- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Dafnier i rekekaret
Dafnier i rekekaret
Jeg har en 70-liter med eplesnegler, kirsebærreker og sandsnegler. Nå ser jeg det begynner å koke opp med dafnier er det noe jeg kan gjøre?
Postet 21.11.08 kl 17:21
Postet 21.11.08 kl 17:30
Postet 21.11.08 kl 17:59
Postet 21.11.08 kl 18:11
Postet 21.11.08 kl 18:44
PTDaphnier lever av microorganismer som de siler ut av vannet. Dette kan være svevealger eller infusorier. De vil ganske raskt øke i antall til de spiser opp sin egen næring så vil de dø ut eller bli drastisk redusert. Sikker på at det er daphnier? Dette er jo et ypperlig levendefor til fisk:-)
Sikker og sikker, de er kanskje så store som en millimeter (tror jeg strekker det litt da), hvite og de beveger seg tildels rykkvis. Jeg kan jo prøve å knipse ett bilde men jeg jeg betviler hvor bra det kan gå grunnet størrelsen.
Postet 21.11.08 kl 19:05
Postet 21.11.08 kl 20:31
Vi har video av beistene!
Det er ikke allverden men det var det beste jeg fikk til. Noen hopper på overflaten, en ligger i og litt under vannskorpen og atter andre, som er umulige å filme, svømmer rundt omkring midt i akvariet.
Det er forresten også 26 stykker som har tatt seg bryet med å se denne.
Det er ikke allverden men det var det beste jeg fikk til. Noen hopper på overflaten, en ligger i og litt under vannskorpen og atter andre, som er umulige å filme, svømmer rundt omkring midt i akvariet.
Det er forresten også 26 stykker som har tatt seg bryet med å se denne.
Postet 21.11.08 kl 21:20
Endret: 21.11.08 kl 21:27
Hei
har noe lignende som deg, berre at dei sym rykkvis, og ikkje hopper. iallefall ikkje som jeg kan se. dette er oxo eit rekekar.
Postet 21.11.08 kl 22:20
HelgeVi har [URLBLOCK1]! Det er ikke allverden men det var det beste jeg fikk til. Noen hopper på overflaten, en ligger i og litt under vannskorpen og atter andre, som er umulige å filme, svømmer rundt omkring midt i akvariet. Det er forresten også 26 stykker som har tatt seg bryet med å se [URLBLOCK2].
Det er mange typer mikro organismer som kan formere seg i akvariet. Jeg tror ikke de som vi ser på videoen er daphnier. Det er nok også minst 2 forskjellige arter. De som hopper rundt i overflaten er ganske vanlige og gjør ingen skade, men kan være vanskelige å bli kvitt. De lever på overflate hinna og i kanten av flyteplanter. En løsning er mer bevegelse i overflate vannet.
De som lever nede er vanskelige og artbestemme, men det finnes mange arter og de aller fleste er helt uskyldige. Disse pleier å gå litt opp og ned i antall alt etter som hvor mye mat som er tilgjenglig. Nå ser ikke jeg på disse som noe problem, men mer som et interesant tilskudd til akvariefaunaen som er helt naturlig.
Mange fiskearter spiser disse med god appetitt, typisk mindre fisk som gyppier, Galaxy rasbora etc. Kan være det er en art Cyclops du har.
Postet 22.11.08 kl 09:10
Ha ha, at det kan være to arter streifet meg ikke i farten men når du sier det så er de (tilsynelatende) ikke like. De på overflaten er en smule gulaktig og for tiden litt større en de som er lenger nede i akvariet. Det kan naturligvis gjerne være cyclops og hoppekreps (eller dafnier) særlig siden alle de tre artene kommer i ulike fasonger. De på overflaten har jeg ofte hvis jeg har mye flyteplanter, fjerner jeg flyteplantene så spiser fisken de opp i løpet av timer.
Kanskje en guppy får ett nytt hjem i dag
Takk for svar!
PS!
Fant forresten disse i dag morges. Eplesnegleegg? Skulle ikke de være over vannflaten?
Kanskje en guppy får ett nytt hjem i dag
Takk for svar!
PS!
Fant forresten disse i dag morges. Eplesnegleegg? Skulle ikke de være over vannflaten?
Postet 22.11.08 kl 10:02