- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Farging av inventar - sprittusj på filterdeksel etc.?
Farging av inventar - sprittusj på filterdeksel etc.?
Har et hvitt filterdeksel jeg gjerne skulle ha farget svart. Har lett etter omtale av egnet malig, men det ser ut til at folk benytter konvensjonell maling og så forsegler dette med epoxy, men det blir en litt omfattende operasjon for et lite filterdeksel.
Jeg har vurdert å bruke vannfast non-toxic sprittusj. Er det noen som vet om det er trygt å bruke sprittusj på ting i akvariet?
Jeg har vurdert å bruke vannfast non-toxic sprittusj. Er det noen som vet om det er trygt å bruke sprittusj på ting i akvariet?
Postet 17.11.08 kl 12:01
Endret: 29.11.08 kl 01:02
Postet 17.11.08 kl 12:17
Postet 17.11.08 kl 12:35
Postet 17.11.08 kl 13:33
Postet 17.11.08 kl 13:33
Postet 17.11.08 kl 13:41
MC DarupVet bare at akrylmaling er brukt på innvendige bakgrunner og ting som huler/ plastrør som skal skjules/ maskeres/ dekoreres. Har brukt det selv i akvarie, når den tørker er den vannfast. Står i allefall på den malingen jeg har brukt at den er trygg, f eks barnesikker (man kan spise den)
Da er det i såfall en veldig spesiell akrylmaling. Jeg kjenner ikke til noen som ikke er vannløselig. Vet at noen har brukt akryl under giftfri epoxy, men hvor lenge epoxyen er tett, det vet man jo ikke.
Ellers vet jeg at akrylmaling har endt i fiskedød da det ble brukt på en bakgrunn uten epoxy. Jeg skal se om jeg finner tråden om dette.
Postet 17.11.08 kl 13:46
Postet 17.11.08 kl 13:49
Her er tråden om akrylmaling og fiskedød. Hvis det finnes noen som har brukt akrylmaling med hell uten å dekke den med epoxy, så er det lurt å oppgi varemerke og type, sånn at man ikke kan ta feil.
Ps: ikke meningen å krangle, men det er jo viktig å være obs, sånn at det ikke går galt for folk.
Ps: ikke meningen å krangle, men det er jo viktig å være obs, sånn at det ikke går galt for folk.
Postet 17.11.08 kl 13:52
Endret: 17.11.08 kl 13:54
Postet 17.11.08 kl 13:55
Postet 17.11.08 kl 15:02
Så linken som var lagt ut angående Akrylmaling i akvariet, og stusser på at malingen skal ha skylden. Så at det stod noe om at bakgrunnen hadde blitt myk, og det tyder på en reaksjon mellom to eller flere stoffer.(koking) Tror ikke det skyldes malingen. Da må det i såfall være et feilprodukt.
Ser jo at produsenter av bakgrunner selger spesialmaling til rep av bakgrunner etc. (Akrylbasert)
Selv har jeg livnært meg av å dekorere postkasser, dørskilt etc. Ting som skal stå ute i vær og vind, og en ting kan jeg bekrefte, og det er at akrylmaling er vannfast etter tørking. Veldig slitesterk maling. Men det er forskjell på veggmaling, og akryllakk/hobbylakk/maling. Mange ulike kvaliteter.
Hvis du skal ha bort akrylmaling kan du/eller må du bruke varme (60 grader +), eller sterke løsemiddler, og det kan jeg ikke tenke meg finnes i et akvarium. Desuten, når du bruker varme (varmt vann) så løsner malingen i klumper. Den løses ikke opp i vannet!
Bare en tanke!
Ser jo at produsenter av bakgrunner selger spesialmaling til rep av bakgrunner etc. (Akrylbasert)
Selv har jeg livnært meg av å dekorere postkasser, dørskilt etc. Ting som skal stå ute i vær og vind, og en ting kan jeg bekrefte, og det er at akrylmaling er vannfast etter tørking. Veldig slitesterk maling. Men det er forskjell på veggmaling, og akryllakk/hobbylakk/maling. Mange ulike kvaliteter.
Hvis du skal ha bort akrylmaling kan du/eller må du bruke varme (60 grader +), eller sterke løsemiddler, og det kan jeg ikke tenke meg finnes i et akvarium. Desuten, når du bruker varme (varmt vann) så løsner malingen i klumper. Den løses ikke opp i vannet!
Bare en tanke!
Postet 17.11.08 kl 16:01
Er det ein ting eg har funnet ut ved å bruke dette forumet, så er det at det er forskjellige meiningar om det meste.
Det i seg sjølv har jo både positive og negative sider. Men det som iallefall er sikkert er at det er positivt at folk kommer med forslag og frarådingar. Til sjuande og sist så er det ein sjølv som skal bruke akvariet og har ansvaret for det som blir gjort. Og sidan dette forumet klart ikkje er noko fasit, så vil iallfall ikkje eg stole blindt på all den informasjon eg hentar herfra. Men når det er sagt så har ein mange veldig erfarne akvarister her inne til hjelp, og dei er uvurderlige for oss nybyrjarar..!
Sånn, vile bere sei det.
Det i seg sjølv har jo både positive og negative sider. Men det som iallefall er sikkert er at det er positivt at folk kommer med forslag og frarådingar. Til sjuande og sist så er det ein sjølv som skal bruke akvariet og har ansvaret for det som blir gjort. Og sidan dette forumet klart ikkje er noko fasit, så vil iallfall ikkje eg stole blindt på all den informasjon eg hentar herfra. Men når det er sagt så har ein mange veldig erfarne akvarister her inne til hjelp, og dei er uvurderlige for oss nybyrjarar..!
Sånn, vile bere sei det.
Postet 17.11.08 kl 16:16
Mener det er denne jeg kjøpte fra Panduro, og de sier i produktbeskrivelsen at den er vannfast når den tørker.
Men jeg vil helst ikke anbefale denne, vil ikke ha skylden for noens katastrofer
Postet 17.11.08 kl 16:28
Har som sagt forsøkt å finne noe smarte løsninger, men lette ikke godt nok før jeg startet denne tråden. Har nå sett at noen anbefaler Krylon til bruk i akvarier og bruker det blant annet på modellbåtvrak til akvarium. Krylon sier selv at deres maling/lakk for plastikk ikke avgir noen giftstoffer etter herding. Det ser ikke ut til at de er representert i Norge så må kjøpe det på nettet fra USA. Jeg tror jeg prøver med Krylon Fusion for plastics.
Postet 17.11.08 kl 20:32
Endret: 17.11.08 kl 20:38
Postet 28.11.08 kl 21:06
Farging av inventar
Tråden passer kanskje bedre under Gjør det selv.
Det er ikke alltid mulig å kjøpe nytt i riktig farge. I mitt tilfelle er det et hvitt deksel foran filteret på skrivebordsakvariet. Jeg ønsker at det skal være sort. Alle de ulike fargevariantene av av karet har hvitt deksel.
Dessuten er det fint å ha noe en kan bruke til generell kamuflasje av dingser som ikke alltid passer inn.
La oss finne lakk-/maling-produkter som frigjør oss fra utstyrsprodusentenes fargetyrrani. Jeg prøver å finne en Krylon-kilde i Europa, da det er komplisert å sende spraybokser fra usa. Krylon tror jeg er tingen, den hefter til mange plast-typer og er ikke giftig i herdet/tørket tilstand.
Det er ikke alltid mulig å kjøpe nytt i riktig farge. I mitt tilfelle er det et hvitt deksel foran filteret på skrivebordsakvariet. Jeg ønsker at det skal være sort. Alle de ulike fargevariantene av av karet har hvitt deksel.
Dessuten er det fint å ha noe en kan bruke til generell kamuflasje av dingser som ikke alltid passer inn.
La oss finne lakk-/maling-produkter som frigjør oss fra utstyrsprodusentenes fargetyrrani. Jeg prøver å finne en Krylon-kilde i Europa, da det er komplisert å sende spraybokser fra usa. Krylon tror jeg er tingen, den hefter til mange plast-typer og er ikke giftig i herdet/tørket tilstand.
Postet 28.11.08 kl 23:55