Hvilken fisk eller skapning?

Hei!

Har tenkt litt på om det er mulig å finne fisk eller andre skapninger her i norge som man kan ha i akvariet , altså fange selv? tenker da på ferskvann. noen som har noen ideer eller erfaring med dette? hva finnes der ute?
Sålenge du holder deg innenfor lovverket (altså; ikke kreps el.l) kan du fange norsk ferskvannsfisk og holde det i akvarium. Men det er nok lettere sagt enn gjort
Man kan sikkert holde mange små norske arter i akvariet, men da må man ha kjøling på vannet. Ellers tar dem kvelden hehe. 20+ funker dårlig med norske arter.

eks: abbor
tenkte litt på mindre fisk og skapninger, abbor og ørret blir kanskje litt store. noen insekter? husker når jeg var liten fant jeg noen dyr i en bekk som hadde ett rørlignende skall utenpå seg, såg ut til å være laget av sandkorn. også noen biller som holdt seg under vannet, men hvet ike hva disse heter. finnes det ferskvannsfisk som ikke blir store?
Jonny
tenkte litt på mindre fisk og skapninger, abbor og ørret blir kanskje litt store. noen insekter? husker når jeg var liten fant jeg noen dyr i en bekk som hadde ett rørlignende skall utenpå seg, såg ut til å være laget av sandkorn. også noen biller som holdt seg under vannet, men hvet ike hva disse heter. finnes det ferskvannsfisk som ikke blir store?

Tenker du på vårfluelarver og vannkalver?
ja det var sånne har søkt litt på nettet og funnet en kul fisk jeg kunne tenke meg å ha i akvariet. en steinsmett http://www.jonolavsakvarium.com/organismer_ferskvann/dyr/steinsmett/steinsmett.html

noen dyrebutikker i bergensområdet som har noe sånt? hvis ikke, noen tips om hvor jeg kan få tak i?
Småfisk er lette å fange, særlig i ferskvann.
Finn deg en flytebrygge et sted, ha en håv og litt pølsebiter oppi, så er de lette å fange Det gjorde vi masse da jeg var liten. Vi hadde froskeegg/rumpetroll også, men det er vel ulovlig nå :/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap