Akvarieboden gol (side 7)

Temperaturen her i huset er litt for lav synes jeg. Uten noen oppvarmin vil tempen bare ligge på rundt 20 grader. Så jeg har små varmekolber i tankene, som gjør at tempen ligger rundt 24 grader.

Yngelen er ekstremt førlsom for endringer i temp, og så lite som 2 grader kan ta livet av de. Så det er viktig at tempen (og PH!) er lik når du tar 100% vannbytter
Temperaturer
Temperaturer i Akvarierommet / Boden ligger i karene på 24-26 grader i underetasjen og 25-27 grader i øvredelen. Så ser jo nå i ettertid at det hadde vært lurt å hatt leksgruppe med L-333 i øvreetasjen siden de ligger på høyere temperatur enn mange av de andre. Coryene ligger på rundt 25 grader alle sammen egentlig. det går jo litt opp på dagen og litt ned på natta og morgen. De andre karene rudnt omkring i leiligheten ligger på 24-27 grader.
Men om man bruker vann som er luftet i samme romtemperatur hver dag så bør det vel være stabilt nok til at yngelen overlever også.
Pr i dag bruker vi vann rett ifra springen når vi skifter vann. Rett og slett for at vi ikke har plass til noe mellomlagringsdunk. Men har dette noe å si egentlig? Prøver å la vannet renne en god stund før jeg bruker det i akvariet sånn at alt det gamle i røret blir borte. Hmm ser mange bruker mellomlagret vann som er luftet....
Jeg bruker heller ikke noe andre tillsetninger i vannet.....
oki skjønner.. var borte litt her (bakt kake til svigermor), men gjør du noe med ph da? tilsetter du noe eller bare er det som det er i krana?skjønner at di søte små ikke tåler så store varmeendringer...
For å lette min egen jobb har ikke jeg justert PH i yngeltankene. De må nøye seg med den PHen som er i krana her (7 blank).

Men jeg vet at f.eks Mona hadde problemer med sine C140 yngel, løsningen viste seg å være svært surt vann. Så jeg har vært klar til å begynne å senke PH hos ynglene om jeg skulle få problemer som tilsier at lav PH kunne være løsningen. Heldigvis ikke vært nødvendig enda
Bodilire
funker sånne foringsautomater greit eller?


Det var ikke tilfeldig at jeg linket til Eheim sin fôr-automat, ettersom de er kjent for veldig bra kvalitet på produktene sine. Jeg ville ikke stolt på et hvilket som helst ukjent merke

En lur idè er at man tester fôr-automaten før ferien. Dvs sette den i gang et par uker før, og la den ta seg av matingen i et kar et par uker. Da er man hjemme og får sjekket at den gir det den skal, når den skal det
Også skifter man selvsagt til nytt batteri akkurat før man reiser bort, sjekker at det nye batteriet fungerer Hadde vært dumt om batteriet gikk tomt dagen etter at man har reist på ferie :p
Jeg har aldri prøvd fóringsautomat, men nå må jeg jo bestille et par stykk og teste de ut... skal se jeg har funnet en måte å ha ungfisk på selv om jeg skal bort

80% vannbytte dagen før, og litt mat annenhver dag... det skulle faktisk gå klokkefint i løpet av 8-9 dager. At jeg ikke har tenkt på det selv
oki... tror ph i krana her ligger mellom 6,5 og 7.. men det er jo slik man kan se ann litt etterhvert... er jo fremdeles ikke noe egg her.. hehe...

vi hadden for en liten stund siden en tank inne på badet som vi prøvde med danio oppdrett, og den tanken holdt rundt 24-25 grader, så da burde det gå fint å ha yngelen på badet...
det hørtes jo helt genialt ut da... så lenge det bare er for litt over en uke, burde det jo gå greitt med tanke på vannbytte og...
jeg skal ihvertfall tenke på det til nestegang vi skal på ferie
Prøver igjen:)

Siden det er samboeren min og jeg som har denne tråden i sammen, så tenkte jeg at jeg kunne skrive litt her jeg og

Som nevnt ovenfor her, så har vi mye morsom fisk her om dagen, og det er jo kjempegøy Dere som er inne her å titter, kan godt si hva dere mener om fiskene vi har

Jeg har jo mine "egne" fisker her i huset, og de jeg "sjefer" over er L199 og L333, her har jeg en leksgruppe av hver. Håper at de en vakker dag kan legge egg Har vel hatt de i ca 2-3 månder, så de er vel igang om ikke så alt for lenge

Men i forhold til dette, har jeg noen spørsmål som jeg håper noen av dere der ute kan svare på
Hva gjør jeg når jeg ser egg i hula? Skal jeg ta de ut, eller skal jeg la mallene få gjøre jobben alene? Eventuelt hvis jeg lar de være i hula til de klekker, når skal jeg ta de ut da? Hva er det beste?

Legger ved et bilde av den ene L333 som passer på hula si
Bare kaldt vann ved vannbytte?
Leser rundt omkring at det å blande vannet i springen (varmt + kaldt for å få en 22-24 grader i springen) ikke er å anbefale siden det varme vannet inneholder metaller og gasser som ikke er bra. Da må man eventuelt lufte vannet 1 døgn eller noe sånn før man bruker det.
Men da stusser jeg litt.
Viss jeg bytter 30-50% vann med bare iskaldt vann i kar med maller eller apistogramma er de helt i svime og suser rundt.
mallene blir helt rare og flyr rundt på ruta..
Det kan da ikke være så bra for fiskene?

Så hva er verst? sjokk med kaldt vann eller eventuelle gasser pga bruk av varmtvann også.

Huff, det hørtes ikke bra ut!

Jeg har litt begrenset mulighet for mellomlagring av vann, så i krisetider har jeg ikke fått mellomlagret så lenge at vannet holder en grei temp.

Da har jeg rett og slett brukt vannkokeren... kaldt vann i den, kok det opp og bland ut i bøtta til vannet holder grei temp. Da får du en bedre temp uten at du har måttet risikere å få med noen uhumskheter fra varmtvannsberederen

Jeg byttet 30% med kaldt vann fra springen i sommer, men da holder vannet en mye høyere temp enn det gjør nå. Nå på vinteren tømmer jeg ikke kaldt vann rett i karet
Her går det i kaldt vann under vannbyttene. Har aldri mistet fisk selv om det er byttet 60-70% enkelte ganger.
Kaldt vann inneholder mye mer oksygen enn varmt. Varmt vann er "dødt".

Det at mallene dine flyr opp og ned på ruta er nok for at de er "gira", vet om en som har drettet en masse cory-arter bruker snø i lekskarene. Da skader det sikkert ikke veldig med kaldt vann?
Vannbytter og nitrit
Vannbytter og nitrit har vært helgens store tema. En tid der andre hobbyer og mye jobbing har vært god representert den siste tiden. Men akvariene har fått sitt stell. ingen egglegging og ikke noe annet spennende som har skjedd.
Men i 180 literen i stua så var noenting ikke helt som det skulle. Det hjemmelagde filteret hadde ikke samme effekten lenger. Og med god foring og vannbytte 1-2 ganger i uka så har ikke dette vært effektivt nok.
Nitrit testen ble oransje. Og selvom vi har kjørt på med vannbytter nå så mistet vi 2 stk L-015. Veldig synd da dette var meet flotte eksemplarer. Har fikset filteret nå og fått en helt annen utblås. Forbanna planterester som hadde festet seg i innsuget på sirkulasjonspumpa.
Nå er nå verdiene på bedringensvei.
Har endel reservasjoner og interresse på noen av Coryene. Og sammen med en 93 liter og en 80 liter som settes opp i løpet av uka så blir det nok bedre plass og flere oppdrettsoppsett.
Lenge siden det har blitt skrivi noe her nå... Får ta en liten oppdatering her.. Når det gjelder boden er alt som det pleier.. Macmasteri paret har forstatt leiksdrakt, men ingen tegn til yngel.. Ser nok ut som at de må prøve seg fra litt.. Kommer vel egg tikl slutt Ellers er det ikke noen andre som vil gi oss noen egg enda heller.. Men det kommer vel etterhvert...

Endelig har vi fårr orden på den 180 literen som vi hadde fått nitrit i... Det er godt... Får prøve å rote matinga litt der framover..

I dag har jeg ryddet litt og flyttet på et 30 liters karl, så nå får vi opp en 96 liter til i stua hihi... Har planer om å ha den siste 80 literen på soverommet, for nå er det skikkelig trangt om plassen i stua..

Hvordan er det egentlig å ha et kar på sovetommet når det er VELDIG kaldt inne der..?

Ellera har jeg satt igang med min første artemiaklekking.. Var å kjøpte egg i dag, sikkert ikke det beste av kvalitet, men håper de er helt greie... Blir spennende å se utpå kvelden i morra om det er noe artemia

Nå skal jeg atter en gang prøve meg på danio lek... Denne gangen har jeg kjøpt MANGE klikekuler, og de har jeg i en 32 liters plasttank.. Det blir veldig spennende... Hadde jo vært kjempe gøy om det blei noe denne gangen Skal prøve å få tatt noen bilder av plasttanken i morra
Hei!
Da har jeg greid å få fram artemia for første gang! Syns det var veldig gøy Fiskene elsket det Tusen takk for flott oppskrift Mona

Men spiser fiskene de eggene som ikke ble klekket og? var veldig vanskelig å ikke få med egg som ikke var klekket...
På tide med en oppdatering:)
Da var det på tide med en oppdatering her igjen.. Har skjedd en del siden sist.. ar flyttet på en del fisk i det siste..

Macmasteriene har blandt annet flyttet inn med C134. det har ikke skjedd noe mere med macmasteriene, så da var det like greit å la de gå sammen med noe annen fisk, selv om de i all sin prakt har leiksdrakt enda.. hmm... jaja.. fine er det ihvertfall... håper de kan klare å få fram yngel etterhver

Ellers har sodalis fått karet til C134 så nå har de og engen plass.. også har vi satt CW006 i selskapskaret... og pulcheren der de sto, så nå har de og fått egent kar har ikke noe trua på opprett der, men det er det vist andre som har... *kremt*..

Har forresten fatt 8 små søte Weitzmani ungfisk her nå da de går i oppvekst karet, for de må vokse seg store De er så utrolig fine tusen takk Elinh

Sliter fortsatt med litt trøbbel i to kar.. 30 literen er helt ut av drift for øyeblikket... hadde noen små exelrodi der, men de daua en etter en, så de blei tatt fort ut igjen... såg blandt annet det var noe hvite mark lignende greier som sto ut av pumpanoen som veit?!?!... planen er å starte hele greia på nytt helt i fra bunn.. i 180 literen går det egentlig bedre, men har fortsatt daua litt fisk der... hadde 7 L015 og har igjen 3 nå... men men...

ancistrusparet vi har, har vi flyttet til oppdrettskaret med L199... de gadd liksom ikke mere der de var... så da får en prøve noe nytt... kan jo hende de kan påvirke hverandre får håpe det ikke blir noe krysninger, men det går vel bra

legger ut noen bilder jeg tok i kveld



Åhhhh, der er de jo! Barna "mine" De ser jo ut til å ha det helt fortreffelig

Ang. artemiaen. Prøv å få med minst mulig av uklekte egg og eggeskall. Fisken kan nok spise det, men det er ikke bra for fordøyelsen deres, så det bør unngås så godt som mulig. Når det er sagt, jeg har aldri klart å unngå det 100%, og har vel ikke kunnet relatere noen dødsfall blant yngel til akkurat det. Men, som regel aner jeg jo ikke hvorfor en yngel dør, så sikker kan jeg ikke være.
å ja, jammen det viste jeg ikke, men jeg har jo ikke klekket artemia mer en en gang heller. måtte jo være forberedt om det kom yngel, hehe... så vart med den ene klekkinga, for her en det ingen yngel enda hehe.. da skal jeg psøve å få til det neste gang.. mulig jeg må la det klekke litt lengre nestegang, for å få klekt mest mulig..

ja ser nå ut til at de har det bra går sammen med paleatus foreløbig og noen maller.. i dag sto det tabimin på menyen, og det falt veldig i smak de skal nok i et annet kar etterhvert,..men...

...driver å skal ommøbelere litt her nå..har faktisk tre kar som er tomme...!!! fy og fy... men må få vann i de først da... hehe.. så driver å planlegger for harde livet.. hehe.. men er ikke lett å få kabalen til å gå opp hehe..
Jeg vet alt om slike vanskelige kabaler

Ikke noe trøbbel at weitzmaniene går sammen med paleatusene. De er såpass frampå i matfatet at det skulle gå helt fint. De hevder seg bra mot schultzei her, og schultzeiene er noe i samme stilen som paleatus
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap