Syk fisk?

Har en hvit gyppy med meget lang hale som har vært så rar i det siste. Han hadde en dag der han bare lå på bunnen, men ved vannskifte kom han seg og svømte rundt igjen og det har han gjort siden. I går oppdaget jeg at skjellene på kroppen hans så ut som de sto rett ut- han så nesten "lodden" ut.
Han svømmer omkring og spiser godt.
Er han syk? Bør jeg avlive den?

(Slippe ham oppi kokende vann er vell den greieste måten for disse relativt små fiskene...)
Hei..
kan det være at den har fått bukvannsott tro??

googla litt bare og fant dette
HER

:0)
Minner om bukvannsott, ja.

Du kan lese om det i sykdomsartiklen.
Ok, da må jeg avlive den så snart jeg kommer hjem fra jobb.
(Hvorfor må slikt skje når mannen i huset ikke er hjemme? ennå over 1 uke til han kommer hjem- Må vell bare ta jobben fatt jeg da...
Bør jeg tilsette litt akvariesalt i karet nå, eller noe annet for å forebygge at flere blir smittet?
¨Det er vel esha 2000 som er anbefalt medisinering på det tidlige stadiet. Når fisken har fått strittende skjell er vel avlivning den eneste løsningen.

Jeg ville ha avlivet fisken så skånsomt som mulig og sett det an. Bukvannssot er heldigvis ikke spesielt smittsomt har jeg forstått
Ja jeg leste også nettopp at det var smittsomt, men smitte var skjeldent. Får se det an... men avliving må skje i dag (skulle vell egentlig vært hjemme i pausen og avlivet fisk....)
Nei ser ikke slik ut på min fisk, der er det mer skjellene på selve kroppen som stikker rett ut. Ikke noen missfarging bare utstikkende skjell, den ser nesten "lodden" ut.
Sjekk dette bildet, det er i post 24 i denne tråden. En guppy med langt fremskreden bukvannssot.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap