Diy co2-annlegg og reker

Hei
Jeg har nå lest om co2 i et halvt år og har nå bestemt meg for å teste dette ut i rekeakvariumet mitt som er på 60l. (selv om jeg er litt skjelven.
Vil så gjerne at plantene mine skal bli penere og at de skal bobble
Idag har jeg altså kjøpt inn enveisventil, sukker, gjær og bakepulver.
Har tenkt å bruke det samme opplegget som i Bjarne sin tråd

Er det noen som vet noe om hvor sats jeg trenger for så lite vann?
Vet det er mange gode oppskrifter på slikt, men de er jo for rellativt store akvarium.
Og er det noen som vet om det vil påvirke rekene noe særlig vist jeg holder vannverdiene slik som nå? Det hadde jo vert tragisk, for jeg har CRS og kissebær-reker i samme kar, og de stortrivest og produserer baby-reker som f#"¤#
Men plantene mine går det ikke så bra med, sikkert pga flere faktorer:
1: kan ikke gjødsle vannet da reker ikke tåler dette.
2: Har helt fin fin sand (lite oksygen i sanden?)(har sandsnegler men vet ikke
om jeg vil ha de oppi der uten at jeg er nødt da desse formerer seg være en værst)
3: Lyset er bare 1stk D-15w resun 10000k(kelvin)

Innspill og litt kjelp setter jeg VELDIG sor pris på

PS. bilder kommer snart
jeg vil anbefale å bytte lysrør. jeg hadde samme rør, jeg greide å drepe vasspest. skiftet lysrør og plantene trivdes som bare det
Første vannmåling!!

Starta med springvann:

ph: 7,2
kh: 3
Tarun-Andrè Andreassen
Vannmåling i akvarium uten co2: ph 7,3 kh 4 Har tenkt på det med nytt lysrør også ja.Men er så forveten på alt så har med co2 å gjøre. Hehehe. Men nå når jeg har de vannverdiene, hva/hvordan vil de forandre seg, og og vil gh'en forandre seg med co2 ?

GH forandrer seg ikke når du tilsetter CO2.

Men Ph og KH vil synke med CO2 siden disse tre verdiene henger sammen
ElinH
GH forandrer seg ikke når du tilsetter CO2. Men Ph og KH vil synke med CO2 siden disse tre verdiene henger sammen :-)

Tusen takk for svar
Ph og Kh kan gjerne synke litt. Det spiller ingen rolle da jeg har større margin nedover på skalaen en oppover mht rekene
Det hadde vert veldi surt om dette eksperimentet skulle kverka de, ivertfall nå når jeg ser at de storkoser seg
Men vil de falle veldig mye? Er det en måte å hindre fallet på med for eks å ''bremse'' co2'en på slik at dette ligger stabilt?
Tarun-Andrè Andreassen
[QUOTE=ElinH]GH forandrer seg ikke når du tilsetter CO2. Men Ph og KH vil synke med CO2 siden disse tre verdiene henger sammen :-)

Tusen takk for svar
Ph og Kh kan gjerne synke litt. Det spiller ingen rolle da jeg har større margin nedover på skalaen en oppover mht rekene
Det hadde vert veldi surt om dette eksperimentet skulle kverka de, ivertfall nå når jeg ser at de storkoser seg
Men vil de falle veldig mye? Er det en måte å hindre fallet på med for eks å ''bremse'' co2'en på slik at dette ligger stabilt?
Okay. Jeg klarer ikke å vente til i morgen..
Jeg har nå laget min første sats!! (co2-gugg) Tror den funker!!
Jiiippiii!!!!
Den var ferdi for en halvtime siden, og fra den kom på flasken til nå har jeg fiksa korken til flaska slik at den er tett (silikon? jada det har vi plenty av)
Så nå satte jeg korken med luftslangen nedi en halvliterflaske med vann og jommen (dæven) bobbla det fra sekundet slangen traff vannet! ikke så mye men litt Cr 1 bobble hvert 2. sekund.
Det må jo vere et bra tegn?
Er det normalt?

Jeg brukte den oppskriften til Bjarne delt på tre da jeg såg den var til en 180liter (Med litt ekstra gjær tror jeg) hehehe.

Så lurer jeg på om det kansje ikke er så bra?
hmmm...
alt ser ut til å ha gått rett etter min vurdering, men så er jeg på samme stadiet selv. hvertfall: det samme skjedde til meg

du har ca samme ph og kh som meg også. ikke så rart siden du også bor i bergen da men

henger meg litt på her for å få litt info ut av prosjektet ditt siden du prøver deg på det samme som meg. hvis det er greit
Det er heil oki at du henger deg på
Altid gøy med selskap
Da har jeg fått plasert "reaktoren" ved siden av akvariumet
I den enden som er i akvariet har jeg satt en vanlig blå bruse-stein.
Mellom slangen er det en enveisventil.
Anlegget fungerer heilt fint! Ingen lekasjer i silikonen eller i korkene

Bare lurer på om det er stor forskjell om en har noe som holder co2'en under vann eller om dette ikke er nødvendig?
Hvor mye co2 skal til for at det bobbler fra planter?
Idag har co2'en stått på i 6 timer.
vannmålingen viser:
Ph: 7
kh: 3,5
Dette gir da 10,5 mg/L Co2 som er en dobbling i forskjell!!
Ser ingen tegn til at rekene merker noe forskjell... De surrer nå bare runt å spiser som vanlig de

Men det bobbler ikke fra plantene enda da
Noen som vet hvor mye co2 det skal til for at de bobbler?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap