Alger i akvariet! (artikkel)

Alger er, biologisk sett, primitive former for planter. Overalt finner vi ulike typer algesporer, til og med i luften vi omgir oss med.......

[URL=/text.cfm?id=1693]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Mysteriesnegler (sebrasnegler) eller eplesnegler?
I den flotte artikkelen om alger som finnes her skriver Bjarne Sætrang under kapittelet om blågrønnalger følgende "Mysteriesneglen (Pomacea bridgesi) er sagt skal kunne beite disse algene". MEN det er bare det at mysteriesneglen er IKKE den samme sneglen som Pomacea bridgesi som han har satt i parantes. Pomacea bridgesi er det samme som eplesnegle. Mysteriesneglen heter Neritina natalensis eller også kalt sebrasneglen.
Poenget med hvorfor jeg lurer er at jeg har fått masse blågrønnalger selv om jeg har vært flink med renhold og jeg trenger noe for å bli kvitt de... Og da vil jeg ikke kjøpe eplesnegler hvis han mener sebrasnegler eller omvendt... Eller kanskje det er noen andre som har gode forslag mot denna pagsomme greia... Jeg bytter vann og det BLIR bedre, men det kommer så innmari fort igjen...
Hei
hei lagunen: har du fikset problemet med blågrønnalgene? i såfall hvordan?
har slitt med den plagsomme dritten i flere måneder nå. begynner faktisk å miste lysta på å drive akvarium i det hele tatt. håper du kommer med noen ''ninjatriks'' :P trenger all info rundt bekjempelse av dette jeg kan få!
takk for evt svar
Hei RunningKilla!
JA!!! Endelig fikk vi bukt på det. Vi kjøpte AlgoStop depot fra TetraAqua. Før vi putta oppi dose (MAX av det som sto på pakningen) byttet vi vann og rensa skikkelig opp. Etter det har det faktisk blitt borte. Før dette kjøte vi eplesnegler. De klarte ikke å spise opp algene da karet var "infisert", men jeg føler at de bidrar til at problemet holder seg vekke nå (selv om det stadig blir færre av dem i karet desverre). Lykke til!!!
Tusen takk for godt og ''positivt'' svar
ja nå har jeg bestilt algodepot selv. håper inderlig det fungerer også hos meg. kjøpte 2 pakker jeg, leste at det var 1 tablett for hver 20liter og 12 tabletter i en pakke. har 540 liter så da blir det til at jeg putter oppi max slik du gjorde. skal også gjøre helt rent først. både pumper og sand, (igjen .. :P )
også ha oppi greiene som du forklarte
så skal jeg komme tilbake og fortelle hvordan det går
takk igjen for godt svar
RunningKilla
hei lagunen: har du fikset problemet med blågrønnalgene? i såfall hvordan? har slitt med den plagsomme dritten i flere måneder nå. begynner faktisk å miste lysta på å drive akvarium i det hele tatt. håper du kommer med noen ''ninjatriks'' :P trenger all info rundt bekjempelse av dette jeg kan få! takk for evt svar :)

Blågrønnalger er vel egentlig ikke alger, men bakterier? Og kommer av, som det står i artikkelen, dårlige rutiner på vannbytter og/eller dårlig/manglende sirkulasjon i akvariet.
trur helt ærlig ikke det er mange her på forumet som bærer fler bøtter vann enn hva jeg gjør i uka. har også 2 pumper som begge alene skal klare å kjøre akvariet. men har den erfaringen av at hver gang jeg slamsuger vekk disse ''algene'' så blir det alltid en flekk igjen ett eller annet sted som over natten vokser seg til ett stort mørkgrønt ''teppe'', hver gang jeg kommer hjem fra jobb.. også lest det kan ha å gjøre med for mye og tjukt bunnekstrakt. det kan det jo være siden jeg bruker veldig fin sand for øyeblikket. men grunnen til at jeg har den sanden jeg har nå er at jeg fjernet all den forrige grusen nettopp pga dette problemet. så tenkte å renske skikkelig opp og byttet likegodt alt. og den forrige grusen var store steiner i.
så nå velger jeg prøve det lagunen forteller.
men om du mener det er noe med at jeg ikke bytter nok vann eller lignende er du mer enn velkommen til å komme på besøk når du vil og hjelpe meg å bære bøtter
takk
Man bærer ikke bøtter når man skifter vann på 500 liter + (om du har den fisketettheten som står på profilen skjønner jeg godt det blir drøyt - de krever MYE vannbytter på en uke - regner med du bytter hvert fall 200 liter? 40 bøtter er mye...). For å slippe lange armer av bøttebæring løser man det enkelt med en hageslange - rørleggeren fikser en knekk med kran til å henge over kanten på karet for en hundrings eller to. Hevert ut (enten ut vindu eller i sluk) - springvann inn.
ok, det var for å lage ett poeng. jeg har en dør rett ved siden av karet og legger bare en bit av en hageslange ut der når jeg bytter. og en kran på naborommet som jeg trekker gjennom. men det er ihvertfall ikke poenget. poenget er at jeg nå skal prøve hva dene dama forteller. i tillegg stemmer ikke opplysningene som står på profilen lenger. det er nå kun 12 fisk igjen da jeg har kvittet meg med endel ettersom de ble større. de var 3-4 cm når jeg laget profilen.
Hei Vipsen!
Bare til informasjon hadde vi verken dårlige rutiner på vannbytter og/eller dårlig/manglende sirkulasjon i akvariet da vi hadde blågrønnalgeproblemet. Jeg har selvfølgelig lest artikkelen, men det er ikke alltid at det er slik som det står. Når man driver med akvarium som hobby har vel mange erfart at det er ikke alltid er to streker under svaret og ferdig med det. Og det er derfor det er så kjekt at man kan spørre hverandre her på forumet og dele erfaringer uten å oppdra hverandre
Mulig dette kan helpe.
Jeg har drevet med planteakvarie i en del tid. noe som har hvert meget tilfredstillende. Har innvestert i HQ lys og Co2 anlegg og det har hvert en drømm å se at plantene bare vokser og gror.

Men så her i sommer skjedde det noe merkelig. Det var dørlig vekst i plantene og så kom "Alge innvasjon". Jeg har ikke noe solys så det kunne ikke være det.

Jeg gjødsslet med en universal gjødning av merket "easy life ProFito" universal gjødsel. Har fulgt bruksanvisningen og reduserte da det begynte å komme alger. Jeg byttet 25% til 30% av vannet hver uke. Har tatt ned akvariet helt og tømt det to ganger og så startet fra grunnen igjen.
Ingen ting virket. Jeg var ifervd med å miste helt interessen og hive ut hele greien..... men her kommer noe som jeg ikke kan se at noen skriver om når det gjelder alge problem.

Det viktigste med et plante kar, er gjødsel..... ja det er for lite gjødsel ikke for mye. De universal gjødslene som selges som er universalgjødsel og inneholder ikke N eller P. Når plantene tar opp all nitraten i vannet på grunn av sterk vekst må der tilføres nitrat N og P samt andre makro næringstoffer. Ingenting galt med easy life ProFito" universal gjødsel men der må i tillegg tilføres N og P.

Så enden på historien er at jeg har kommet i himmelen igjen. plantene vokser som bare det, algene er vekke som dugg for solen, og alt er bare velstand... Men i ettertid synest jeg det er rart at alle artikler om alge problemer ikke gir noe info om dette, kun at man skal redusere gjødselbruken..

N og P er det det Tropica Aquacare plantenæring+ men ikke i den vanlige som stort sett finnes i akvariebutkkene.

Hilsen
Ove-Henning
Hei igjen :)
Lagunen, glemt å skrive hvordan det har gått siden jeg startet behandlingen.
men det har gått helt toppers!!
AlgoStop depot fra TetraAqua! det er helt uvirkelig å se hvordan karet har blitt som ett helt nytt ett. det er det tredje algemiddelet jeg har brukt, men ingen av de andre har vært i nærheten like effektive, har ikke ett fnugg alger i hele akvariet, ville bare fortelle deg at du har vært til utrolig mye hjelp, selvom du sikkert ikke visste det selv:P
hehe, uansett. tusen takk!!

PS: anbefaler '' AlgoStop depot fra TetraAqua '' til alle som sliter med alger, les pakningsvedlegg. fungerer som f... ;D
Hei Runningkilla

Blir andre planter ødelagt av dette middelet?
Hei
nei, ikke merket noenting til det
Ang. blågrønnalger
Tror han mener mysteriesneglen ut fra artikkelen, men har hørt før at eplesnegler spiser disse algene, gi min nyinflyttede snegle i mitt 50l kar litt tid, så skal jeg kanskje kunne gi deg et bedre svar.
Tilføyelse
Gikk nedover tråden og ser at du har løst problemet, og har også funnet ut at jeg har altfor dårlig med planter i karet mitt, og at det trolig er problemet, det skal jeg fikse i morgen!
Algostop depot
Takk for tips. Sliter også nå mye med BGA. Har fylt akvariet med maks dose av AlgoStop depot, håper det forsvinner... 450l. Har vært direkte sollys som trolig har vært problemet, men nå er karret flyttet.

Antar at man må rense akvariet de 4 ukene tablettene virker? Har reset det og pumpa godt før jeg startet kuren.
AlgoStop depot ser ut til å fungere bra. Algene forsvant raskt. Tablettene ligger fortsatt i, men de har nå ligget der så lenge at jeg tviler på at de har noen effekt lenger. Deilig med et pent akvarium igjen...
Noen som vet om Algostop depot er å få tak i butikk i Oslo området, eller må jeg på nettbutikk?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap