Akvarieboden gol (side 6)

Ja jeg sitter og sliter meg igjennom alle muliget engelskspråklige artikler og der står det støtt og stadig om regnvann da vettu.
Neida jeg er koblet på den kommunale krana.
Tenkte liksom at jeg skulle bruke noe av dette hvite vannet som kommer ifra himmelen. Men men.... Da dropper jeg det.
men hvor kaldt vann bruker dere når dere skifter?
Hmmm... si det. Litt annerledes nå på vinteren, siden varmekablene står på på badet. Tror fort at tempen i mellomlagringsstampen kommer på et par og tjue grader nå.

Om sommeren... kanskje 15? Tempen kan i hvert fall trygt synke med 4-5 grader i karet under vannbytte, så lenge det er snakk om voksne fisk

Ingen grunn til å styre med regnvann når du har kommunalt vann i hvert fall. Vi får heller sende en medfølende tanke til våre naboer som må slite med å samle vann, mens vi kan tappe perfekt coryvann rett fra krana
Hei :)
Siden det er samboeren min og jeg som har denne tråden i sammen, så tenkte jeg at jeg kunne skrive litt her jeg og

Som nevnt ovenfor her, så har vi mye morsom fisk her om dagen, og det er jo kjempegøy Dere som er inne her å titter, kan godt si hva dere mener om fiskene vi har

Jeg har jo mine "egne" fisker her i huset, og de jeg "sjefer" over er L199 og L333, her har jeg en leksgruppe av hver. Håper at de en vakker dag kan legge egg Har vel hatt de i ca 2-3 månder, så de er vel igang om ikke så alt for lenge

Men i forhold til dette, har jeg noen spørsmål som jeg håper noen av dere der ute kan svare på
Hva gjør jeg når jeg ser egg i hula? Skal jeg ta de ut, eller skal jeg la mallene få gjøre jobben alene? Eventuelt hvis jeg lar de være i hula til de klekker, når skal jeg ta de ut da? Hva er det beste?

Legger ved et bilde av den ene L333 som passer på hula si
Ja det er ikke greit for de i henhold til vannverdier det skjønner jeg godt.
Men men.. nå forer jeg to ganger om dagen. 1 med røde mygglarver og 1 med tetra tabimin / rekepellets / meitemarksticks / discus granulat. Dette må da være fetende kost? Kjører på med vannbytte hver 3 dag fremover med 30-50% vannbytte og passer på filtrene. Så får vi se om det blir noen som sprekker etterhvert.
Ser god aktivitet på Aeneus, Trillineatus og Pulcherne i dag. Litt spesielt å se Pulcher i så god aktivitet. 20 stk som flyr langs glasset og gnikker litt på hverandre. Synd de ikke går alene enda.
*dobbeltsukk* pulcher...

Det holder egentlig med ukentlig 50% om du ikke fórer så hardt at du må bytte oftere for vannverdiene sin del.

Mange som har opplevd lek dagen før vannbytte også. Mine har nesten utelukket lekt to dager etter vannbytte.

Det er bare bra om de får litt inntrykk av "tørketid", før "regntiden" kommer med kjøligere vann
Pulcher ja
Ja Pulcher er ikke så dumme de. Nydelige og sjarmerende Cory. Og de er ikke like sky som mange av de andre. Sodalis , C-134 osv. De spretter jo til siden bare jeg ser mot karet.
Har jo noen her som er holdt av til deg.

Jeg er klar over at ukentlig 50% vannbytte holder i lange baner. Men nå har jeg foret ganske hardt en stund med ca 5-7 dagers intervall. Nå skal jeg fore enda litt hardere for å få både cory og mallene i skikkelig god form. Så skal jeg kjøre en tørketid før jeg igjen setter over på regntid. Om ikke det fungerer så får jeg kjøpe vann ifra andre deler av landet.
kremnils
Har jo noen her som er holdt av til deg.


Ja

Veldig veldig veldig glad for det. Åh det skal bli moro!!

Hehe, jeg får sende med deg noen dunker av vannet mitt sånn litt uti mars om det ikke har løsnet for deg (eller fiskene, da hehe).

Neida, planen høres god ut den. Det skjer nok noe før eller senere tenker jeg
...
ja, de pulcherne er så utrolig fine, tjukke er de og
Du har mye å glede deg til
Utrolig synd at jeg skal på 9 dagers ferie i slutten av juni... tør egentlig ikke prøve på lek lengre nå, siden yngelen da fortsatt vil ha behov for mat daglig (synes jeg)... 9 dager uten mat er veldig lenge for 3 mnd gamle ungfisk. Så ideelt sett skal jeg ikke prøve å få noe lek før til høsten igjen.
...
oki, skjønner.. men du har ingen som kan fore for deg da? hehe.. har du mange yngel nå om dagen da?
Veldig mange.... :p Vet ikke om jeg tør å skrive det en gang. Jeg er litt i fornektelse selv over hvor mange jeg har. En god del kan nok selges før ferieturen i juni, men... det vil fortsatt være mange igjen. F. eks de 100 atropersonatus ynglene jeg har. De er strengt tatt ikke salgsklare før i september (ideelt sett).

Egentlig er vel minstealder 5 mnd, men mange venter til de er mellom 9 mnd og 1 år før de selges. Jeg ønsker å vente til 9 mnd, men har plukket for mange egg til at jeg kan holde den lovnaden er jeg redd.

Så trist å legge ned så mye jobb i å stelle de, bare for å selge så tidlig at mange dør Det vil jeg helst unngå.

Kunne nok ha fått noen til å fóre, men da måtte de ha byttet vann også, og det tror jeg er å be om litt for mye. Det er ingen andre enn meg i bekjentskapskretsen som bryr seg om akvarier :p Det er en "bursdags-ferietur" så det er hele familien som reiser. I anledning pappas 60 års dag
oioioi, det hørtes mye ut da de atrocoryene er jo bare helt skjønne skjønner godt at du ikke vil selge yngelen for tidlig, hvis de kan dø..

gleder meg masse til vi får egg som vi kan prøve å få til jeg, men ser ut som det tar litt tid det ja.. hmm.. hehe... men høres ut som det er en del jobb med yngel da.. lage mat til de og skifte alt vannet hver dag.. men det blir vel en "vane" når du først har begynt.. og gøy er det og sikkert, så en tenker vel ikke på det som "ork"... hehe... men det kommer vel egg en vakker dag
Det er en del jobb, ja.. men finnes jo mange måter å gjør det på. Den måten jeg gjør det på er vel den som det er mest jobb med; å ha yngelen i bar bunn plasttanker. Da må tankene skures hver dag, og 100% av vannet byttes. Å ha de på sand med filter og innredning er enklere, da trenger du ikke daglig skuring, bare mindre vannbytter. Men du mister også en del av oversikten.. om alle ser bra ut og spiser godt og slikt.
ElinH
Utrolig synd at jeg skal på 9 dagers ferie i slutten av juni... tør egentlig ikke prøve på lek lengre nå, siden yngelen da fortsatt vil ha behov for mat daglig (synes jeg)... 9 dager uten mat er veldig lenge for 3 mnd gamle ungfisk. Så ideelt sett skal jeg ikke prøve å få noe lek før til høsten igjen.


Det finnes fôringsautomater, vet du
Hehe, ja Mona

Men fóring vil vel også bety behov for vannbytter....? Hadde vært knall om jeg kunne plukket egg fra hvert fall et kull til før sommeren. Det er jo så moro! hehe.

Men ferieturen i juni henger over meg som en mare... fóringen skulle gå greit, men ikke vannbyttene. Ferien vil være fra fredag til søndag uka etter. Så en hel uke, pluss lørdag, liksom.
Jeg tenkte mer i retning av at yngelen kan få litt mindre doser fôr, sånn at de ikke behøver å sulte akkurat. Kanskje ikke hver dag, men iallefall slippe å sulte mens du er bortreist. Dersom fôrautomaten gir bare litt en gang om dagen, eller kanskje bare annenhver dag, skulle til og med yngel greie å overleve uten vannbytter. Men fôringen bør jo ikke være for raus, da, siden det ikke blir gjort vannbytter på en stund
Hmmm... er du klar over hva du er i ferd med å gjøre, Mona...?

Kanskje jeg kan plukke egg fra et par kull likevel da - om sjansen byr seg. Er ikke akkurat slik at jeg bestiller egglegging, så serveres den på fat dagen etter :p
...
oki, men jeg ser at de fleste bruker tanker med bar bunn... men hvordan gjør dere det da når dere bytter vann? har dere to tanker da og bytter på med de.. det går vel ikke ann å håve så liten fisk heller.. mulig jeg er helt dum men, hehe... man må jo lære... greit å vite litt, hvis det plutselig skulle dukke opp egg

funker sånne foringsautomater greit eller?
Jeg tømmer vann fra tanken med yngelen i, forsiktig over i en isboks eller en bøtte. Dette er en "sluse" i tilfelle en yngel blir med.. da er det dumt å tømme vannet rett i vasken

Jeg har som regel brukt to tanker per kull, slik at den nye tanken har stått med rent vann siden dagen før. Når det bare er igjen bittelitt vann og alle ynglene ligger i en haug i denne pytten, tømmer jeg de rett over i den nye tanken med ferdig vann.

Den gamle skures i glovarmt vann med en rent dott filtervatt. Når vasken er ferdig, fyller jeg tanken med nytt, iskaldt vann, setter på luftesteinen og lar det stå og lufte seg og bli temperert til neste kveld.

Hele rengjøringsritualet/vannbyttet tas før ynglene får kveldsmaten sin

I en periode hadde jeg 8 bokser, og da hadde jeg ikke plass til to bokser per kull. Da mellomlagret/luftet jeg rent vann i bøtter i 24 timer. Tømte mesteparten av vannet ut i isboksen. Lot det være igjen litt mer vann enn om jeg bruker to bokser, for på slutten tømte jeg resten av vannet inkl. yngel ned i isboksen. Tanken deres ble skurt og vasket i glovarmt vann som vanlig, og rent, nytt (luftet!) vann fra bøtta ble fylt i tanken. Deretter fikk jeg tømt vekk mesteparten av vannet i isboksen, og når det bare var igjen litt vann og mange yngel, tømtes de rett oppi den renskurte tanken sin

Ganske enkelt, men med en del tanker som skal skures tar dette fort en time - halvannen hver eneste kveld

Den første uka er det også mulig å flytte yngelen ved å bruke plastpipetter du får kjøpt på panduro hobby. Men de vokser snart ut av pipette-bruken. Og er det et stort kull tar det for lang tid å suge opp et og et yngel.
oki, da skjønner jeg litt mere her ja hvor mange grader er det ca i tankene da? og bruker du bare luftestein til tankene eller pumpe?

begynner å glede meg skikkelig til å få yngel nå hihi... får vel nesten prøve å bare glemme det litt bort, for da blir jeg bare glad pg overrasket når det endelig kommer yngel... tiden virker så utlolig laaang, når man bare går å venter hehe...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap