Fisk fra afrika

Jeg har en plan om å lage kontinentkar, altså kar med fisk og planter fra kun et kontinent. Har et på 220L til Asia å så tenkte jeg å ha en 90L til Sør-Amerika. Da fikk jeg et problem siden skalarene da måtte leve i den. Dermed kjøpte jeg en lido 120L istedet. Da ble 90L et Afrikakar istedet. Har nå et palettciklide og lurte på om noen hadde forslag til hvilke andre fisk fra Afrika jeg kan putte neddi. Gjerne noen algespisere.

PS: Fins det en kur for litersyken?
Her er hvert fall et søk over fisk fra Afrika Kan jo se om du finner noe spennende. Pass på hva du velger i forhold til palettene, de er som kjent veldig hissige når de har små - og det er ofte :p Flere fisk som lever mot bunnen av karet tror jeg ikke at jeg ville ha hatt...

Kur mot litersyken? Eneste kuren jeg kan tenke meg er å gi etter og kjøpe flere kar Men det er en kur som må gjentas med jevne mellomrom!
En kur som virker sånn nogenlunde for meg er å ominnrede i karret, bytte ut fiskebestanden og/ eller inventaret. Jeg ble plutselig veldig lite litersyk da jeg fikk asia og sør amerika karrene slik jeg ville. Ble veldig tilfreds og avslappet. (så ble det slutt med typen og jeg måtte flytte, alt måtte taes ned og nå er syken tilbake)
Kanskje jeg blir tilfreds når jeg har fått ordnet med alle kara mine jeg og. Får håpe det for lommeboka sin del :P

Fikk et tips om kongotetra da. De er jo veldig fredelige og holder seg i toppsjiktet. Men jeg tenkte kanskje det ble litt trangt oppi en 90liter?
Tror kongotetra blir alt for stor for en 90 liter, ja. Synes de er en staselig stimfisk selv, men fant ut at jeg ikke kunne putte de i min 110 liter. Så det blir med ønsket Kanskje jeg får stort nok kar en vakker dag!
Ok,har sett igjennom en del fra Afrikasøket, men det var ikke så mange fisker med noe særlig til informasjon. Tenkte muligens på morsebarben eller kongobarben, men det står ikke særlig mye om de heller. Har ikke sett de i noen butikker heller. Noen som har noe erfaring med noen av dem?
Jeg har alltid hatt sansen for denne lille afrikanske stimfisken, men jeg aner ikke om den er mulig å få tak i. Mener jeg har sett den på en dyrebutikk for lenge siden. Eventuelt så kunne kanskje noen av killiartene egnet seg, men da må det velges blant de som stemmer overens med palettene når det gjelder vannverdier.
Den så veldig stilit ut. Kan jo spørre på noen dyrebutikker om de kan bestilles.

Men skulle jeg ikke hatt noen maller i bunnen. Vil en fredelig malle stresse palettene?

Har allerede et kar med nigerian killi. Håper på at det skal bli noe yngel etter hvert =)

Mer sannsynlig at palettene vil stresse mallen.
Var egentlig det jeg mente :P
Tante Astrid
Jeg har alltid hatt sansen for [URLBLOCK1] lille afrikanske stimfisken.

aah, for en fantastisk fin fisk.
den e nå på mi wanted lista
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap