Grønt vann.. har prøvd det meste jeg vet skal hjelpe uten hell:((

Har slitt med grønt vann i 120 literen til sønnen min..

dette har vært utprøvd:
Mørklegging
Null mat
Skifte av 80% vann

Likevel har jeg det enda i karet hans..

Noen med gode råd..
Guttungen begynner å bli lei av at det skal være sånn..

Vannverdiene er fine-bruker dråpestester....
Lurer på om jeg skal tappe hele karet og så fylle oppi nytt vann,men er redd for fiskenes ve og vel, selv om jeg tilvenner dem det nye vannet...

Dette er det eneste jeg ikke har prøvd...
Et UV-filter kan løse problemet.
Plussmedlem
Hildrum76
dette har vært utprøvd: Mørklegging Null mat

Hvor lenge?
Loomis
[QUOTE=Hildrum76]dette har vært utprøvd: Mørklegging Null mat

Hvor lenge?

5 dager
Plussmedlem
Dekket du til karet, eller var lyset bare skrudd av?
Jeg har ikke noe tro på at det vil hjelpe å tappe ned karet for å bli kvitt problemet. Jeg er ganske ensporet når det gjelder alger og går alltid for å få mer hurtigvoksende planter til å kjempe med algene om næringen. Virker ganske bra for meg. Hornblad og pistia er mine favoritter.

Står dette akvariet på rommet til sønnen din, og hvor gammel er han....?
Inaktiv bruker
hadde grønt vann en stund. Hadde fullstendig mørklegging i minst 10 dager tror jeg. Ble hvertfall kvitt problemet. Fiskene klarer seg fint uten mat sett inn noen hurtigvoksende planter etterpå
Helge
Jeg har ikke noe tro på at det vil hjelpe å tappe ned karet for å bli kvitt problemet. Jeg er ganske ensporet når det gjelder alger og går alltid for å få mer hurtigvoksende planter til å kjempe med algene om næringen. Virker ganske bra for meg. Hornblad og pistia er mine favoritter.

har sverdplante og vasspest i karet, samt noen andre planter..
mona o
Står dette akvariet på rommet til sønnen din, og hvor gammel er han....? ;-)

Karet står ikke på
rommet hans og han er 5 år,

Hvis jeg kikket på det riktige karet i profilen så var sverdplanten imponerende stor men den trekker mest næring gjennom røttene mens hornblad ikke har røtter i det hele tatt og tar næringen rett i fra vannet og det samme gjør pistia som er en flyteplante. Jeg satser på mange av disse (de gir mange avleggere på kort tid) og det ser ut til å virke for meg. Jeg tenker på det sånn at jeg sulter algene i hjel.
Det var nok den riktige karet du så på men,
den store sverdplanten er erstattet med en mye mindre utgave...
Og det er en stund siden nå...
UV filter er absolutt å anbefale. Gjorde susen hos meg, se bilder: [URL=http://picasaweb.google.com/snipstad/FjerningAvSveveAlger#][/URL]
skiftet all vann for noen dager siden..
og nå er det påan igjen... blæh...

hva er uv-filter og hva koster det...?
Hildrum76
skiftet all vann for noen dager siden.. og nå er det påan igjen... blæh... hva er uv-filter og hva koster det...?

Et uv filter belyser vannet slik at alt som blir belyst dør grunnet uv lyset. Alt er i et lukka system så det er ikke noe farlig for fisk. Men for alger, infusioer, bakterier som er i vannet så er det døden i vente.

Jeg har selv kjøpt meg Green killing machine med 24w uv lys, og den er jeg veldig fornøyd med. Betalte rundt 600,- for den.
Tropefisk.no selger denne for 755,-

uuuæææ, denkoster jo nesten like mye som karet...
det va dyrt gitt...
Hildrum76
uuuæææ, denkoster jo nesten like mye som karet... det va dyrt gitt...

Får desverre ikke noe gratis her i landet du:P...men fins sikkert billigere alternativer på markedet, men har kunn testa denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap