Botiaer - sandsneglespisere?

Jeg har en del sandsnegler (pestsnegler) i akvariumet som jeg ikke vil ha der. De tar over snart, og jeg prøver å ta dem, men jeg gir snart opp.

Søkte her og fant at botiaer spiser snegler. Søkte så i fiskebasen og der var det ikke bare en sort botia, men ganske mange ja.

Kan noen hjelpe meg å finne en som spiser disse sneglene som jeg har. ?

Hei.

Sandsnegler er ikke Pestsnegler, de nyttegjør seg faktisk i sanden i akvariet akkurat som marken gjør i jorden.

Har ingen erfaring med at Botiaer spiser sandsnegler, Men hvis du har det som faktisk er pestsnegler, også kalt Vanlig damsnegle, så kan eventuelt en gruppePraktbotia gjøre jobben, praktbotiaer blir store og skal leve i grupper akkurat som alle andre botiaer. Så hvis du har et mindre kar ville dette være et bedre alternativ.
Plussmedlem
Kristoffer Karlsen
Sandsnegler er ikke [URLBLOCK1],...

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål om sandsnegler er dette eller ikke
Er sneglene uønsket så er de en pest for akvaristen.

Praktbotia kan spise sandsnegler.
Hei

Ja, det var damsnegler jeg mente...vet ike hvor jeg fikk sandsnegler fra, men det var pestsnegler jeg tenkte på. Da skal jeg se etter denne neste gang jeg er der (blir snart )
Karet er 110 liter.

Tusen takk for svar!
Loomis
[QUOTE=Kristoffer Karlsen]Sandsnegler er ikke [URLBLOCK1],...

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål om sandsnegler er dette eller ikke
Er sneglene uønsket så er de en pest for akvaristen.

Praktbotia kan spise sandsnegler.



For min del er alle snegler pest
Loomis
[QUOTE=Kristoffer Karlsen]Sandsnegler er ikke [URLBLOCK1],...

Tja, det er vel et definisjonsspørsmål om sandsnegler er dette eller ikke
Er sneglene uønsket så er de en pest for akvaristen.

Du har et poeng der, men hvis du ser på profilen til vanlig damsnegle så står det at tidligere/andre navn er pestsnegle.
Det er jo den sneglen vi fleste prater om når vi sier pestsnegle.
Bare for å oppklare; Botia spiser alle slags snegler. Men det avhenger litt av størrelsen; Dvergbotia vil jo slite med f.eks Eplesnegler!

Hvis du har et kar på 110l så er det altfor lite for Praktbotia. Som nevnt over kan Striata være et alternativ. Husk at et antall på minimum 5 er nødvendig.

Vil også gjøre oppmerksom på at Botia ikke nødvendigvis er en vidunderkur mot snegler. Du kan ikke regne med at karet er kjemisk renset på kort tid.

Kan jeg få anbefale Asiatisk jegersnegle istedenfor Botia? Disse sies å være meget effektive, og krever ikke på langt nær det samme av akvaristen som Botia
Takk for svar. Vet dere priser sånn ca. på disse?
Ikke det at det er så viktig, men...

Jeg er ikke så begeistret for snegler, men kan være noe annet når jeg ikke trenger å jakte på dem. Det jeg er redd for er at de formerer seg de også...

Skal ta meg en tur i dyrebutikken og se litt på disse eksemplarene, så bestemmer jeg meg der
mine jegersnegler har lagt egg, men har ikke sett noen små ennå. merk at disse sneglene heller ikke renser på ei natt. de kan og bli kresne/late og bare spise fiskefor (tabletter o.l) og drite i sneglene. *skule burt på 64 litern fylt med snegler*

betalte ca 40 kr stk for mine
Jeg syntes det er mye finere å ha en fargerik fisk svømmende rundt i karet en snegler, en botia ligger vel i underkant av 100kr stk, spørs vel hvilken type du skal ha
Sanne
mine jegersnegler har lagt egg, men har ikke sett noen små ennå. merk at disse sneglene heller ikke renser på ei natt. de kan og bli kresne/late og bare spise fiskefor (tabletter o.l) og drite i sneglene. *skule burt på 64 litern fylt med snegler* betalte ca 40 kr stk for mine


Hehe, vet hva det vil si å ha mange snegler (pestsnegler er virkelig pestsnegler for meg, og som de formerer seg...phu)

Kristoffer Karlsen
Jeg syntes det er mye finere å ha en fargerik fisk svømmende rundt i karet en snegler, en botia ligger vel i underkant av 100kr stk, spørs vel hvilken type du skal ha


Tror nok det blir botiaen du nevnte (den minste). Samboeren likte den også.
ClownFish/NeonTetra
[QUOTE=Kristoffer Karlsen] Tror nok det blir botiaen du nevnte (den minste). Samboeren likte den også. :)



Men husk at du må ha en gruppe på 4-5 individer! Disse trives best i gruppe.
Kristoffer Karlsen
[QUOTE=ClownFish/NeonTetra][QUOTE=Kristoffer Karlsen] Tror nok det blir botiaen du nevnte (den minste). Samboeren likte den også. :)



Men husk at du må ha en gruppe på 4-5 individer! Disse trives best i gruppe.

Ja, jeg skal kjøpe ihvertfall 5 stk. Det er allerede planlagt
Jaja.... anbefaler sterkt at du leser denne artikkelen om Botia-hold
Jeg har 4 dvergbotia som jeg skal kvitte meg med hvis det kunne være interessant?
Jeg ser du har ganske grov og skarp grus, er du klar over at det kan skade "bartene" til botiaene?
Disse trenger de for å snuse seg frem til mat, så om du skal ha botia ville jeg foreslå at du byttet til en fin sand.
Ja. Derfor har jeg ikke kjøpt disse allikevel...
Jeg har sett litt på pakistanbotia og sebrabotia : der står det at de foretrekker sand, men på bildene er det slike steiner som jeg har (jeg har sorte). Hvorfor det?

Eller er det fordi overfalten er mer runde?
ClownFish/NeonTetra
Jeg har sett litt på [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]: der står det at de foretrekker sand, men på bildene er det slike steiner som jeg har (jeg har sorte). Hvorfor det? Eller er det fordi overfalten er mer runde?


Jeg har sebrabotia og grus, og har ikke merket noe på bartene.

Sebrabotiaen er meget flott (ser den blir anbefalt i artikkelen som er nevnt tidligere). Jeg har også Kuhlii-ål i samme karet. Artene er veldig like i stripene, og tilsammen blir de et artig innslag i akvariets nederste sjikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap