C.aenus egg...

Heisann

Jeg flyttet en gruppe med 6 corydoras aenus over i en 54 liter i går. Vi har sett litt lekstendenser på de en liten stund nå. Men de har gått i ett kar med blant annet ett meget hissig palettpar(med yngel) så det har blitt med tendensene. I går foret jeg så med hvite mygglarver til kvelds. Så i løpet av formiddagen i dag så kjæresten min at de begynte å leke. Hun fikk med seg hele eggleggingsprosessen (litt misunnelig). Så når jeg kom hjem fra jobb i dag så så jeg egg overalt i karet. Men det tok ikke lange tiden før noen egg var borte, så vi turte ikke annet enn å flytte de ut. Etter litt om og men fikk vi de over i en meget stor matboks(2.7 liter ca) med en luftpumpe.

Så nå kommer spørsmålene.. Hvor ofte skal jeg bytte vann i matboksen? er det ok å bruke en matboks ved siden av å temperere vann? hvor mye av vannet bør jeg bytte om gangen? Hvordan bør jeg bytte vannet?

på forhånd takk for alle svar
Hei!

Gratulerer med egg!

Jeg er fersk i gamet "lek på corydoras" selv, og har yngel fra 5 arter her nå, fra nyklekket til 6 uker. Jeg kan jo fortelle hvordan jeg har gjort det, etter å ha lest i timesvis her på forumet

Litt avhengig av temperatur klekker eggene etter 4-8 dager (jo kjøligere jo lengre tid tar det). Faren nå er at eggene mugner. Har du eikeblad kan du ta oppi noen få, de skiller ut stoff som hindrer mugg. Eller om du har esha 2000 kan du tilsette et par dråper av det. Luftestein er viktig!

Etter 3 dager kan du skifte vann på eggene, så klekkes de i rent vann. Jeg gjør det enkelt, og setter en bøtte med iskaldt vann til temperering over natta sånn at vannet i bøtta holder samme gradene som i boksen.

Etter at de har klekket tar det 2-3 dager før de trenger mat. I løpet av disse dagene bruker de opp plommesekken sin. Så lenge du ikke mater har ikke jeg byttet vann.

Når plommesekken er borte må de få mat. Jeg mater morgen og kveld. Den beste maten er mikroorm og nyklekket artemia. Jeg mater med mikroom hver morgen og martemia hver kveld.

Før jeg gir de kveldsmaten, tømmer jeg forsiktig nesten alt vannet fra boksen deres i en annen boks. Når det bare er igjen bittelitt vann og all yngelen linger i en klynge, tømmer jeg resten av vannet og yngelen i en annen liten boks. Der ligger de mens jeg vasker boksen deres i glovarmt vann, og skrubber med en dott filtervatt. Deretter fyller jeg opp boksen med rent, temperert vann fra bøtta, og tømmer yngelen tilbake i boksen sin igjen.

Til slutt får de kveldsmaten sin i helt rent vann. Renhold er veldig viktig! Det danner seg et slim/bakterielag på bunnen som dreper yngel, derfor må denne boksen rengjøres og få 100% vannbytte hver kveld.

Har du ikke mikroorm eller mulighet til å klekke artemia finnes det alternativer. Avskallet artemia er helt greit å begynne med, og jeg vet at mange har suksess med å finsknuse discusgranulat og bløte det opp før det gis.

Etter hvert må de over i noe større enn isboksen, men du får nok følelsen selv for når det er for trangt i boksen.

Luftesteinen er alltid i boksen for å skape bevegelse i overflata og sørge for at de har nok oksygen.

Husk at så lite som 2 grader temperaturforskjell kan drepe yngel når de er små, så det er veldig viktig at vannet holder samme temp når du bytter.

Ellers ligger det mye info her på forumet også.

Kan jo tilslutt nevne at noen gjør dette på en helt annen måte: de legger eggene i et ferdig innredet lite kar, men luftfilter og sand på bunnen. Og de har suksess med det. Det blir mindre jobb siden de ikke bytter 100% hver dag og heller ikke vasker tanken hver dag. Men for meg blir det for uoversiktlig Jeg liker å se at de spiser og telle over og se at alle har det bra. Det er ikke like enkelt i et kar med sand (de har perfekt kamuflasje på sand!) og gjemmesteder
Heisann.. takker for meget raskt svar. ja dette blir spennende. Er mitt første kull så håper noen overlever. Så du bytter ikke vann på eggene mer enn en gang?
Nei, jeg gjør ikke det. Fordi jeg har jo tilsatt enten eikeblader eller esha 2000 for å hindre mugg, og vil ikke ta vekk de stoffene som hindrer mugg før eggene er i ferd med å klekke. Men da bytter jeg vannet slik at de klekkes i helt rent vann.

Det er mulig jeg bedriver "overkill", men jeg kjører bar bunn og 100% vannbytter med skrubb av boksen hver dag til de er 6 uker gamle. Da flyttes de til en innredet 22 liter med et tynt lag sand, innkjørt luftfilter og en liten rot de kan gjemme seg under. I dette karet bruker jeg en liten luftslange til slamsuging og bytter 50% av vannet hver dag (10 liter). Jeg vet at andre flytter de noe tidligere.

Forresten, du bør sjekke eggene hver dag og plukke ut de som er ubefruktet, siden de vil mugne. Vil ikke at mugget skal spre seg til friske egg. Befruktede egg blir mørkere og mørkere i fargen, mens ubefruktede egg først får en hvit prikk i midten, deretter blir hele egget helt hvitt.
At du er misunnelig på din kjære som fikk se hele leiken og eggleggingen skjønner jeg godt. Meeeget godt. Du vet jo egentlig ikke hva du har gått glipp av, hehe. Har selv flere grupper med Corydoras, men mine Aeneus, Albino og Panda er di som er hyppigst fremme med leik og egglegging. Aeneusene er di jeg begynte med, 4 hanner og to huer, denne gruppen er nå utvidet til 9. Det kan gå noe tid til å få den "nye" gruppen til å fungere om du tilføyer individer, men jeg har hatt flaks. Et realt vannbytte og rødemygglarver er hva jeg bruker når jeg skal ha mine i leik. Mygglarver får du kjøpt på di fleste zoo og koster ca 20-25 kr for et brett. Di finnes i flere farger, hvite, sorte og røde tror jeg, men jeg holder meg til di røde. Ønsker deg lykke til med egg og yngel. Hvor mange hanner/huer er det du har?

Mvh Leif
ElinH
Nei, jeg gjør ikke det. Fordi jeg har jo tilsatt enten eikeblader eller esha 2000 for å hindre mugg, og vil ikke ta vekk de stoffene som hindrer mugg før eggene er i ferd med å klekke. Men da bytter jeg vannet slik at de klekkes i helt rent vann. Det er mulig jeg bedriver "overkill", men jeg kjører bar bunn og 100% vannbytter med skrubb av boksen hver dag til de er 6 uker gamle. Da flyttes de til en innredet 22 liter med et tynt lag sand, innkjørt luftfilter og en liten rot de kan gjemme seg under. I dette karet bruker jeg en liten luftslange til slamsuging og bytter 50% av vannet hver dag (10 liter). Jeg vet at andre flytter de noe tidligere. Forresten, du bør sjekke eggene hver dag og plukke ut de som er ubefruktet, siden de vil mugne. Vil ikke at mugget skal spre seg til friske egg. Befruktede egg blir mørkere og mørkere i fargen, mens ubefruktede egg først får en hvit prikk i midten, deretter blir hele egget helt hvitt.


Aha..slik sett ja. men jeg har ikke tilsatt noe av disse så jeg bør vel sikkert bytte vann oftere enn deg.. Kanskje jeg må kjøpe inn litt til neste gang de eventuelt legger egg. Er en del egg her som er blitt mørkere nå ja.. og noen som er hvite.. bør vel gjerne fjerne de da.. litt skummelt og, tilfelle de skulle være befruktet..hehe
Har du noe liggende bør du absolutt tilsette det. Enten eikeblader eller et par dråper esha 2000. Eggene mugner veldig raskt, og vannbytter kan nok ikke erstatte det å tilsette noe som hindrer muggdannelsen. Men har du ikke mulighet til å tilsette noe, eller få tak i det i løpet av dagen, så vil kanskje vanbytter være tingen. Hvor nyttig det er vet jeg faktisk ikke.

Ang. de hvite eggene kan du se det an så lenge de ikke har begynt å mugne. Men gjør de det så bør du ta det ut, siden mugget sprer seg
loffa
At du er misunnelig på din kjære som fikk se hele leiken og eggleggingen skjønner jeg godt. Meeeget godt. Du vet jo egentlig ikke hva du har gått glipp av, hehe. Har selv flere grupper med Corydoras, men mine Aeneus, Albino og Panda er di som er hyppigst fremme med leik og egglegging. Aeneusene er di jeg begynte med, 4 hanner og to huer, denne gruppen er nå utvidet til 9. Det kan gå noe tid til å få den "nye" gruppen til å fungere om du tilføyer individer, men jeg har hatt flaks. Et realt vannbytte og rødemygglarver er hva jeg bruker når jeg skal ha mine i leik. Mygglarver får du kjøpt på di fleste zoo og koster ca 20-25 kr for et brett. Di finnes i flere farger, hvite, sorte og røde tror jeg, men jeg holder meg til di røde. Ønsker deg lykke til med egg og yngel. Hvor mange hanner/huer er det du har? Mvh Leif


He he.. godt spørsmål. Vi var sikre på at vi hadde 4 hanner og 3 hunner. Men nå viste det seg at en av de vi var sikker på var en han la egg i går..hehe.. og det ble observert to hanner med i leken. Så da spørs det om det kanskje er 4 hunner og 3 hanner.. litt usikkert.. he he
Zulusilver
[QUOTE=loffa]At du er misunnelig på din kjære som fikk se hele leiken og eggleggingen skjønner jeg godt. Meeeget godt. Du vet jo egentlig ikke hva du har gått glipp av, hehe. Har selv flere grupper med Corydoras, men mine Aeneus, Albino og Panda er di som er hyppigst fremme med leik og egglegging. Aeneusene er di jeg begynte med, 4 hanner og to huer, denne gruppen er nå utvidet til 9. Det kan gå noe tid til å få den "nye" gruppen til å fungere om du tilføyer individer, men jeg har hatt flaks. Et realt vannbytte og rødemygglarver er hva jeg bruker når jeg skal ha mine i leik. Mygglarver får du kjøpt på di fleste zoo og koster ca 20-25 kr for et brett. Di finnes i flere farger, hvite, sorte og røde tror jeg, men jeg holder meg til di røde. Ønsker deg lykke til med egg og yngel. Hvor mange hanner/huer er det du har? Mvh Leif


He he.. godt spørsmål. Vi var sikre på at vi hadde 4 hanner og 3 hunner. Men nå viste det seg at en av de vi var sikker på var en han la egg i går..hehe.. og det ble observert to hanner med i leken. Så da spørs det om det kanskje er 4 hunner og 3 hanner.. litt usikkert.. he he


Vil nok da anbefale deg å skaffe deg noen hanner til da om det er den fordelingen. Blir veldig slitsomt for hunnene å fly etter hannene for å få til at eggene i magen skal befruktes før dem "sklir" ut. Men det kommer jo selvfølgelig litt ann på om du vil drive litt egen oppdrett. Er i allefall kjempe gøy med egg og yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap