Første vann test... ser dette bra nok ut?

Har kjøpt meg Tetra dråpe test og tatt prøve av min 110 l. kar som har vært i gang nå i to uker. Har 4 sverddrager, en pleco, en banjomaller, 6 stk grønneplanter. Har biltema sand i karet.

Vanntest viste følgende:

ph 7,0 - 7,5
no2 0,3 mg/l
nh3 + nh4 0 mg/l
gh 18
kh 1 grade (vannet ble gult med en gang)

Etter det jeg forstår er gh og kh ikke så bra

Burde jeg gjør noe tiltak? Isåfall hva?

Har du brønnvann? Siden GH er så høy mener jeg.

Nitritt, så lenge den ble gul (altså mindre enn 0,3) så er det bra. Ble den oransje og dermed er 0,3 er ikke det så bra.

Om PH pg GH er bra kommer jo helt an på hva de fiskene du har trives med, så der må du ta deg en tur i fiskebasen og se hva dine fisk trives med. Jeg husker ikke kravene deres i hodet

KH på 1 kan være et problem, men behøver ikke være det. En lav KH gjør at Ph kan bli ustabil, slik at den plutselig endrer seg. men jeg lester til stadighet om folk med KH 1 uten at de har problemer. Så enn så lenge ville jeg ikke stresse så mye med det.

Å senke GH er vanskelig. Enten må du samle regnevann (siden det er bløtt og har lav GH) og ta vannbytter med det, eller kjøpe et RO-anlegg (tror det koster litt, men har ikke sjekket). Om du skulel ønske å senke den, mener jeg.

Om du ikek har brønnvann skulle ikke GH være så høyt. vi har veldig bløtt (lav GH) kranvann de fleste steder i Norge. Da bør du sjekke om du har noe i karet som øker GH. Hvit sand eller stein kan øke GH om det er av "riktig" type, det samme med kalkstein.
Har ikke brønn vann.

Når jeg startet opp karet hadde jeg i 4 måleskjer GH/TH+ (en hvit pulver) har byttet vann to ganger på disse to ukene. Ca 20 liter hver gang og hatt i 1 1/2 måleskje av GH/TH+. Kan dette ha noe å si?

Var dyrebutikken som sa jeg måtte ha dette i vannet og med vannbytte.

Må kanskje til å samle regn vann da.
Aha!

Slutt å tilsette det GH+ midlet, så vil nok snart GH være på rundy 4 tenker jeg

Butikker har kort sagt ikke peiling på hva de sier. Om hvorvidt du må tilsette GH+ kommer jo helt an på hva slags fisk du skal ha. Noen fisk vil jo ha veldig lav GH, andre vil ha høy GH.

Uansett, sjekk fiskebasen for info om hva slags GH dine fisk vil ha, og pakk vekk den boksen.

Som en tommelfingerregel trenger vi ikke tilsette GH+ til fisk fra Sør-amerika og Asia, mens vi bør gjøre det med fisk fra malawi og tanganyika. Eplesnegler vil også ha høyere GH enn vi har i Norge.

Uten at jeg har sjekket tror jeg fiskene dine vil ha det helt supert med den GH'en som kommer rett fra krana di (men dobbeltsjekk det siden jeg ikke har disse fiskene selv)
Du har nok normal PH på vannet ditt i krana. 4 måleskjeer med GH+ øker jo GH med 12, kutt ut det GH saltet du
Nok en butikk som pakker på deg dyre produkter som ikke trengs...kjøpte til å med to slike bokser. Mine fisk er veldig skvetten kan de ha noe med dette med høy gh?
June Bruseland
Nok en butikk som pakker på deg dyre produkter som ikke trengs...kjøpte til å med to slike bokser. Mine fisk er veldig skvetten kan de ha noe med dette med høy gh?

Hva er det du har for slags fisk da? Som nevnt tidligere i tråden er det forskjell på fisk, og hva slags vannverdier de skal ha... Jeg bruker Gh og Kh + i noen karr og gh- i andre, alt etter hva slags fisk. Produktet er ikke ubrukelig, men en må vite hva man driver med, og hva slags verdier en er ute etter...

Edit: Jeg må lære meg å lese :P ser du har listet hva du har...
Gh'en din er fin for de fiskene du har. Kh kunne vært løftet litt till, men ph vil løftes sammen med den, så det må du gjøre forsiktig, ikke ønskelig med over 8 til den fiskesammensetninga. Om du trenger å tillsette gh+ avhenger av verdiene på vannet i krana hos deg, og om du velger annen fisk som må ha så høy gh, de du har nå tollererer ett ganske vidt spekter.
I dag har jeg skiftet vann uten å tilsette GH+. Lurer på en ting når jeg bruker slamsuger får jeg ikke opp fiskebæsjen. Har sand i bunnen og kommer jeg for nærme får jeg med meg sanden.

Filter mitt har jeg til å blåse slik at der bli bevegelse i vann overflaten. Synes jeg har hørt at det gjør at der blir mer O2 i vannet. Bæsjen blir liggende på bunnen. Dette ser ikke særlig pent ut. Noen som har noe tips?

Er kanskje noen fisk som kan hjelpe med jobben?

Ingen fisk spiser avføring.

Men å ha fisk som bor på bunnen kan hjelpe likevel, siden de roter rundt i sanda og virvler opp alt det løse. Da blir mye av det løse sugd inn i filteret.

Jeg har sand jeg også, men slamsuging går greit likevel. Jeg fører slangen sakte nedover, og det virker som et par cm over sanda er perfekt avstand for meg. Da suges det løse opp i slangen, mens sanda ligger rolig. Noen korn sand blir med i slangen, men det er så lite at det vil ta enormt lang tid før jeg i det hele tatt merker svinnet
Liker den fisken du har på profilen din....er det en god bunnfisk?
MC Darup, du må svare på spørsmålet.
(Unnskyld, jeg bare måtte ).

Jon
He He ... jeg meint Elin H...men det kom litt feil rekkefolge dette
Hehe

Den på bildet er en corydoras weitzmani Nyyydelig fisk!

Men ja, alle typer corydoras lever på bunnen i karet, og bruker bartene sine til å rote rundt i sanda på jakt etter mat. De spiser imidlertid helt vanlig fiskemat, og må få sin daglige rasjon med noe som synker. De spiser ikke avføring og annet avfall

De må også ha fin sand, siden de roter rundt i den, ellers vil bartene bli borte, og det er krise for denne fisken.

Jeg har 7 forskjellige arter corydoras her hos meg, og ønsker meg enda flere!

Så framt du har plass i akvariet ditt, og ingen fisk som ikke går sammen med corydoras anbefaler jeg absolutt en gruppe med slike. De må være minst 5-6 stykk for å trives, og jo fler jo bedre Men en må jo ha plass til de også da.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap