- Hjem
- Forum
- Planteidentifikasjon
- Høyst ærede besittere av plantekunnskap:
Høyst ærede besittere av plantekunnskap:
Høyst ærede besittere av plantekunnskap : kan det tenkes at dere kan ha litt tid til overs?Jeg søker gjennom plantebasen for `nte gang,og finner ikke ut navnet til desse planter.Ble kjøpt fra plantemixen på zoo,de kunne ikke hjelpe.
Planten til høyre er muligens Myriophyllum tubeculatum (red).
En utslitt detektiv drister seg til å takke på forhånd for mulige svar.
Planten til høyre er muligens Myriophyllum tubeculatum (red).
En utslitt detektiv drister seg til å takke på forhånd for mulige svar.
Postet 15.11.08 kl 21:19
Hei
Den planten som er litt litt oransj lignende kan muligens vere Myriophyllum tuberculatum (Red)
Postet 15.11.08 kl 21:46
Bedre bilder?
Prøver igjen etter å ha forsøkt og få plantene bedre frem.
Bilde 1 : Mulig en anubias-art?Tofarga,grønne blad med rotsystem.
Bilde 2 :Til venstr. Stengelplante med tynne,parallelle blad,ligner bacopa,men tynne ,myke blad.Den rødaktige har også parallelle blad.Begge planter har rot-dannelse ved enkelte blad.
På forhånd takk!
Mvh
Bilde 1 : Mulig en anubias-art?Tofarga,grønne blad med rotsystem.
Bilde 2 :Til venstr. Stengelplante med tynne,parallelle blad,ligner bacopa,men tynne ,myke blad.Den rødaktige har også parallelle blad.Begge planter har rot-dannelse ved enkelte blad.
På forhånd takk!
Mvh
Postet 16.11.08 kl 09:39
Postet 16.11.08 kl 18:00
Takk for svar Tante Astrid!Har vore innom dei begge,men syntest dei ikkje likna so mykje på bilda i galleriet.Kan ha sett meg blind på at bilda er heile sanninga,men kanskje plantane endrar seg under ulike forhold.Skifta eit lysrør idag og fekk hakeslepp over kor fargesterke plantane plutselig vart.Då forstod eg at lyset kan spela ein eit puss.
Tusen takk for hjelpa igjen!
mvh.
Tusen takk for hjelpa igjen!
mvh.
Postet 16.11.08 kl 18:20
Noen planter dyrkes over vann før de selges som akvarieplanter og endrer helt form på bladene når den havner under vann. Blant annet Rotala rotundifolia som har helt runde blader når den kjøpes, men etter å ha stått en stund under vann får den tynnere og mer avlange blad. Det kan derfor være en utfordring å finne ut av hvilke planter det dreier seg om. Om du ikke finner ut noe mer om de nå så kan du prøve å poste bilder om en måneds tid igjen når plantene har begynt å vokse seg til. Hvilket lysrør har du fått tak i som ga slike fine farger til plantene dine?
Postet 16.11.08 kl 18:28
Haha!Eg gjer da ikkje anna enn å tilstå fadeser på dette forum :=0!Kjøpte karet i mai -08 med gamle lysrør.Skifta eit rør forrige helg:Aqua-Glo framme,og det siste idag:Life-Glo 2 bak.
Fører dagbok over kva eg gjer i karra no,so det blir årlig skifte av rør : for det utgjer ei heil masse,det ser eg no!
Takkar for all hjelp og gode råd,eg skal sjå kor det går og evt poste nytt om eg ikkje kjem noko vidare!
Mvh
Fører dagbok over kva eg gjer i karra no,so det blir årlig skifte av rør : for det utgjer ei heil masse,det ser eg no!
Takkar for all hjelp og gode råd,eg skal sjå kor det går og evt poste nytt om eg ikkje kjem noko vidare!
Mvh
Postet 16.11.08 kl 18:49
Postet 16.11.08 kl 19:38