Sverddragere - hunnen døde nder/etter fødsel. normalt?

Jeg hadde 5 hunner og en han, og det har gått bra lenge. Har sett at den ene har slitt veldig hver gang hun har født. Denne gangen ble det for mye. Hvor lenge kan de leve, egentlig? De lever jo et ganske intenst liv m fødsler hver 5. uke, eller noe der om kring..

Det er andre gang jeg har mistet en hunn v fødsel, og lurer på om det kan være normalt? Vil hunnene trives dersom jeg fjerner hannen? Han sliter dem jo t :p Er jo på dem heeele tiden....

(vannverdiene er ok. pH=7, nitrittprøven var ok, gH=10)
Spør du om det er normalt at en levendeføder dør under fødsel?
I så fall: nei, det er ikke direkte normalt. Men det kan sikkert skje i et og annet tilfelle. Det var jo slik med mennesker før legevitenskapen kom så langt også, fra tid til annen døde en kvinne under barnefødsel.

Kanskje ikke normalt, men at det kan skje innimellom.. det var det jeg mente.. At det ikke nødvendigvis var noe galt med fisken ellers, eller vannet... De andre virker fine... Uff, kjedelig å miste fisk, må jeg si, men krabba ble glad
Normalt? tja. vanlig? yes
Dersom man skiller mellom betydningen av ordene normalt og vanlig, så kan jeg vel være enig at det ikke er normalt. Men det er i høyeste grad vanlig!
Du var iallefall heldig på den måten at hun ikke døde før etter at hun hadde født. Jeg har hatt noen få tilfeller der hun døde mens hun fremdeles var sprekkferdig - noe som jo er ganske kjedelig når du har ventet et kull med svarddragerbarn ;(
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap