Akvastabil - at7010 adaptersett til t8 armatur

Noen som eventuelt vet pris på dette eller kan bekrefte/avkrefte at det faktisk skal være med et slik?

Har et slikt armatur http://tropefisk.no/shop/akvastabil-effect-light-20000p.html uten adapter. Har jeg rett med at det skal være med et sånt adapter egentlig der eller tar jeg helt feil? det ser ihvertfall ikke ut som det er noe innvendig i armaturet. Det kan virke som gamle akvastabil T8 armaturer har dette innebygget mens nyere varianter har et utvendig adapter?

Dersom det medfølger et slikt adapter kan noen lese bakpå boksen gi meg de elektriske spesifikasjonene på dette? Det bør vel ikke nødvendig å handle et potensielt dyrt akvastabil resevedel, kan man finne noe i en elektrohandel her man kan benytte?

Akvastabil har jo en helt forferdelig dårlig informasjon på sine websider

Bakgrunnen er at jeg har fått med et brukt akvastabil armatur med et brukt kar som har vært tjuvkoblet til tennerne fra et annet armatur eller noe sånt av ukjent grunn, men jeg håper jo at det kun skyldes at det orginale poweradapteret har tatt kvelden. Innmaten av tennerne var fjernet og påloddet ledninger direkte. Spørsmålet er jo om det er noe mer innmat i det armaturet som kan være svidd i tillegg, reaktor eller noe sånt, det er isåfall en risiko jeg må ta, alternativet er å handle et nytt parabolsett til ca 2000kr.

Kommer veldig til kort på den elektriske kunnskapen min om slike ting.

På de gamle akvastabil T8 armaturene var det magnetiske ballaster i selve armaturet.

I begynnels av produksjonen av effektline sine T8 armaturer ble det brukt en magnetisk ballast som var festet på nettledning og som da kunne putttes f eks inn i akvarieskapet.

På disse brukes det tennere.

I den senere tid (siste året ca) ha de produsert T8 armatuerer og paraboler med eklektronisk ballast. Disse er da plassert inne i selve ballasten og er uten tenner.

For å fikse dette er det avhengi av hvilke praboler du har.

Den ene typen har bare ei stang mellom rørholderene og beggen reflektorene er festet i hvert sitt spor, Her tror jeg det enkleste er å bytte ut hele parabolen.

På de siste tror jeg at det er plass til nye ballaster inne i selve parabolen. Da trenger du noen som kan demontere hele prabolen og montere dette for deg. Vil ikke anbefale de å gjøre dette selv såfremt du ikke har papirer på at du kan det eller har spesielle ferdigheter på dette område. prisen på nye ballaster til 2x 58watt variere betraktelig og dette kan for bli like dyrt som å kjøpe hele parabolen komplett.

Det er varianten med T8 tennere ja. Det er det at jeg ikke kan se at det er noen innvendig ballast tilstede/at det er plass til denne. Det er derfor jeg tror at det er den utvendige ballasten av type sort boks, som jeg har sett på bilder. Jeg har ihvertfall vært redd for å forsøke bare koble på et stikk på den kabelstumpen og kjører den rett i støpslet, om det er noen komponenter som ikke er ødelagte innvendig i paraboen tipper jeg ihvertfall at de vil bli svidd da om de ikke allerede er det.

Litt kjipt at jeg ikke helt kjenner historien til den parabolen. Derfor hadde jeg vært villig til å forsøke få tak på en utvendig T8 ballast dersom jeg hadde kjent spesifikasjonene på den og om det er standard eller noe totalt custom akvastabil greier. Har vakt litt hodebry dette, har forsøkt kontakte selger av denne nå.

Men må vel nesten gjette meg til at den kan ha vært "tjuvkoblet" til en utvendig elektronisk ballast da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap