Når det gjelder stenging av tråder på AF

Plussmedlem
Moderatorteamet på AF har kommet frem til en del retningslinjer som vi alle følger uten at de nødvendigvis spesifikt står beskrevet i retningslinjene. Spesielt gjelder dette ensidige kritikker av akvariebutikker enten de er webbaserte eller ikke.

Stenging av slike tråder dekkes av retningslinjene under punkt:

Retningslinjene
27) Moderator kan slette/stenge tråder eller sperre medlemsprofiler for grunner som ikke står i retningslinjene, men først etter diskusjon moderatorene imellom.


Vi har bestemt oss for at vi ikke vil ha en utvikling i forumet der diskusjoner rundt tvistesaker blir ensidig styrt da begge parter ikke er representert. Vi fører også en restriktiv holdning til tråder der akvariebutikker blir ensidig kritisert ut i fra en hendelse. Balanserte fremstillinger der både positive og negative sider blir beskrevet blir stående.

Tvistesaker som oppstår som en del av kjøp/salg delen av AF ønskes heller ikke debattert i forumet. Disse kan rapporteres inn til moderator@akvaforum.no Det er ikke mye vi som moderatorer kan gjøre i slike saker, men ved gjentatte overtredelser kan vi sette en stopper for annonseringer for dem det gjelder.

Vi ønsker heller ikke at butikker skal involvere seg for mye i forumet av åpenbare årsaker. Derfor denne restriktive holdningen til slike tråder. Vi tenker også slik at disse restriktive holdningene er med på å holde forumet mer ryddig og oversiktelig. Vi alle tjener på at forumet skal inneholde tråder med akvaristisk innhold da det er dette hobbyen dreier seg om.

Det er ikke bestandig den enkelte moderator har mulighet til å sende epost om stenging til trådstarter eller inngående forklare årsak for stenging i tråden dette gjelder. Vi ber om forståelse for dette da vi gjør denne jobben i vår fritid. Tid som ellers kunne ha vært benyttet til mere konstruktive ting.

Vi nærmer oss raskt 10.000 medlemmer her på AF og det er alles ansvar at forumet holdes i en saklig og vennlig tone. Dette har ikke vært noe stort problem og vi som moderatorer vil bestrebe oss på å holde forumet slik det er nå.

Alle medlemmer skal føle seg velkommen og etter hvert som han/hun får erfaring vil man forstå hvilke tråder som er uønsket. Det er også viktig at takhøyden i forumet er høy nok slik at trivselsfaktoren ikke reduseres. I disse børstider trenger vel jeg ikke si at det er ikke noe som vokser inn i himmelen, et sted må grensen gå.

Med hilsen
Moderatorteamet AF
Hei, jeg vet ikke om dette er et tema for diskusjon eller om det er ment som informasjon; "sånn er det - ferdig med det"?

Men iom at tråden er åpen så tillater jeg meg noen synspunkter og tanker rundt dette.

Det opplagte spørsmålet til hvorfor en ikke ønsker negative butikkomtaler, er jo "hvorfor ikke"? Har dette sammenheng med sidens stadig økende popularitet og dermed at den blir mer attraktiv for sponsorer som til gjengjeld ikke ønsker negativ omtale?

Jeg er enig i at usaklige innlegg kan/bør modereres, men så lenge man har en saklig begrunnelse/argumentasjon ser jeg ikke helt hvorfor man ikke ønsker negative omtaler? For jeg regner med dere ikke har noen planer om å stenge tråder med ensidig positive poster?

Jeg ser og har også respekt for at moderatorene gjør dette her på frivillig basis, og all ære til dere for det. Dere har hjulpet til å gjøre dette til en meget flott side. Men... jeg syntes av respekt for medlemmene at dere bør begrunne alle stenginger av tråder. Jeg ber ikke om en "inngående forklaring", men at det slenges inn en post med "tråden stenges grunnet brudd på §xx i retningslinjene" bør vel kunne la seg gjøre?
Vi fører også en restriktiv holdning til tråder der akvariebutikker blir ensidig kritisert ut i fra en hendelse. Balanserte fremstillinger der både positive og negative sider blir beskrevet blir stående.


Jeg har full forståelse for at dere ikke vil ha massevis av tråder der folk syter over dyre-/akvariebutikker, men angående det jeg siterer: Hva om butikken er så dårlig at det ikke finnes noe positivt å rapportere?

En så dårlig butikk fortjener ikke kunder og folk fortjener å vite at de bør styre unna, men i følge den regelen så kan man kun si ifra om gjennomsnittlige eller bra butikker.

Når jeg møter andre akvarister utveksler vi stadig informasjon om hvilke butikker som er bra og hvilke som bør styres unna, og det er jo til hobbyens beste at folk (og spesielt nybegynnere) får en positiv opplevelse, riktig informasjon og friske fisker.
Hva med å kåre "månedens butikk" i hvert fylke, nesten på lik linje med "månedens akvarium"?
Da vil folk få en positiv pekepinn å gå etter når de skal handle. I tillegg får butikkene noe å strebe etter.
Plussmedlem
Joakim
Hei, jeg vet ikke om dette er et tema for diskusjon eller om det er ment som informasjon; "sånn er det - ferdig med det"? :)

Den er ikkje meint for diskusjon, men den er open for å stille spørsmål.

Det opplagte spørsmålet til hvorfor en ikke ønsker negative butikkomtaler, er jo "hvorfor ikke"?


Jeg er enig i at usaklige innlegg kan/bør modereres, men så lenge man har en saklig begrunnelse/argumentasjon ser jeg ikke helt hvorfor man ikke ønsker negative omtaler?

Det står ingen stader i innlegget vårt at vi ikkje ynskjer negative butikkomtaler, men einsidig negative innlegg som funkar som "utblåsning" for brukaren er ikkje ynskjeleg av mange årsaker. Sakleg kritikk, derimot, negativ eller positiv, er alltid velkomen.

For jeg regner med dere ikke har noen planer om å stenge tråder med ensidig positive poster?

Vi ynskjer ei positiv stemning på forumet, og at nokre glade mennesker er glade, gjer at andre menneske blir glade, så det er riktig.

Jeg ser og har også respekt for at moderatorene gjør dette her på frivillig basis, og all ære til dere for det. Dere har hjulpet til å gjøre dette til en meget flott side. Men... jeg syntes av respekt for medlemmene at dere bør begrunne alle stenginger av tråder. Jeg ber ikke om en "inngående forklaring", men at det slenges inn en post med "tråden stenges grunnet brudd på §xx i retningslinjene" bør vel kunne la seg gjøre?

Det lar seg fint gjera og det skjer som oftast, men det er ikkje eit krav. Sånn er det.

Dette temaet er som skrive ikkje noko som er opent for diskusjon. Slik er det. Vi svarar på spørsmål, men om det blir diskusjon stengjer vi denne tråden.
Plussmedlem
Mvjnz
Jeg har full forståelse for at dere ikke vil ha massevis av tråder der folk syter over dyre-/akvariebutikker, men angående det jeg siterer: Hva om butikken er så dårlig at det ikke finnes noe positivt å rapportere?


Eg gjentar med utheving:

Vi fører også en restriktiv holdning til tråder der akvariebutikker blir ensidig kritisert ut i fra en hendelse.

Har du X antall berre dårlege erfaringar frå ein butikk og du kan framstille dette på ein sakleg måte kan nok innlegget få stå i fred.
Plussmedlem
Aggi
Hva med å kåre "månedens butikk" i hvert fylke, nesten på lik linje med "månedens akvarium"? Da vil folk få en positiv pekepinn å gå etter når de skal handle. I tillegg får butikkene noe å strebe etter. :)

Godt forslag, men det vil fort bli vanskeleg, trur eg. Det er ikkje mange nok akvariebutikkar i landet vårt.

Kor mange akvariebutikkar som kan fortene ein slik pris trur du det finst i nordland, finnmark eller sogn og fjordane?

Jeg tenker at hvis det er slik at en dyrebutikk er så dårlig at det ikke er noe positivt å si, bør tilsynsmyndighetene varsles slik at dette kan rettes på.

I Norge vil vel det være mattilsynets sin oppgave gjennom deres vetrinærer å føre tilsyn med zoobutikkene.

Gjennom å gå rette veien har du en mulighet til å gjøre en forskjell for de dyrene som da eventuelt blir behandlet dårlig.
Holger Lockertsen
Kor mange akvariebutikkar som kan fortene ein slik pris trur du det finst i nordland, finnmark eller sogn og fjordane? :)

Øh.. vet ikke...
Men om man skulle stemme på landsbasis, så vet jo ikke forbrukeren hvilken butikk man bør bruke, for da ligger vel alle vinnerne i Oslo og Bergen, kan jeg tenke meg...
Formålet bør jo være å kunne hjelpe folk å velge riktig, samtidig som at en liten konkurransegnist kan være positivt, selv for fylker som Nordland og Sogn og Fjordane. Vinnerne trenger jo heller ikke noen annen premie enn tittelen, vil jeg tro...
Men hvorfor ikke lage en webshopguide slik dem har på hardware.no, se link

Da har hver og en en mulighet til å legge til en karakter samt å begrunne hvorfor butikken har fått denne karakteren. Da vil også butikkens karakter få et gjennomsnitt av alle karakterene som blir gitt.

At butikker som gjentatte ganger ikke leverer eller holder det de lover er noe som vi forbrukere har rett til å få vite om etter min mening. En annen ting er at vi forbrukere som også stort sett er brukere av AF ikke skal ta hensyn til om butikken/e som annonserer her ikke liker at dem får negativt omtale.


Om noe lignende kan bli implementert her på AF, så slipper vi alle disse trådene i forumet, noe som de fleste her sikkert er enig i at det er for mange av.

Så Holger, her har du en utfordring
Plussmedlem
Tom.
Har jobba med bransjeguiden i to år, men så var det det med tida å få den ferdig.
Det blir veldig mye "syting" her til tider, om engangstilfeller hvor en butikk ga dumme råd osv. Forstår godt at man ikke gidder ha sånne tråder gående, blir enveiskjøring og oppvigling.

Men utenom det så er det sikkert helt tilfeldig at dette er noe som blir tatt opp stadig og den nettbutikken med sikkert mest negativer (men sikkert også mest gjennomførte handler) er markant sponsor her?
Holger Lockertsen
Tom. Har jobba med bransjeguiden i to år, men så var det det med tida å få den ferdig. :)


Hehe ikke for å mobbe deg da ass, men på tide å få den ferdig snart kanskje:P?

Men en slik webshopperguide hadde jo vært veldig nyttig, og da slipper man alle disse trådene som blir diskutert opp i mente her på AF.

Så dette syns jeg er noe dere bør få til, om du/dere er enig med meg da
biXen
Det blir veldig mye "syting" her til tider, om engangstilfeller hvor en butikk ga dumme råd osv. Forstår godt at man ikke gidder ha sånne tråder gående, blir enveiskjøring og oppvigling. Men utenom det så er det sikkert helt tilfeldig at dette er noe som blir tatt opp stadig og den nettbutikken med sikkert mest negativer (men sikkert også mest gjennomførte handler) er markant sponsor her? :)


Tror ikke webshoppene bryr seg alt for mye om de får litt negativ omtale. Til sammenligning fra hardware.no, så får både komplett.no, netshop.no mfl...mye pepper på forumet der også, men likevel så er de de som annonserer mest på denne siden hehe.
Nei men komplett har hundretusenvis av handler, det er en helt annen dimensjon enn disse sjappene her. Det er mye mer sannsynlig at forbrukeren er problemet i mesteparten av de sakene enn det er her inne
«All reklame er god reklame.»

Gammelt jungelord.

Dette handler ikke om å "beskytte" butikker, men om å slippe slike ensidige sytetråder som det har vært endel av i det siste.
De er uten mening og det er lite medlemmer her inn kan gjøre i tvistesaker. Det blir bare ensidig syt, rett og slett.
Verken lærerikt, underholdende, givende eller positivt spør dere meg

Tror jeg skriver hvorfor jeg endrer tråder i 99 % av tilfellene, skulle tråder stenger er det uhyre sjeldent det ikke er oppgitt grunn.
Og skulle det ikke stå en grunn er vel ofte grunnen innlysende..?
Alle bør lese retningslinjene.
Holger Lockertsen
Sakleg kritikk, derimot, negativ eller positiv, er alltid velkomen.


Flott. Da er jeg beroliget.

Jeg er helt enig i at utblåsningstråder om enkelthendelser bør fjernes. En ting er at det blir ensidig, og en annen ting et at de enklte butikker ikke fortjener å bli offentlig uthengt pga en eklet hendelse, og da kanskje på grunnlag av at kunden har hatt en dårlig dag.

En lettelse om disse syte-trådenes omfang endelig blir skjerpet inn. Jeg er så gørrlei dem at det er vanskelig å få sagt det. Alle som starter sånne tråder tror at akkurat deres sak vedr. en butikk er den aller viktigste av alt, som klages om og burde få stå over alle andres...

Det mest komplett idiotiske jeg vet, er folk som skriver inn her på AF og spør brukerne her "Hvor lang tid tar det før jeg får det jeg har bestilt?" ang. en nettbutikk. Som om de forventer at noen her vet det! Hvor grundig har du egentlig brukt hjernen din da, når du skriver noe sånt?
Og forklaringen er ofte den samme, når noen påpeker at "du må jo kontakte butikken da!"... svaret er "Jamen, de svarer ikke på eposten min!"
Aha... så da hjelper det å spørre AFs brukere liksom???

Jeg kunne ønske folk ble flinkere til å rose og si fra hver gang ting går på skinner også, jeg! Alle de gangene leveransen kommer når den skal, og slik den skal.
Ikke bare komme på banen med innlegg når det skal sytes om noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap