- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Påfyll av sand
Påfyll av sand
Postet 19.11.08 kl 19:23
Postet 19.11.08 kl 19:33
Jeg har begynt å alltid fylle karet med vann først, for meg blir det langt mindre grums av å gjøre det slik.
Enten jeg starter et nytt kar, eller skal etterfylle, tar jeg sanda i et litersmål, fører det sakte rett under overflata i karet og lar litersmålet fylles med vann og tømmes for luft. Så fører jeg litersmålet helt ned til bunnen, og tømmer ut sanda litt sakte og pent. Tar litt mer tid, men resultatet er så og si ikke grums i det hele tatt. Og blir det litt "svevestøv" legger det seg i løpet av en time.
Dette har jeg gjort med godt resultat med biltemasand og rådasand
Enten jeg starter et nytt kar, eller skal etterfylle, tar jeg sanda i et litersmål, fører det sakte rett under overflata i karet og lar litersmålet fylles med vann og tømmes for luft. Så fører jeg litersmålet helt ned til bunnen, og tømmer ut sanda litt sakte og pent. Tar litt mer tid, men resultatet er så og si ikke grums i det hele tatt. Og blir det litt "svevestøv" legger det seg i løpet av en time.
Dette har jeg gjort med godt resultat med biltemasand og rådasand
Postet 19.11.08 kl 19:39
Postet 19.11.08 kl 19:51
Postet 19.11.08 kl 19:56
ElinHJeg har ikke behov for å etterfylle sand, med unntak av en gang, men da var det for lite sand i karet i utgangspunktet (sekken gikk tom og det gikk en stund før jeg fikk kjøpt ny). Sanda ligger jo der den, og forsvinner ikke av seg selv :-)
Eg får alltid med litt sand når eg skifta vatn og slamsuger litt i bunnen med slangen. Så eg treng iallfall påfyll no. Ser at det har minka.
Postet 19.11.08 kl 20:05
Ah Jeg slansuger også, men holder slangen så langt iver at det løse bøsset følger med, men sanda blir liggende. En gang innimellom får jeg med meg kanskje en teskje sand, men da tar det jo uhorvelig lang tid før jeg merker at det har minket
Uansett - et eller annet som fører sanda mot bunnen før du tømmer den ut vil spare deg for masse grums pluss sakte og rolige bevegelser
Uansett - et eller annet som fører sanda mot bunnen før du tømmer den ut vil spare deg for masse grums pluss sakte og rolige bevegelser
Postet 19.11.08 kl 20:10
Jeg bruker denne metoden ved etterfylling av sand, men det er mest fordi jeg har så mye røtter og planter at det er vanskelig å få sanden dit den trengs på annen måte.
Bruker altså en bit tykk slange og en trakt og tømmer sanden oppi trakten. Fungerer best med tørr sand. Når sanden er våt må jeg ofte tømme etter med litt vann for at den skal synke. Det er ihvertfall skånsomt med hensyn til fiskene som ikke ser ut til å la seg forstyrre når jeg gjør det slik
Bruker altså en bit tykk slange og en trakt og tømmer sanden oppi trakten. Fungerer best med tørr sand. Når sanden er våt må jeg ofte tømme etter med litt vann for at den skal synke. Det er ihvertfall skånsomt med hensyn til fiskene som ikke ser ut til å la seg forstyrre når jeg gjør det slik
Postet 20.11.08 kl 00:08
Endret: 20.11.08 kl 00:10