Mye bæsj og alger, sulting?

fiskene mine bæsjer hele tiden, de har konstant 10 til 15 cm lange bæsjer hengende etter seg. så jeg tror jeg forer for mye. akvariet mitt er også ganske overgrodd av alger.
hvis jeg lar vær å fore i noen dager vil kanskje fiskene spise algene?
Selv sugemallene mine spiser ikke alger de bare ligger og roter i sanda hele tiden.
Hvor lenge er det ansvarlig å ikke fore?
Spørs jo litt hva slags alger det er, men mange kommer av overfóring, ja. Og spesielt om ikke vannbyttene er tilpasset slik at overskuddsnitrat fjernes. Da får algene gode forhold.

Fórer du mye trenger jo ikke mallene og gnage alger for å bli mette

Et realt vannbytte for å fjerne noe overskuddsnæring (har du målt nitrat forresten?), stoppe fóringen noen dager, og også se på hvor mange timer lys du har kan hjelpe.

Fisk klarer seg i 2 uker uten mat, men så lenge det er algeproblem og ikke ferie synes jeg vel at det er i lengste laget. Men 5 dager går helt fint. Så kan du jo redusere fóringsmengden betraktelig, og ogsåå vurdere å skifte mer vann, evt skifte litt oftere.

Under artikler ligger det forresten en artikkel om alger det kan være verdt å lese.
ok. har skiftet to bøtter vann ca annenhver dag nå i en uke halvannen.
men har ikke målt noe verdier på dette karret fordi det er så godt innkjørt glemmer jeg det på en måte.
når jeg bytter vann slamsuger jeg også, for å få vekk bæsj som ligger oppå sanda.
har vell rundt om ti timer med lys om dagen så det kan jeg jo kutte litt ned en periode.
Kan lønne seg å finne ut hva slags alger det er snakk om, og lese litt i den alge-artikkelen om hva som er den beste måten å fjerne akkurat de algene du har. Det jeg skrev ovenfor blir veldig generelt
har lest litt nå og funnet ut at de nok er kommet av overforing og for lite co2, har vært plaget en stund med tette pumper i karret og det har vært dårlig vann og luftstrøm. nå er det fikset, og håper det holder seg denne gangen. så da kan jeg jo la være med å fore en stund og se om fisken spiser algene eller de evt forsvinner av seg selv, og så ta ordentlige vannbytter et par ganger.
det dreier seg om trådalger, brunalger og noen hårete over hele glasset.
Hurtigvoksende planter kan også være en god hjelp for å ta unna overskuddsnæringen slik at algene får konkurranse og forhåpentligvis dør ut. Det går an å legge inn dette kravet når du søker etter planter i plantebasen. Heldigvis virker det som de hurtigvoksende både er de enkleste å få til og de billigste å få tak i.

Muligens kan et kraftigere filter også være til hjelp slik at vannet får såpass fart på seg at restene føres med strømmen når fiskene hvirvler det opp. Må si at jeg sjelden ser tegn til avføring i karene mine. Muligens sandsneglene mine også hjelper til med avfallshåndteringen. Nå skal det sies at jeg ikke har de største etemaskinene i karene mine heller da
det innebygde filteret i bordet er jo kraftig, men det tar inn vannet ved overflaten så all bæsjen som ligger på bunn vil jo ikke dra inn i den. har også en eheim i karret som ekstrapumpe for å få nok luft. eheimen er montert øverst i vannflata for å få strøm i vannflata. hvis jeg flytter den ned vil det kanskje ta unna litt bæsj? men hvordan blir det da med luftstrømmen, må den stå i overflata?

det innebygde filteret suger jo ikke inn vannet, det bare flyter inn i hull i overflata, kanskje det ikke er så effektivt da?
Det virker som om mange plages med at de innebygde filtrene blir i svakeste laget. Du kan jo prøve å sette "hjelpefilteret" lenger ned i karet og se om det blir bedre av det. Bare det er litt bevegelse i overflaten så er det ofte nok til at det blir utvekslet nok oksygen. Begynner fiskene derimot å henge i overflaten så er det nok et tegn på at det blir for lite sirkulasjon der
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap