Sammenheng ph gh kh hvorfor forskjellig i to kar

Hei prøver å forstå dette her...
vann fra springen våres har ph - mellom 7 og 7,5 Kh-3 og Gh3

Målte dette i dag:
260l vært i gang en måned, biltema sand, 15 eikeblader, 2 røtter, masse hurtigvoksende planter. PH nærmere 8, Kh-5 og GH- 5
vært hyppige vannskifter i begynnelsen, nå en uke siden.

120L vært i gang 14 dager. biltema sand, en stor rot. godt med planter,
Ph 6,5 KH mindre en 1 og Gh 2

Med utgangspunkt i samme vann, noenlunde samme oppsett. Hvorfor så store forskjeller i vannverdier??

Har du noen kalkholdige steiner i det største karet?
Ingen stener i det største karet. eneste forskjellen på de to er at i 260L er røttene brukt før i 120L er den kjøpt ny
antall planter, antall liter, forskjell i filtrering kan det virke inn ??
Sett en bøtte rent kranvann i en krok, koble til en brusestein via en luftpumpe, og la vannet stå slik et døgn og lufte seg. Så tester du ph.
Hvilket resultat får du da?

Du kan også lese om vannet som leveres til befolkningen og vannkranene i ditt bo-område, ved å gå inn på din kommunes nettsider og finne vannverket der. Det kan være mer enn en, avhengig av hvor i byen du bor, så pass på å finne den riktige. Sjekk deres nettsider, det pleier å stå om vannverkets metoder for rensing, ph og slike ting. Eventuelt kan du sende dem en email og spørre, hvilken ph vannet i ditt område har. Så kan du sammenligne deres profesjonelle testresultater med det du får når du tester.
Har satt i gang en bøtte med luftesten. Synes det er rart at det er så stor forskjell på de to akvariene. PH synes jeg er for høy i 260L for ancistrusen, de L107 mister litt fargen og jeg er redd for høy ph kan ha skylden. i tillegg er det nå masse små ancistrusser som er kommet ut av hulen. I 120L går C. Aeneus highfin og schultzei som enten skal leveres tilbake til butikken elle fåes et kraftig avslag på...
Utgangspunktet for mtt spærsmål uavhengig av hvilken verdi fra springen er først og fremst hvorfor det blir så stor forskjell mellom mine to kar. Det skjønner jeg ikke.
Jeg tipper det er mye co2 i kranvannet ditt. Etter en stund blir dette luftet ut og ph stiger. I det lille karet har du forholdsmessig mer røtter og den er i tillegg ny. Røtter kan senke ph og en ny rot vil senke ph mer enn gamle og utvannede røtter.
Hei. Jeg tenker meg at det er rota som gjør forskjellen, ganske så sikkert. Jeg har hatt problemer i 112 l. med to store, nye røtter. Fikk veldig lav ph. Det skal jo mindre til for å senke ph i færre antall liter, så ja størrelsen har nok noe å si. Kanskje du kan prøve å ta ut rota i det minste akvariet og la den ligge i ei bøtte/balje med vann fra krana. Mål ph etter ei stund og se om det har sunket noe.
Har du forresten noen snegler i karet?
har ikke snegler i noen av karene ( som jeg vet om) Tipset fra Mona er første forklaringen. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor Ph i 260L var høyere enn fra springen. Men etter å ha kjørt en bøtte springvann med luftesten steg ph tilsvarende som i karet. Så da får jeg vel kjøpe eikebarkekstrakt og justere litt.
I 120L er jeg jo fornøyd med PH en så det får være som det er ( forklaringen er nok som de fleste sier ny rot så får jeg bare følge med og se hvordan det utvikler seg).
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap