Forskjell på kjønn når det gjelder mallen hoplosternum thoracatum?

Har drevet med akvarie noen år, og en annen en som har drevet med dette i maaange år er en som jobber i en dyrebutikk ikke mange minuttene fra der jeg bor. Han har sagt til meg at kjønnsforskjellen på Hoplosternum Thoracatum kan sees bå brystfinnen, som er tykkere og større hos hannen, og hannen får blåaktig farge på brystet når den er i lek. Dette kunne han bekrefte at han hadde sett. Men her på akvaforum står det på lenken om Hoplosternum Thoracatum at det er det motsatte, at hoa har tykkere finne, mens hannen har et blåaktig bryst under lek.

Noen som kan forklare meg om hvilken av disse påstandene som er riktige?
Har skjekket i Akvariets Lexikon (svensk utgave) hvor det står følgende: Hannen har under lektiden en blå-violett buksida, hos hunnene är denna vit. Bröstfenornas första stråle er hos hannen kraftigt utbredd och har rödbrun färg.

I BTN Guide om malar (svensk utgave) står det: Hanarna har tjockare bröstfenstrålar og är något mindre samt har en mörkare färg än honorna när de är lekmogna.

Hos plantetcatfish står også noe av det samme: A sexually mature male exhibits a thickened first pectoral ray which ranges from orange / brown to scarlet in colour.

Det ser derfor ut til at det som står i basen her på AF er feil. Kanskje du kan gå inn og legge inn riktig informasjon
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap