Eheim 2252: biologisk filtrering?

Har en Eheim 2252, en imponerende sak.
Når Eheim sier den presterer 1200 L/T så tror jeg på dem.

Så blir det noe biologisk filtrering med den hastigheten som vannet renner gjennom filterpatronene?

Eller er den mer å regne som en sirkulasjonspumpe med partikkelfiltrering?
Har ingen erfaring med dette filteret selv, men siden ingen andre har svart det så....

Ut fra det som står her så er den så absolutt beregnet som biologisk filter også. Det anbefales at bare deler av filtermassen renses når det er nødvendig slik at ikke alle bakteriene går tapt. Produsenten anbefaler filteret til kar opp til ca 200 liter. Vil da tro at det passer til ca 100 liter.

Selv om det gjerne virker som det er storm når nye filtre settes i gang så går det ikke så lenge før de "går seg til" og vannstrømmen reguleres til en mer akseptabel strøm. Vet ikke hvordan det har seg med akkurat dette filteret, men på noen så er det mulig å regulere utstrømsrøret slik at vannstrømmen kan kjøres inn i veggen og ytterligere dempe sirkulasjonen i karet om det skulle være ønskelig.

Her er forresten et knippe tråder hvor akkurat dette filteret omtales.

Takker, da ble jeg litt klokere.
Jeg har dette filteret selv, i et kar på 250 liter. Det er den mindre pumpen, 2048, som er oppgitt til å passe i akvarier på inntil 200 liter, og pumper 600 l/t mot 2252 som pumper 1200 l/t. Nå har jeg en filterkasse ekstra i pumpa mi, med Ehfisubstrat i en kasse og svamp i de to andre. For min del fungerer dette filteret meget godt, men det tar litt mye plass i akvariet.
Har ikke noe annen biologisk filtrering i karet, så det er klart denne pumpa gjør den jobben også
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap