Idemyldring: tank til oppbevaring for kampfiskhanner

Madammen begynner å bli mer og mer hekta på kampfisker.

Idag har vi to hanner, før tre stk. Og med tiden kommer det helt sikkert til å bli mange flere da hun begynner å snakke om å importere kampfisk fra asia.

Men, vi ønsker ikke å ha en haug med små plaskar stående rundt om kring for å ha hannene i. (Nå snakker jeg ikke sånne veldig små kar, så ta det med ro alle sammen)

Så hvis det er andre seriøse oppdrettere her som har ett slags system eller ide om hvordan å "oppbevare" hanner setter vi kjempestor pris på det.

Jeg har tenkt noe på ett akvarie som er langt og grunnt som er delt opp i flere kammere med vann sirkulerende fra den ene siden til den andre.

Håper noen kan hjelpe oss
Jeg har tenkt på akkurat det samme selv. Hvordan ha kampfisker uten at det blir et eneste stort kaos. Det skal visst finnes egne bettakar med oppdelte rom, men vet ikke hvor gode de er.
En reol tror jeg er beste løsningen... Altså en reol med enten like småkar på rad og rekke, eller ett kar per reol-etasje med seksjoneringer. Seksjonene kan jo godt være myggnetting som er mosekledd...
Har sett dette spesialakvariet, men det er ikke helt praktisk, med mindre man skal ha det på ett bord mitt i stuen eller akvarierommet. i tillegg rommer ikke karene mange literene.

Det å lage en reol er jo en ide. I tilfellet laget en reol med slike 54litere.

Men jeg kunne egentlig tenke meg enda mindre helglass akvarier på f.eks. 20 liter. Går det ann å få tak i slike?

Grublett en stund over noe lignendes.
Hadde tenkt å bestille noen spesialbygde akvarium på http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/specialbygget/
Med mål 120x31x33, det blir 123liter.
Tenkte å dele dette opp i 4, med glass vegger.
Å berre ha ristere i skilleveggene å bruke en eheim 2224, med inn på ene side å ut på andre. så har en 4 kampfisk kar
Er helt sikkert bedre måter å gjøre de på, men det var planen som poppet inn i hode på meg
Lykke til.

Er muligens lurt å male skilleveggene så kampfiskene ikkje ser hverandre?
Rian
Grublett en stund over noe lignendes. Hadde tenkt å bestille noen spesialbygde akvarium på http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/specialbygget/ Med mål 120x31x33, det blir 123liter. Tenkte å dele dette opp i 4, med glass vegger. Å berre ha ristere i skilleveggene å bruke en eheim 2224, med inn på ene side å ut på andre. så har en 4 kampfisk kar:) Er helt sikkert bedre måter å gjøre de på, men det var planen som poppet inn i hode på meg:) Lykke til. Er muligens lurt å male skilleveggene så kampfiskene ikkje ser hverandre?

Innlegget over er muligens mye bedre!
Digi: Den reolen var grisefin, men den koster nok skjorta også? Tanken var å lage noe i tilfellet som var noe mer økonomisk. Men den reolen kan være ett høyt ønske..

Rian: det er noe slikt jeg har tenkt på også. Men jeg ville ha delt det opp i mer enn 4 deler. Muligens 6-7 rom. Da ville hvert rom komme på 20,5 - 17,5 liter og
20,5cm - 17,5cm langt (x 31cm dypt x 33 cm høyt)

For min del er det ikke viktig at selve akvariet blir fint. Kommer bare til å male bakgrunnen sort eller blå og ha en klump javamose eller noe som planter.
Vil ha det så enkelt som mulig.

Så ideen var ikke dum den rian

Faktisk så kunne jeg tenke meg å ha ett som var 120x40x25. Kampfisk trives best i grunnt vann. Så da ville jeg hatt akvariet lavere, men dypere.
Prisen for akvarie med dette målet inkl. dekkglass kostet 860,- noe som er 20,- billigere enn det med de målene du ønsker. hehe.

Men, når det kom spørsmål om overløp og hull valgte jeg ingen, for jeg har ingen anelse hva man bruker overløpet til.

Hva kan frakten for ett slike akvarier bli mon tro?
Alexus
Digi: Den reolen var grisefin, men den koster nok skjorta også? Tanken var å lage noe i tilfellet som var noe mer økonomisk. Men den reolen kan være ett høyt ønske.. :) Rian: det er noe slikt jeg har tenkt på også. Men jeg ville ha delt det opp i mer enn 4 deler. Muligens 6-7 rom. Da ville hvert rom komme på 20,5 - 17,5 liter og 20,5cm - 17,5cm langt (x 31cm dypt x 33 cm høyt) For min del er det ikke viktig at selve akvariet blir fint. Kommer bare til å male bakgrunnen sort eller blå og ha en klump javamose eller noe som planter. Vil ha det så enkelt som mulig. Så ideen var ikke dum den rian :) Faktisk så kunne jeg tenke meg å ha ett som var [B]120x40x25[/B]. Kampfisk trives best i grunnt vann. Så da ville jeg hatt akvariet lavere, men dypere. Prisen for akvarie med dette målet inkl. dekkglass kostet 860,- noe som er [B]20,- billigere[/B] enn det med de målene du ønsker. hehe. Men, når det kom spørsmål om overløp og hull valgte jeg ingen, for jeg har ingen anelse hva man bruker overløpet til. Hva kan frakten for ett slike akvarier bli mon tro?

Du vet att når kvinnfolka først har bestemt seg for noe så er det i gang :P Du ender vel med en 7-8 av de reola jeg linka til vel :P Hehe

Hull og overløp er for avrenning til felles sump filter om en har flere karr i reol.
Hull å avløp er vel om du vil ha sump.
Ikkje at eg har så mye peiling, men trur ikkje de er nødvendi på et slikt kar
Blir spennendes å se hvordan dette blir.
Følger med i spenning
Angående frakt er ikkje eg sikker. men er vel berre å sende de en mail å høre.
Hehe. Alt er bare på planleggingstadie. Når det først skjer noe skal jeg heller lage en pers. tråd om dette. hehe.

Det jeg kunne ha tenkt meg er å lage en reol med to kar med størrelse 120x40x25. Da er nok alt enklere å lage en sump på bunnen. Det kommer sikkert ett par kar oppå disse to også, da de er bare 25 høye.

Men hvordan å lage sump er jeg foreløpig grønn på.

Madammen gikk forresten i spinn når hun så akvastabil sin løsning, selvfølgelig og vil ha vil ha vil ha... hehe. Må forhøre meg om pris nå.

Sump er ikkje så vanskeli å lage.
Berre søk på sump her på forumet så får du noen gode ider.
Regner med det blir akvastabil reolen på dere nå! hehe
Har damer først bestemt seg er ikkje det mye vits i å stå imot.
Får ta en titt senere etter sump :p

Madammen takker for støtten, quote fra madammen: "Endelig en som har skjønt det!"
Haha. det lærde eg for noen år siden
Rescistanse is futile.

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1025&thread_id=8149&message_id=4812#4812
Den siden er fin til forklaring av sump.
Takker for link rian Sparte meg for en del søking nå

Skal sende mail til de over dammen for å høre hvor mye det koster frakte ett slikt akvarie til norge. gjør det nok i morgen tidlig.
Berre hyggelig
Hold meg oppdatert, Kjenner eg begjunder å vurdere et slikt prosjekt sjøl igjenn.:P
Hvet du hva? Spander en danmarkstur på dama di, så får du klaska to fruer i en smekk...
Hehe. Hadde bare bilen vært i orden skulle det ikke ha vært noe problem

Kjekt om du også hadde begynnt med seriøs planlegging rian
Alexus
Hehe. Hadde bare bilen vært i orden skulle det ikke ha vært noe problem ;) Kjekt om du også hadde begynnt med seriøs planlegging rian :D

Ahhh, ekte akvarister med literssyke...Kjenner det varmer mitt hjerte Her planlegger man heller flere karr enn å få fiksa bilen :P
Hehe. Bilen er ikke like fin å se på... (Vi sier det er unnskyldning god nok) hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap