Albino ancistrus far og albino ancistrus mor = ??

Lest en del her inne, og i forhold til de som kan litt om gener, så skulle disse gi albino yngel, eller tar jeg helt feil?

Uansett har i alle fall paret endelig lekt. Mor har vært frampå før, men da med en vanlig herre, noe som ga kun vanlige barn. Denne gangen har de fått gå i et eget kar, og jeg tror dette er århundrets eggeklase. Brukt en str L skiferhule, og hele fronten på hulen rommer en eggeklase jeg aldri har sett maken til. Fisken selv er ca 10 cm, og klasen er nesten like stor som fisken.

Vet jeg bare kan vente å se, hva gjelder avkom, men det hadde vært litt moro å vite hva jeg kan forvente meg.
Tja det er ikke godt å si. det blir nok begge deler tenker jeg.
blir artig å se.
Albino en gen-feil som kan oppstå hos det enkelte individet... Som regel er det en gen-feil hos begge foreldrene som tilsammen fører til et barn som er albino, men det er ikke en stor sansynlighet egentlig. Jeg vet ikke noe om albino-maller, men regner med at det er "dyrket" frem slik. Så teoretisk sett er sannsynligheten for at mallene dine får albino-barn faktisk liten (med mindre de er dyrket frem slik som jeg sa). Det kommer helt an på om de er bærere av det samme genet som fører til "albinohet" som foreldrene deres hadde (sånn er i hvertfall gen-læren :P)
Dersom de to albinioene har samme genfeil som har gitt dem albinismen vil mest sannsynlig alle avkom også være albinoer. Jeg mener å ha lest et sted at allelene som gir albinisme er recessive, som da betyr at begge foreldrene må være bærere om egenskapen skal slå til. Med andre ord har ikke albinoer friske alleler å dele ut til avkom, så alle blir dermed albino.
Det hadde vært mer spennende dersom den ene av foreldrene var normalfarget, ettersom den kan være bærer uten at det vises. Om den er bærer vil ca halvparten av avkommene bli albino, ellers vil alle (se bort fra 'nye' mutasjoner) bli normalfarget.
Her hos meg har jeg et meget produktivt lekspar med en albino ancistrus mor og en normalfarget far. Disse får alltid ca halvparten hver av normalfarget og albino barn. Dette betyr så vidt jeg har forstått at hannen også må være bærer av albino-genet. Men nå har jeg også skaffet en stor, flott albino han, og for to dager siden var det egg i hulen hans og den samme albino damen er mor. Så nå får vi se om det blir kun albino barn denne gangen! Skal forresten si den normalfargede ancistrus hannen er mektig fornærmet....han har plassert seg oppå hulen med egg og ligger og vokter inngangen!
Jeg har drettet nærmere 1000 yngler på albino og vanlig farget, har også prøvd 1 vanligfarget og 1 albino, hele kullet ble vanlige, men jeg regner med at en del av yngelet vil bli bærere av albino-genet, og føre dette videre.

Jeg skal ikke være bastandt, men jeg mener å ha lest at to albinoer også kan få noen vanligfargede blandt albino-kullet, men det er sjeldent.

etter det jeg vet og trur kan vi sette det opp slik:

Albino+albino = albino ( noen brune, men sjeldent )

Albino+brun = kan bli bare brunt, bare albino eller ca 50-50, dette kommer ann på genene til mor og far.

Brun+brun = brun, men er en av foreldrene eller begge i fra et kull der en av foreldrene var gule, kan det oppstå enkelt individer med albinoisme.

Jeg skal ikke si at dette er en fasit, men jeg har lest litt og sett litt selv på mine oppdrett.
Med forbehold at albinisme arves ned på samme måte hos fisk som hos pattedyr så skulle utfallet av kombinasjonene bli som følger:

(Kopiert fra et tidligere innlegg i en annen tråd)
En liten oppsummering:

normalfarget/ikke bærer av albinogen x normalfarget/ikke bærer av albinogen
= alle normalfarget/ikke bærer av albinogen

normalfarget/ikke bærer av albinogen x normalfarget/bærer av albinogen
= halvparten normalfarget/ikke bærer av albinogen og
halvparten normalfarget/bærer av albinogen

normalfarget/ikke bærer av albinogen x albino
= alle normalfarget/bærer av albinogen

normalfarget/bærer av albinogen x normalfarget/bærer av albinogen
= en fjerdedel normalfarget/ikke bærer av albinogen
to fjerdedeler normalfarget/bærer av albinogen
en fjerdedel albino

normalfarget/bærer av albinogen x albino
= halvparten normalfarget/bærer av albino
halvpartetn albino

albino x albino = albino

Husk at denne fordelingen gjelder statistisk utfall og det er derfor avhengig av et stort antall avkom for at det skal stemme helt.

Som man kan se så vil to albino bare gi albino avkom. Om det er slik at det har dukket opp farget avkom etter to slike foreldre så kan det være at albinisme hos fisk nedarves forskjellig fra pattedyr eller at det har vært en tredje fisk involvert som har "lurt" seg til å plassere eller befrukte eggene uten at eieren har fått det med seg
Da takker jeg for alle svar. Var innlegget du refererte til, som gjorde at jeg ville prøve dette Tante Astrid. For denne damen er mor til mange kull, men det har aldri dukket opp et eneste gult avkom. Far på den tiden, var en meget mørk og kraftig kar. Nå har hun fått make i samme farge, så det skal bli spennede å se om teorien stemmer.
Ja, det blir spennende! Du får holde oss oppdatert.
Da har småtassene begynt å flytte ut av hulen, og det er ikke en mørk å se. Så at albino og albino gir albino, det er jeg temmelig overbevist om nå
Det kan nok tyde på det, ja
Gratulerer med småtassene!
Takker så mye, nydelige er de. Mine første gule
Morsomt

Jeg har forresten samme erfaring som Anita skriver ovenfor. En brun hann og en albino hunn ga alltid samme resultat på yngelkullene:
halvparten ble brune, og halvparten ble albino.

Hmf. Det er helt utrolig hvor treg jeg var i oppfattelsen med disse ancistrus-småtrollene. Aner ikke hvor mange kaldtvannsbytter jeg tok i karet før det gikk opp for meg at det var DET som tok livet av så skrekkelig mange Ancistrus-yngel... bunnen lå jo strødd av dem etter hvert vannbytte!

Men jeg lærte til slutt at Ancistrusyngel tåler veldig lite når det gjelder endringer i vannverdier, alle verdier, inkludert temperatur.
Morsomt at du nevner det. Min yngste datter hjalp meg med vannbytte en gang. Hun hadde tatt ut veeeeeeldig mye vann fra dette karet (63 liter med noen reker og et ancistrus par til avl) og jeg la ikke merke til det. Plutselig skriker hun til, og sier alle fiskene var døde. Et grusomt syn. Alle yngel, i forskjellige størrelser, og mamma/pappa lå på rygg og var livløse. I panikken som rådet, endte jeg med å bytte vann igjen, og denne gangen med lunket vann. Det tok litt tid, men en etter en våkent de fra sjokktilstanden, og sjanglet litt før de oppførte seg normalt igjen. Må jo si at mange av de minste ynglene aldri kom til seg selv igjen. Så i dette karet er det aldri iskaldt vann rett fra springen mer.
Hvor kalt må vannet være før det kan bli kalt ett kaldtvannsbytte?
Vannet mitt synker 1-2 grader når jeg bytter vann, er dette for mye for ancistrus yngel?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap