- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Brune planter.
Brune planter.
Hei.
Jeg har bare noen spørsmål ang plantene mine, de vokser som bare det. men det er veldig brune i midten av planten. ser det best på Limnophila sessiliflora, men også Javamosen og algekulen.
gir den litt gjødning en gang i uken.
Alle verdier i akvariet er stabile og normale.
Så da lurte jeg på om det var noen som hadde noen tips om hva det kan være og hva jeg kan gjøre.
Mvh Christian
Jeg har bare noen spørsmål ang plantene mine, de vokser som bare det. men det er veldig brune i midten av planten. ser det best på Limnophila sessiliflora, men også Javamosen og algekulen.
gir den litt gjødning en gang i uken.
Alle verdier i akvariet er stabile og normale.
Så da lurte jeg på om det var noen som hadde noen tips om hva det kan være og hva jeg kan gjøre.
Mvh Christian
Postet 25.11.08 kl 22:02
Postet 26.11.08 kl 12:56
Det er normalt at planter blir brune og visner der de får minst lys. Du kan forsøke å plante f.eks. Limnophilaen litt mere spredd, slik at alle deler av stilken pr plante får mer lys.
Javamosen må tynnes ut med jevne mellomrom, ellers visner den i midten fordi den ikke får lys og sirkulasjon der.
Hva slags belysning har du i akvariet ditt? Er det lysrør? Og hvis det er det, hvor lenge siden sist er det du skiftet lysrørene?
Javamosen må tynnes ut med jevne mellomrom, ellers visner den i midten fordi den ikke får lys og sirkulasjon der.
Hva slags belysning har du i akvariet ditt? Er det lysrør? Og hvis det er det, hvor lenge siden sist er det du skiftet lysrørene?
Postet 26.11.08 kl 13:32
Endret: 26.11.08 kl 13:33
Det som ligger i midten er også det som får minst lys. Javamose har det med å samle mye avfall midt i.
Reker løser problematikken med mosen. Mens trimming løser problemet med Limnophila sessiliflora. Stengelplanter er problematisk da de har det med å vokse i alle retninger.
Fordelen med de er at det er enkelt å trimme de. Knip av de fineste toppene og sett de ned i grusen. Siden de har tynne blader så tar de opp mye næring gjennom bladene og dermed er de mindr sårbare for omplanting.
Postet 26.11.08 kl 13:36
takk.
Jeg får sette meg ned og trimme litt planter i dag jeg da.
jeg har to lysrør ett som er day light og ett som heter sky blue, lysrørene er kanskje 3 mnder gamle så det burde vel ikke være noe problem?
Dette er første gang jeg gjør dette så vet ikke helt hvordan alt funker enda.
så tusen takk for gode svar.
Må man ha mange reker for at man skal merke noe forskjell?
Jeg får sette meg ned og trimme litt planter i dag jeg da.
jeg har to lysrør ett som er day light og ett som heter sky blue, lysrørene er kanskje 3 mnder gamle så det burde vel ikke være noe problem?
Dette er første gang jeg gjør dette så vet ikke helt hvordan alt funker enda.
så tusen takk for gode svar.
Må man ha mange reker for at man skal merke noe forskjell?
Postet 26.11.08 kl 13:52
Postet 27.11.08 kl 13:17
Christian Dahl-Jørgensenhvordan man holder man Algekulene fine og grønne?
De bør snus på med jevne mellomrom, ganske ofte, for å holde seg fine og grønne rundt det hele. Det gjelder samme sak her som med de andre plantene; de delene som får minst lys visner gjerne. Algeballene skal altså ikke ligge helt i ro, men ofte får akvarister hjelp til snuingen av fisker som dytter dem rundt i leting etter mat. Sirkulasjonen kan også gjøre det.
I naturen, i den innsjøen disse algeballene kommer fra, snus de på hele tiden av bølger og sirkulasjon og triller rundt i hele innsjøen. Det holder dem fine og grønne.
Postet 27.11.08 kl 13:55
Endret: 27.11.08 kl 13:56
Postet 27.11.08 kl 14:01