Akvarieboden gol (side 3)

Macmasteri eggene borte enda en gang.
Hoa er helt gul konstant så trodde egentlig eggene var i orden.
Men desverre så gikk det ikke sånn. Løftet opp kokkoshula der eggene var, men da var de desverre borte. Veldig irriterende da dette er minst 2 gangen de legger egg men det ikke blir noe av.

Er det noe jeg kan gjøre med det ?

Macmasteri paret går alene i en 80 liter. Kun 1 Zebra Danio som dither fish.

Jeg fortsetter med jevnlige vannbytter og foring med røde mygglarver.

Kan jo holde på håpet en liten stund til om hun fortsatt er knall gul De kan jo ha klekket og blitt til wigglers, da er det slett ikke uvanlig at moren flytter de til et annet tilholdssted. Du kan jo følge med fremover

Ellers er det slett ikke uvanlig at ciklider må ha noen forsøksrunder før de skjønner hvordan dette skal gjøres. Så før eller senere går det nok bra
ElinH
Kan jo holde på håpet en liten stund til om hun fortsatt er knall gul :-) De kan jo ha klekket og blitt til wigglers, da er det slett ikke uvanlig at moren flytter de til et annet tilholdssted. Du kan jo følge med fremover :-) Ellers er det slett ikke uvanlig at ciklider må ha noen forsøksrunder før de skjønner hvordan dette skal gjøres. Så før eller senere går det nok bra :-)


Ja jeg også stusser veldig på at hoa fortsatt er veldig gul.
Og ikke umulig at de er flyttet. Har ikke sett noen i hvertfall.
Jeg skal fortsette å kjøre på som vanlig i hvertfall så får vi se om nissen kommer med en litt forsinket julegave
Samboeren tok noen bilder
Vi fortsetter begge to å prøve å lære litt om det å ta bilder av fisken. Det er jammen ikke enkelt
Fisken beveger på seg hele tiden og enten får jeg refleks ifra biltzen. Ellers så blir bildet bare grums. Men vi prøver å lære mer om lukkertid, med eller uten blitz osv osv osv.
Alle bildene tatt av oss er tatt med Nikon D40x

Puntius Denisoni
[External Image]

L-204 Panaque (Flash Pleco)
[External Image]]

L-333 leker gjemsel
[External Image]
Sånn ellers har det ikke skjedd så mye spennende nå de siste dagene.
Macmasteri yngel ble det ikke av eggene. Hunnen er nå ikke knallgul lenger og ting er veldig rolig i det karet. Så da er det bare kjøre på med hyppige vannbytte og mye foring med røde mygglarver så er hun nok klar igjen snart. Hannen viser seg nå frem støtt og stadig så det er ting på gang.

Vi mistet desverre Kakadue hannen i en "filter" ulykke denne uka. Så nå er det satt på en ekstra filterpatron på Sirk.pumpene for sikkerhetsskyld. Jeg hadde nok stresset den såpass at han rygget rett i døden og ble sugd oppi dette helvetes filteret. Forbanna dritt.
Så om noen skulle ha en Kakadue double red hanne på lager så er det bare å si ifra. We will buy it.

Jeg har flyttet 5 av Corydoras Aeneus "Paraguay" Vf over i et eget kar. De går nå i et kar delt i 2 med Sodalis som er lettskremte og lite synlig på ene siden. Og Aeneus på andre siden. Aeneus ser feit og flott ut. Ser ut som 3 hunner og 2 hanner. Det skal bli spennende å se om det kan skje noe snart. Kjører på med kaldere vannbytter og kraftig for til Coryene. Så får vi se om det blir noen egg etterhvert.
Tolmodigheten min er omtrent som en 2 år gammel unge i en godtebutikk så jeg står stadig og speider etter egg forgjeves.
Malle oppdrett
Når man er ny på det meste så dukker det jo stadig opp flere spørsmål i hodet mitt.
I det ene karet går 7 stk voksne L-199. Jeg hadde lite med store skiferhuler, eller store huler generelt så jeg fikk bare 2 stk inn i karet med en gang. Nå har jeg funnet frem to til for jeg syns de har vært så voldsomme til å grave seg huler under røtter og diverse. De gjemmer seg jo stort sette hele dagen. Nå som jeg satte inn de 2 nye hulene så fikk de med en gang fast følge. Så nå er det en malle i hver hule. Og 3 andre som ligger litt her og der. Under noen røtter blant annet. Jeg har sett at et par av de som ligger i hula ligger og vifter med halene sine og noenganger kan jeg se at det kommer en annen malle bort for å prøve å ta hula eller komme inn og leke. Men de sliter litt med å klemme seg inn begge to.
Men jeg regner at når lysten blir stor nok så klarer de nok å gnikke seg inn.
Som et kjent sitat: Inn skal de(n), om så begge skal grine!
Vurderer i hvertfall sterkt å bestille noen huler til både til L-333 og L-199.
Noen som har noe forslag til sted på nettet å bestille noen huler som kan passe.

Når det gjelder L-333 så er de veldig sky syns jeg. Om natta er de stadig ute og det hender jeg setter meg ned med lyset mitt og forsiktig titter på hva de driver med. Selv om jeg putter oppi enten rekepellets eller Tabimin så er de ikke interressert i maten om dagen. Men om natta kan jeg se de er å forsyner seg.
Burde jeg mate kun om natta når lyset er av da eller? Eller bedrer dette seg med tida.
De går i en 160 liter. 6 stk voksne i en leksgruppe som har lekt mange ganger tidligere. Så dette burde jo gå bra etterhvert.
Jeg har en Fluval 4+ som innvendig filter. i tillegg har jeg satt inn en sirkulasjonspumpe som kjører igjennom inntill 960 l/h.
Dette ser de ut til å like ettersom det er mer vifting inne i hulene.
Men ingen tegn til lek og gnikking og hulebesøk enda.
Jeg har som tidligere nevnt 0,000000 tolmodighet. Prøver i hvertfall å gjøre det jeg kan for at de skal trives. Ønsker å kjøre hyppige vannbytter siden dette har de lykkes med oppdrett på disse gruppene tidligere. Så får vi se om vi eventuelt prøver å modne vannet skikkelig forså å ta et større vannbytte om de ikke har lekt når vi er i februar.

Gøy er det nå uansett. Man har alltids noe å følge med på...
Jeg vet knapt nok bak fram på L-maller, men det jeg vet er at det nok lønner seg å kun mate om natta etter at lyset har slukket, ja. Disse er nattaktive, så mat som blir gitt på dagtid kan fort bare ligge der og forsure vannkvaliteten

Ang. huler og bestilling av det så aner jeg ikke. Men det er mange mallefrelste her på "huset", så svar får du sikkert!
ElinH
Jeg vet knapt nok bak fram på L-maller, men det jeg vet er at det nok lønner seg å kun mate om natta etter at lyset har slukket, ja. Disse er nattaktive, så mat som blir gitt på dagtid kan fort bare ligge der og forsure vannkvaliteten :-) Ang. huler og bestilling av det så aner jeg ikke. Men det er mange mallefrelste her på "huset", så svar får du sikkert! :-)


Ja jeg har egentlig skjønt det at jeg må mate kun når lyset er av. Men samtidig så sjekker jeg vannkvaliteten støtt og stadig og det karet de går i så får jeg ikke utslag på nitiriten selvom det helt sikkert har blitt liggende noe matrester i karet til tider.
Jeg har prøvd å mate med det meste i det karet.
Agurk interssererer de seg ikke for overhodet. Men rekepellets ser ut til å være favoritten. Når jeg forer med det etter lyset har gått av så er det alltid rotete i karet morgen etter og helt rensket. Så vi får kjøre på når lyset er av.
Det er slettes ikke alle L-maller som liker grøntfór Veldig mange av de foretrekker kjøttbasert fór, og kan fóres på bl.a. mygglarver. Leser du litt om de mallene du har i basen vil jeg tro det står der, om de foretrekker grønt eller... rødt :p
ElinH
Det er slettes ikke alle L-maller som liker grøntfór :-) Veldig mange av de foretrekker kjøttbasert fór, og kan fóres på bl.a. mygglarver. Leser du litt om de mallene du har i basen vil jeg tro det står der, om de foretrekker grønt eller... rødt :p


Nei det er sant det. Vet i hvertfall at L-199 elsker når jeg har i agurk. Den er alltid oppspist til dagen etter.
Men L-333 skal i følge de stedene jeg ha lest være mer mot kjøttetende. Men samtidig så kan det lønne seg å prøve med litt grønt. jeg har jo prøvd

Når har du Cory yngel til salgs forresten?
Mye spennende som har lekt hos deg i det siste.
Ja, her har det vært liv i høst må jeg si

Jeg vil ikke ta noen sjanser... tror jeg hadde grått meg i søvn om jeg solgte for tidlig og "godungene" hadde dødd av påkjenningen... så det tidligste jeg kommer til å legge ut noe for salg er vel i slutten av mars til midten av april tror jeg. Da er de 5 mnd gamle sånn ca. og det skulle være godt over den kritiske tiden.

Coryoppdrett er langsomme saker (ingen "instant satisfaction" her nei hehe), siden de vokser ganske sakte. Det går kjapt frem til drøye to cm, og deretter går det saaaakte.

Sånn for kjøperen sin del også er det jo bedre og vente og være sikker på at det går bra, enn å kjøpe noe som det kanskje blir masse frafall på
ElinH
Ja, her har det vært liv i høst må jeg si :-) Jeg vil ikke ta noen sjanser... tror jeg hadde grått meg i søvn om jeg solgte for tidlig og "godungene" hadde dødd av påkjenningen... så det tidligste jeg kommer til å legge ut noe for salg er vel i slutten av mars til midten av april tror jeg. Da er de 5 mnd gamle sånn ca. og det skulle være godt over den kritiske tiden. Coryoppdrett er langsomme saker (ingen "instant satisfaction" her nei hehe), siden de vokser ganske sakte. Det går kjapt frem til drøye to cm, og deretter går det saaaakte. Sånn for kjøperen sin del også er det jo bedre og vente og være sikker på at det går bra, enn å kjøpe noe som det kanskje blir masse frafall på :-)


Jepp nei jeg regnet ikke med at du skulle selge nå. Var mest opptatt av om du skulle selge i fremtiden.

Hvilken prisklasse ligger denne Atropersonatus i handelen i butikk egentig?
Den syns jeg var kanonfin. Har ikke sett den noe særlig på lister rundt omkring hverken i norden eller Sør Amerika heller. Så den er spennende.
Du har virkelig fått oppdretten på gli ser jeg.

Moro at du har fått yngel på Killien også. Kjøpte ikke du de på OAK storauksjon nå i høst? Tror nemlig de ble kjøpt av meg og kompisen min som var der med en del fisk Knallfin killi. Og enkle å få i lek i følge flere.
Ja, altså.. de killiynglene. Egentlig helt utrolig, for jeg og killi er omtrent som vann og olje tydeligvis

Litt tragisk historie dette. Først kjøpte jeg fire klovnkilli på dyrebutikken i sommer. Glemte å legge på lystoppen etter vannbytte, og dagen etter hadde jeg fire tørrfisk

Så kjøpte jeg to hunner og en hanne på OAK auksjonen i høst. Det samme skjedde igjen! Tror egentlig ikke det er meningen at jeg skal ha killi... helt utrolig

Samtidig må det ha vært med egg i planter jeg kjøpte på auksjonen, for en stund senere dukket altså disse tre ynglene opp. De var et mysterium ganske lenge, men nå er det ikke tvil - det er killi. Jeg har heldigvis ikke klart å drepe disse tre :s

Pluss at jeg har en enslig, voksen killihanne her som jeg kjøpte før jeg visste at jeg hadde killiyngel. Jeg har lært leksa nå, og lystoppen blir alltid lagt på... huff. Så dårlig samvittighet, altså.

Jeg vet egentlig ikke hva atro ligger på i butikk, jeg kjøpte mine privat og fikk en veldig god pris, spesielt med tanke på at de var fullvoksne og klare til å skvise ut en haug med egg
ElinH
Ja, altså.. de killiynglene. Egentlig helt utrolig, for jeg og killi er omtrent som vann og olje tydeligvis :-( Litt tragisk historie dette. Først kjøpte jeg fire klovnkilli på dyrebutikken i sommer. Glemte å legge på lystoppen etter vannbytte, og dagen etter hadde jeg fire tørrfisk :-( Så kjøpte jeg to hunner og en hanne på OAK auksjonen i høst. Det samme skjedde igjen! Tror egentlig ikke det er meningen at jeg skal ha killi... helt utrolig :-( Samtidig må det ha vært med egg i planter jeg kjøpte på auksjonen, for en stund senere dukket altså disse tre ynglene opp. De var et mysterium ganske lenge, men nå er det ikke tvil - det er killi. Jeg har heldigvis ikke klart å drepe disse tre :s Pluss at jeg har en enslig, voksen killihanne her som jeg kjøpte før jeg visste at jeg hadde killiyngel. Jeg har lært leksa nå, og lystoppen blir alltid lagt på... huff. Så dårlig samvittighet, altså. Jeg vet egentlig ikke hva atro ligger på i butikk, jeg kjøpte mine privat og fikk en veldig god pris, spesielt med tanke på at de var fullvoksne og klare til å skvise ut en haug med egg :-)



Ja nei har du funnet ut hvilke killi det er du har yngel av da. Spennende er det nå uansett. Jeg syns nå killi er flotte fisker og litt morsomme. Men kun de som er litt overalt i karet. Hadde en type killi her som omtrent bare stod som ei feit gjedde i overflata og gapet når maten kom strømmende i mot.

Ja det er vel privat man gjør de beste handlene. Jeg skal nå i hvertfall begynne å speide etter Atro. Greit å slippe å kjøpe yngel på en måte siden det er dette med tolmodighet i forhold til at de begynner å skvise ut egg om man gjør ting riktig. Men ting tar uansett tid
Ting tar tid, ja Eller kan gjøre det. Jeg tilskriver vel denne leken som nybegynner flaks.

Sånn sett fikk jeg yngel på et perfekt tidspunkt. De er vel rundt 9 - 10 mnd når de blir kjønnsmodne, og det blir mine til høsten. Siden jeg selger i april er det perfekt, siden de fleste cory ikke leker om sommeren uansett. Så den ventetiden de månedene måtte en beregne "åkke som"

Jeg tror nok at det er nigeria killi yngel dette er, selv om jeg ikke er 100% sikker enda. Og ja, killi er kjempefine. Fargerike og krever ikke mye plass. Men de hopper som besatt! Noe jeg måtte lære den virkelig harde vegen... til fiskenes store lidelse
Lite nytt
Lite nytt som skjer i karene. Prøver å gå på hyppigere vannbytter i oppdrettskarene om dagen. Max 3 dager mellom vannbyttene. Speider stadig etter egg hos coryene som ser klare ut. De får mygglarver hver eneste dag så vi får håpe etterhvert

Apistogramma Macmasteri hunnen er igjen knallgul og har vært det i 3 dager nå. Dette er 3 gangen hun har lagt egg etter at hun kom på plass i karet. De 2 andre gangene har jeg løftet på kokosnøtt hula og sjekket. Det skal jeg ikke sjekke nå Nå skal hun få gå i fred i 5-7 dager før jeg eventuelt titter.

Men en ting jeg lurer litt på. Hvordan befrukter hannen eggene når hunnen har laget inngangen til kokosnøtthula så trang at så vidt hun kommer inn igjen?

Det virker ikke så logisk. Sist gang så eggene befruktet ut i hvertfall det var jo på samme sted.?
Hannen sprøyter melken rett utenfor inngangen til hula og bruker finnene til å vifte den inn i hula dersom han ikke kommer inn selv.

De lar da ikke små detaljer som at mannen ikke kommer inn i hula stoppe planleggingen av neste generasjon Hehe, morsomme fisk!

Får håpe det er noe på gang inni der nå.
I følge det jeg kan lese i Ciklidboken av Ad Konings så velger hunnen hos Apistogramma-artene så liten hule at hannen ikke kommer seg inn. Hun legger eggene inne i taket på hulen mens hannen slipper melke på utsiden og vifter den inn gjennom åpningen med halefinnen slik at eggene blir befruktet. Det anbefales at hulen er lav for å lette befruktningen.
Finurlig måte å gjøre det på

Elin er visst raskere enn sin egen skygge i dag
Takk for raskt svar Elin og Tante Astrid.
Har liksom aldri fått med meg akkuratt det noe sted selvom jeg har lest endel om Apistogramma....

Men men da er det bare å vente i spenning på om det blir vellykket. Tar vel 3-6 dager før eggene klekker. Og nå har hunnen gått skikkelig gul i minst 3 dager. Hun er kun ute av kokosnøtthula når det mat og jager hannen unna bare den nærmer seg. Så jeg får krysse fingrene....
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap