Ph og kh ved tilføring av co2

nå har jeg laget meg en fin og tett flaske for tilførsel av co2 i akvariet mitt på 60 liter. den har stått i 3-4 dager og laget bobler i en kopp fordi jeg ikke ville putte den i før jeg fikk målt kh. i dag har jeg endelig fått pakke i posten med akvarieting og kh-måler var en av de

verdiene er som følger:
kh: 3
ph: 7

dette er hvertfall ca verdier. jeg skal måle igjen i morgen med 10 ml og ikke 5 som i dag. jeg hadde aldri målt kh før og måtte sjekke hvordan det fungerte

- hvertfall.. om jeg har forstått det riktig har jeg nå 9 mg/liter med co2 og jeg kan ha ca 20, sant?

- derfor bør jeg ha kh på 6? og om jeg har kh på 3 vil ph'en gå ned til 6.5?

- jeg har lest at ph'en kan svinge dersom kh'en er lav. er min lav?

- sist, men ikke minst: hvor mye bikarbonat må jeg tilsette et 60 liters akvarium for å øke kh fra 3 til eventuelt 6? og er dette noe jeg må gjøre jevnlig i ettertid?

det ble litt mange spørsmål på en gang kanskje, men om noen hadde orket forklare litt nøyere dette med co2 til meg hadde jeg blitt kjempeglad!
Dersom du har en eksakt måling av KH'en din, og vet din Ph etter måling, da kan du lese utifra en av de mange CO2 tabellene hva du tilsetter av CO2 i karet.

Sålenge du har en KH på over 3, vil Ph forholde seg ganske stabil.

Hvor mye natron du må tilsette hver gang du fyller vann må du nesten prøve deg frem til, da dette styres av mengden vann. Dersom du lager deg en liten "strek" på akvariet, og tømmer til dit hver gang, og har funnet deg en optimal blandemengde, skal det jo være likt HVER gang.

okei, da er jeg litt nærmere

jeg har også lest ennå mer om emnet her inne på forumet, men det er litt vanskelig å slå sammen alt jeg leser til fasitsvaret for hvordan jeg skal gjøre det.

- når jeg har ph på 7 og kh på 3 trenger jeg ikke tilsette bikarbonat før jeg tilsetter mer co2? for jeg vil i utgangspunktet ha ph på 7, sant?

- og når jeg har tilsatt co2 bør jeg måle både kh og ph igjen og eventuelt da tilsette bikarbonat?

- er det noe regel på hvor mye bikarbonat man tilsetter per liter for å øke kh så og så mye?

jeg roter fortsatt litt rundt dette emnet, så en fin forkaring inn med teskje ville ha hjulpet jeg skjønner opplegget sånn halvveis og har lastet ned den kalkulatoren som var anbefalt her inne og sett på tabeller osv. men de praktiske tingene er fortsatt litt for uklare til at jeg setter igang uten noen mer nøyaktige svar.
jeg har forresten dobbeltsjekket ph og kh nå.
kh er på 2,5
ph er et sted mellom 7 og 7,5

da er spørsmålet (i tillegg til alle andre spørsmålene ja :P ) :
skal jeg tilsette bikarbonat før jeg har i mer co2?
Uten å spørre får du ikke svar. Jeg har akkurat selv vært igjennom denne runden selv, så jeg sitter på ferske erfaringer selv

Det finnes ikke ett eksakt svar på hva og hvor mye du må tilsette ditt kar. Dette avhenger da selvfølgelig på verdiene i kranen din.

Mine verdier hjemme er ph 7.27, gh og kh 0.

Jeg har funnet ut sånn cirka hvor mange teskjeer jeg tilsetter med natron. utifra min digitale ph måler, kan jeg nesten med en gang se hvor høy kh er.

Det er anbefalt flere steder her at man tar ting gradvis når man tilsetter noe, så fiskene ikke får sjokk.

Jeg personlig fikk en overaskelse når jeg begynte å tilsette CO2, trodde ikke at PH ville synke SÅ fort, jeg tilsatte jo b a r e 2 bobler pr sekund.......
Vil anbefale at du tar det gradvis med CO2, det tar litt tid før du treffer "bunnen".
Det er ihvertfall bedre å tilsette for lite til å begynne med.
okei, da tester jeg kranvannet for så å prøve meg litt frem med tilsetting av natronen i det vannet for å se hva som øker hva :P

spørsmålet gjenstår fortsatt: tilsette natron FØR eller ETTER jeg har begynt med co2?

ellers begynner det å komme seg her altså!

og dagfinn lunde: jeg får ikke tilsatt litt om gangen siden jeg har laget meg min egen co2-maskin. så her blir det alt eller ingenting nå bor det heldigvis ikke så mye i karet jeg kan ta livet av da, men jeg vil fortsatt være på den sikre siden
Tinelise
og dagfinn lunde: jeg får ikke tilsatt litt om gangen siden jeg har laget meg min egen co2-maskin. så her blir det alt eller ingenting ;) nå bor det heldigvis ikke så mye i karet jeg kan ta livet av da, men jeg vil fortsatt være på den sikre siden :)

Tror nesten jeg må forandre nicket, dette blir veldig formelt

Ok det med DYI CO2. tror nok Ph'en din er nærmere 7,5 enn 7.0 med den KH'en (2,5)

Det med natron. Om du allerede har en kh på 3, og skal holde den der også etter vannbytte, kan du jo velge. Enten tappe vann og lufte dette i egne bøtter/kar (og tilsette alt der), eller tappe rett i karet, og tilsette etterpå.

Jeg gjør det siste, bruker kaldt vann, og får ikke kjempestore svingninger i verdiene. Har testet litt frem og tilbake, og funnet ut hva som er enklest for meg.

Jeg lar CO2 stå på døgnet rundt, også når jeg skifter vann. Tilsetter natron fortløpende som jeg tapper i karet.
Jeg ville øket KH til minst 3.0 før jeg begynte å tilsette CO2. Merk at tilsetning av natron også vil øke PH-verdien litt. Tilsett natron i små doser, gjerne over flere dager og mål verdier etterhvert til du har fått ønsket nivå.

Jeg har en 720 liter hvor jeg skifter 10% vann daglig og tilsetter en liten teskje natron hver dag. Her merkes veldig lite KH-endring selv om om jeg putter oppi en halv pakke natron. Men da jeg skulle justere KH i 80-literen min ga en teskje natron kjempeutslag.

Jeg foretrekker en PH rundt 6.8 i plantekar og er fornøyd så lenge KH er over 2.5.
det høres ut som om alt er ganske så individuelt her jeg får teste litt og se hva jeg finner ut av - utenfor akvariet. så får jeg overføre det jeg finner ut til akvariet etterpå

og dagfinn : jeg har nylig plassert en rot i karet. den senker vel ph litt, sant? det var i alle fall det jeg tror jeg målte for jeg brukte å ha 7,5, men er ganske sikker på at testen nå sier 7. det er uansett ikke så greit å lese av de dråpetestene..
Tinelise
det høres ut som om alt er ganske så individuelt her :) jeg får teste litt og se hva jeg finner ut av - utenfor akvariet. så får jeg overføre det jeg finner ut til akvariet etterpå :) og dagfinn :) : jeg har nylig plassert en rot i karet. den senker vel ph litt, sant? det var i alle fall det jeg tror jeg målte for jeg brukte å ha 7,5, men er ganske sikker på at testen nå sier 7. det er uansett ikke så greit å lese av de dråpetestene..

Det vet jeg alt om, trodde nesten jeg var fargeblind en stund

Rota di senker nok Ph litt ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap