldig godt fornøyd med de. To stykker havner nede i sanden under disse plantene.
Da var det bare å få alle plantene på plass. Er veldig usikker på hvordan Anubiasene takler å vokse over vannet. Om det ikke fungerer så får jeg røske opp fredsliljen og gåsefotsyngoniumen fra blomsterpottene og putte de oppi istedenfor

Har ikke brukt noenting til å feste plantene med. De er puttet på plass i sprekker i røttene og forhåpentligvis greier de å vokse fast uten at jeg må rette på de hele tiden. Har nå også kickstartet filteren så om noen dager så er det vel klart for de som skal bo der håper jeg

Bare sentvoksende planter så jeg får være forsiktig med gjødslingen. Glemte forresten å nevne Gaffelmosen. Den har vært flyteplante i 35-literen, men kilte den nå fast under røttene på bunnen. Har prøvd det før og jeg liker hvordan den blir når den vokser. Om det flyter opp litt av og til spiller ingen rolle. Røttene ser forresten ut til å holde seg på plass uten steinene så de fjernet jeg.

Slik ble det ferdige resultatet altså Litt uklart vann enda.

[External Image]
det ble jo kjempefint likte den lavere vannstanden, så litt mer naturtro ut.
Dette ble kjempebra! Til stor inspiration
Inaktiv bruker
dritbra som vanlig
Takk alle sammen Ble fornøyd selv også. Gleder meg til plantene kommer i gang med veksten. Tror det blir enda bedre da, men med disse langsomtvoksende plantene så tar det vel et halvt år, minst, før jeg blir fornøyd.

Vurderer å rigge ned 35-literen og flytte over sneglene og filteret. Så kan det gå der sammen med det nystartede i noen uker. Da skulle det ikke by på problemer å ha fisk i karet om jeg plutselig skulle komme over noen klovner
Så bra det blir
Stor takk til deg, og en inspirasjon til alle som leser og følger spent med på tråden din
Tilfeldig bekjentskap
© Cathrine Hansen
Reklame for plussmedlemskap