Biltemasand

Jeg fikk i dag i hus 25kg blåsesand fra Biltema, med minimalt med informasjon på pakningen. Jeg ga beskjed til ham som handlet for meg at jeg skulle ha av den groveste sorten Biltemasand, og jeg trodde det var rådasand jeg skulle ha..

Jeg må innrømme at jeg ikke har særlig peiling på forskjellen, men nå sitter jeg iallfall her med 25kg sort, finkornet sand. Jeg mener å huske å ha lest at sort sand fra Biltema IKKE er trygt å bruke i akvarie, og vil derfor ikke ta noen sjanser. Stemmer dette, og hvilken sand er det jeg bør bruke? Jeg skal ha scalarer i karet, og ellers bare stimfisker og ancistrus.
Inaktiv bruker
Er sanda du kjøpte sort? Den jeg kjøpte var ikke sort. Ifølge nettsiden til biltema, så selger de kun en type og det er den du ser på vedlagte bilde
jeg kjøpte sand fra biltema for noen dager siden og da var det kun den ene typen blåsesand som er å få kjøpt.

Tidligere fikk man 2 forskjellige typer/str, men det var før de måtte trekke den ut av markedet.
Nei,
min er helt sort metallic, kan jeg vel kalle den. Kan prøve å legge ut bilde når jeg er hjemme fra jobb, men håper det er noen som vet hvilken sand det er snakk om..
Inaktiv bruker
Akkurat, snodig:/ ja gjerne legg ut bilde og evnt artikkelnr
Det er ihvertfall den som jeg la ut bilde på, du skal bruke.
artikkelnr: 17-541 den koster ca 55kr.
Du får vel sikkert byttet?
Bilteamasanden er den sanden de fleste bruker. Den er billigere og like bra som rådasand, om ikke bedre
Hm
Men det stemmer vel at det finnes en grovere sort? Eller er det rådasand, og at det er der forskjellen ligger? Jeg har nemlig ikke lyst på sandsnegler, noe jeg vel bør ha med så fin sand?
Biltema har ingen grovere enn den typen det er bilde av der.

Ikke bruk den sorte sanda, den biltemasanda som er trygg å bruke er lys, ikke svart.

Rådasand selges ikke på biltema, men må kjøpes på dyrebutikk. Den fås fra helt fin (0,33 mm kornstørrelse) og opp til grus tror jeg. Jeg har 0,8 - 1,2 mm kornstørrelse på min rådasand, og der er det ikke nødvendig med sandsnegler, pluss at fisk som trives på sand trives veldig godt
Inaktiv bruker
Av biltemasanda, så fantes det en grovere sort, men det var tidligere.
Den sorte "sanden" fra biltema inneholder aluminium og sånt, så den må du ikke finne på å hive i akvariet.
Aha
Var det jeg mente å ha lest, takk for svar! Håper jeg får byttet den, da
det tror jeg ikke skal bli noe problem, iallefall ikke hvis du har kvitering!
Tar opp en gammel tråd ang. Biltemasand.
De selger to forskjellige typer: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Blasesand-17542/
Og
http://biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Blasesand-17022/

Hvem er riktig? Ser lengre opp på tråden hen at det bildet som er postet ligner mest på link nr 2, men på den står det noe om aluminium? Hjelp?
Det er denne du skal ha:

175425 Grovkornet, størrelse 0,2–1,0 mm 64,90 kr

Varenr. 175425 som selges nå er i hvit sekk med blå skrift. Ikke som på bildet.
Inaktiv bruker
Ingen av dem.

175425 Grovkornet, størrelse 0,2–1,0 mm

VELDIG viktig at det er 175425
Den finkornete blir bare saus.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap