Hva skal befiske min 60 liter?

Godagen!

Har nettopp gått til anskaffelse av et 60 liters akvarium og lurer rett og slett på hva som skal befiske det! Har stått tomt en ukes tid og det begynner å klø i fingrene etter å sette noe i det, men hva? Trenger noe som er lettholdt og passer sammen! har sett litt i fiskebasen og lurer på om følgende sammensetning er brukbar:

1-2 Ancistrus
5-6 corydoras av noe slag
5-6 guppy

Er dette overbefisket eller bør det gå fint? Har fluval 2+ og fin rund grus som bunnsubrat.
Klarte å skrive to innlegg, ikke meningen, bare dårlig nett som forvirrer! Slett det ene om mulig:P
Det høres ut som en veldig bra sammen setning, 4 hunnguppy og 1 hann er perfekt. Dem vil nok fylle opp karet etterhvert . Det eneste et at corydorasen helst bør ha sand og ikke grus, dette forde corydorasen liker å grave snuten ned i sanden på søking etter mat. Med grus blir nok snutene såre og bartene nedslitt.

Jon
Jeg ville nok heller valgt en stimfisk istedetfor guppy, synes guppier hører hjemme i egne kar, de er jo gjerne både oppe, nede og overalt i karret (min erfaring).
Vil ikke ha noe av såre barter så dropper nok corydoras i karet! Har du noe forslag til en annen fisk, helst noe med "personlighet" som kan flytte inn?

Hva kan være et alternativ til guppy? En flott stim med et eller annet hadde vært flott det og! Noen forslag til noe som gjerne formerer seg litt og er flotte å se på?
Jeg ville nok heller droppet grusen og fyllt karret med sand for å ha coryer jeg da. Utrolig masse forskjellige stimfisk du kan ha, bare finne ut hvor du vil ha de fra (asia, afrika eller amerika) eller hvilken farge du ønsker.

Jo oxo er det mye finere om man holder seg til biotoper istedetfor blanding av fisk fra forskjellige land. Selv ville jeg valgt sør amerika pga coryene, men asiakar har mye mer planter da.
Jeg har rund grus i karet mitt, coryene har bodd der siden august, ingen slitasje så langt ihvertfall..... og de har det topp!
Dette er min erfaring.

Forslag til befiskning i akvariet ditt.

Sugemaller:1-2 ancistrus

Corydoras(hvis sand): 5-6 coryer

Stimfisk: rødmunntetra er nydelige!(minimum 10, gjelder alle stimfisk)

Annet: Lyrehale killi er nydelige de å!
Man kan jo bare velge å vrake, ta med ønske til nærmeste dyrebutikk og spørre om de kan bestille til deg. Her har du litt utvalg.
Her har jeg søkt på fisk til 60l, velg i vei
Takk for alle gode forslag Har fått med meg at man bør befiske karet stegvis og ikke alt på en gang. Hva bør først oppi karet? Bør man begynne med en skikkelig hardfør art i en innkjøringsfase? Noen som har gode dårlige erfaringer? Har gått ca 3 uker siden den kom vann i karet så kan vel begynne snart!
Når du kan putte i fisk kommer ann på hvor lenge filteret har stått og gått og om du da har "foret" filteret, altså puttet i litt fiskemat hver dag for å etablere bakterier som gjør farlig nitritt om til plantenæring i form av nitrat.
Dette kan man måle med dråpetester for nitritt og nitrat.
Man kan "kickstarte" et filter ved å bruke "guffe" fra et innkjørt filter. Altså ta grumset fra et gammelt filter over i det nye filteret. Dette kan gjøres ved at man putter filtermediet fra det innkjørte filteret over i ei bøtte og rister eller klemmer (kommer ann på om det er svamp eller efhi substrat/ keramikkrør), så tar man det nye filtermediet oppi den samme bøtta og prøver få mest mulig bøss inn i mediet.

Det er som du har hørt at man skal begynne litt og litt, altså bare putte i noen fisk av gangen over en lengre tid. Skal man feks ha en stor stim kan det kanskje lønne seg å dele denne opp i to omganger med ei ukes mellomrom. Dette kommer oxo ann på hvor møkkete fisken er og hvor hardt man forer.
Feks kan en stim med kardinaler lage mindre avføring en enkelt pleco.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap