Hjelp! kampfiskene dør fortløpende!

Nå har kampfisk nr. 2 dødd i løpet av 22 timer.

De har gått i et 54 liter, den første hadde vi hatt i nesten et år, da den plutselig sank til bunns og døde i løpet av natten. Siden alle de andre, 9 tetra, 4 maller 3 kuhli og 1 gibbiceps så ut til å være i fin form, ble dette avskrevet som høy alder, da fisken var velvoksen. Derfor ble en ny kampfisk kjøpt om ettermiddagen, men den levde i ca 20 timer.

Jeg har nå målt de verdier som jeg har utstyr til, med Tetra dråpe tester:
Nitritt = 0,3
dH = 2,5 til 3
pH = 5

temp = 26 grader

er dette lav nok pH til å gi problemer? andre ideer?
Ph-en i seg selv er lav nok til å ligge på grensen til det kampfisk takler. Den har et trivselnivå på mellom 6 og 7.5. Jeg mistenker likevel at årsaken til at den nyinnkjøpte strøk med er at det ble for stor overgang mellom vannet i butikken og vannet i akvariet. Ved slike store forskjeller må ofte fiskene tilvennes over mange dager i et eget kar. Det anbefales vanligvis ikke å endre ph med mer enn en halv grad i døgnet så det blir et veldig stort hopp om han ble sluppet oppi slik umiddelbart. Det virker riktignok som de tåler bedre en økning av ph enn en senking. Er det noen spesiell grunn til at du har så lav ph i karet?
Nitritt skal vel ikke være målbar i det hele tatt? Eller mente du at nitritt er mindre enn 0,3?
Nei, pH har vert stabil på 7 lenge, så jeg lurer på om det er høstens regnfall som har gitt surere vann. Vi har også nettopp hatt et 20% vannskifte, og en bekjent undret på om vannverket kanskje hadde øket klor mengden i vannet, uten at det er merkbart ellers.
Om det var klor som var problemet så burde du sett noe på de andre fiskene også. Skal ikke si noe om den første som døde, det kunne vært så mangt, men tror fremdeles at forskjell i ph fra butikk til kar har spilt en stor rolle i og med at den døde så raskt. Det er fort gjort å sjekke om kranvannet har lav ph også, men det kan kanskje være satt inn røtter i karet som har senket ph. Har opplevd selv at dette kan skje fort om kh er lav (under 2), og har mistet fisk pga dette også. De fleste fisker tåler dårlig at ph-en dropper på kort tid.
Det er ikke endret noe i karet, og i det andre akvariet (110lit.) er pH fortsatt 7,5.

Det er brukt biltemasand i karet, og den ene Gibbicepsen er ca 20 cm. og graver mye, noen mente dette kunne frigi gass som var problemet, men vi har ikke kjent noen vond lukt, og dette burde vel også gå ut over de andre fiskene?

(Gibbien selges eller byttes, da den er blitt for stor...)
Kanskje du kan beskrive (ganske nøye) hvordan du går frem når du kommer hjem med den eller de nye fiskene, og skal akklimatisere dem til ditt eget akvarium? Hva gjør du, og hvor lang tid bruker du?
Sjekket pH i kveld igjen, fordi jeg i går tilsatte litt natron og pH steg til 6,5, i kveld var pH 5,5 - 6 , mens vannet i krana er 6,5! Hvordan kan akvariet bli surere enn springvannet?!!?

Jeg tilsatte litt natron til 6,5 igjen, og skal måle igjen i morgen. skiftet også 20% vann, da nitritten var steget til 0,5, og tilsatte litt bakteriekultur. Begynner å bli rådvill, da dette karet har vert stabilt i 7-8 mnd. uten fiskedød eller andre problemer.

kan mangel på planter føre til lavere pH?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap