Ciklide gress - hva er det?

Jeg har en plante som de på butikken kalte ciklidegress. Fiskene spiser den ikke, ble det sagt. Jeg skulle gjerne visst mer om denne, men finner ikke ut hva slags plante det er.

Jeg har søkt på ciklidegress her, og den jeg har er ikke lik de det er bilder av i disse trådene. Jeg har sett på plantene med maks høyde 30-60 cm, og finner den heller ikke der. :s

Planten har lange, tynne og smale blader, litt stive og spisse. De er ganske mørke grønne. Bildene av sagittaria subulata ligner veldig, men ikke blomsten. Min plante har stengler med små frø eller blomster inn i mellom, og bladene er 30-50 cm lange. Det ser ut som at frøene var på vei til å bli små hvite blomster, men de visnet (Ikke så rart siden stakkaren står i karantene i en bøtte, uten særlig lys). Stengelene er kortere enn bladene.

Jeg har desverre ikke kamera som tar gode nok bilder til å være til hjelp her, men skal se om jeg får ordnet noe.

Noen som vet eller har forslag?
har sett dette til salgs selv, men er ikke sikker på latinske navnet på den. men har selv sett blader bli langt over en meter lange. mulig ciklidegress bare er en fellesbetegnelse?
Kjøper ikke fisk på impuls, så hvorfor gjør jeg det med planter?

Det er sikkert bare et lettvint navn å gi gresslignende planter.
Og de finnes det mange av, med ulike behov. Noen av de blir bare noen få cm og egner seg til plen, mens andre blir veldig høye.

Den jeg har er nok grei som bakgrunnsplante, om jeg får den til å trives. Finner jeg ikke ut hvilken plante det er, så får jeg bare prøve meg frem.

Søkte på "ciklidegress" på forumet, og fikk opp denne tråden

Kanskje den er til hjelp
I den tråden har Mufcy bilde av en plante som ligner, men Vallisneria er det ikke (jeg har et par varianter og dette ligner ikke).

Sagittaria ligner, men i plantebasen finner jeg ikke noen variant av den som stemmer. Men det finnes kansje flere typer...

De plantene jeg finner foreslått i trådene om ciklidegress er stort sett for små i forhold til min.

Takk for svar, alle forslag hjelper, ElinH. Når jeg har sett så lenge på disse trådene og bildene, så kan jeg fort overse noe som er rett fremfor meg.
For små i høyde?

Jeg har vallisneria som visstnok skal bli 50 cm lange, men som hos meg kveiler seg i overflaten og er over 1 meter (ja, jeg luker ikke akkurat ofte hehe). Er det mer bredde eller tykkelse på bladene som ikke stemmer så er det en annen sak
Hehe. Uttrykte meg nok litt upresist.

Vallisneria stemmer ikke pga form og konsistens på bladene. På dette "ciklidegresset" har bladene kraftiger konsistens, de kjennes mer solide, på en måte. Bladene har også samme bredde hele veien opp, før de smalner av i en tydelig spiss. Omtrent som et vanlig gress-strå.

De andre planteartene som ble foreslått er for lave.
Hehe

Jeg gir meg ikke så lett! Du har tittet på bildene av kjempevallisneria også går jeg ut fra?

Hvordan er rotsystemet forresten? Tynne, små røtter, knoll eller...?
Kanskje det er denne?

Evt en av de andre Acorus-artene.
Ebbeto: Denne ligner veldig, men bladene på min er allerede fra 30-50 cm lange. Hvem vet om de blir lengre? Det ser også ut som at den jeg har kan klare seg i en bøtte (1/3 av planten stikker opp) en stund, den har stått der i en uke nå. Da kan den vel ikke være så vanskelig?

ElinH: Kjempevallisneria har mye bredere blad, på denne er bladene 6-10 mm brede. Denne er også mørkere grønn, og du ser ikke gjennom bladet om det er lys bak det. Det er på en måte tettere. Men røttene stemmer med vallisneria. :p Denne kan forresten også deles opp i mange tuster.

Mika: det står at denne blir 10-30 cm, min er 30-50 cm. Ellers så ser det ut som at den planten du foreslår har veldig tynne blad, mye finere enn på min plante.

Men takk for gode forslag.
Som jeg sa tidligere, se på røtter og oppbyggingen av plantebladene og ikke angitt høyde. Jeg har vanlig vallisneria som står oppført med maks høyde 55 cm, mine kan raskt bli mye over en meter høye (vokser raskt). Jeg har funnet ut at høyde/bredde ikke alltid stemmer overens med virkeligheten.

I tillegg dyrkes mange akvarieplanter over vann, med bare røttene nedsenket i vann, og da kan bladene se ganske annerledes ut enn når de har vært i vann en stund. Planteidentifikasjon skal ikke være enkelt

Får håpe du finner ut av det i hvert fall.
Åshild
Ebbeto: Denne ligner veldig, men bladene på min er allerede fra 30-50 cm lange. Hvem vet om de blir lengre? Det ser også ut som at den jeg har kan klare seg i en bøtte (1/3 av planten stikker opp) en stund, den har stått der i en uke nå. Da kan den vel ikke være så vanskelig?

Det finnes sikkert flere varianter av denne Cyperus. På samme måte som det finnes mange sverdplanter.

Jeg hadde et mislykket forsøk i akvarium, men en plante trives godt i vase. Ca halvmeter høy, hvorav ca 20 cm er under vann.

Dette er med andre ord en sump-plante.

Google "cyperus" så finner du kanskje et bilde som passer.....
Elinh: Det kan hende det er acorus gramineus. Ikke godt å si ut i fra en tegning. Håper ikke det er den... Siden det ikke er akvarieplante. Liker ikke å ha midlertidige planter i tanken.

Jeg tror planten er sneglefri nå, og tanken den skal i er snart tett (håper jeg), så da får jeg plante den og se om den overlever.

Om planten klarer seg og trives, så er det ikke så nøye hvilken sort det er. Det hadde bare vært lettere å sørge for at den trives om jeg visste hvilken det er. Men det blir jo bare en av flere planter likevel...

Ebbeto: Dette kan faktisk være en sumpplante som du sier.
De bladene som har ligget krøllet ned i bøtta uten å få lys, de har gulnet litt. De bladene som står rett opp over vann, de er helt fine.

ElinH: Det er vanskelig å forklare. Vet du noe om tekstiler? Det blir nesten som at min plante er kraftig bomullslerret, mens vallisneria er vanlig bommullsstoff. Bladene på vallisneria er mykere, du aner lys gjennom bladene, de er lysere grønne. Denne er stiv og grov, tett i konsistens på en måte. Bladene er mørke grønne, og hadde sikkert blitt bra som blendingsgardiner. :s

Så er det denne stengelen med frø/blomster. Det ser ut til å være en stengel pr plante, og at det er flere planter i potta.

Ellers så skal det visst ikke være enkelt, nei. Jeg får plante den og se hva som hender. Som min far sier: alt går. Enten går det godt, eller så går det galt, men alt går.

Det er ganske imponerende hvor mange forslag som treffer veldig nært, enda dere ikke har fått se bilde av planten.

Takk for hjelpen.
Når du nevner "gress" og relativt stive og høye stengler, så tenkte jeg umiddelbart på en av de to Cyperus-artene.

Cyperus alternifolius kalles også Umbrella plant, men den har vel litt for særegne blader til at det kan være den du mener. Du hadde sikkert nevnt det om den hadde slikt karakteristisk voksesett. De er egentlig myrplanter, som tåler å stå under vann (ved regntid og oversvømmelser skjer dette halve året i deres naturlige vokseområder).
Den andre arten, Cyperus helferi, står oppgitt som ca 35 cm høy, noe som er litt lavt ifht det du beskriver, men den har definitivt det mest gressaktige utseendet av de to.
mona o: av alle de bildene jeg har sett, cyperus helferi er den som ligner mest.
Jeg ville sagt at det er den, hadde det ikke vært for at den jeg har er så mye høyere. Men som ElinH sier, om vekstforholdene har vært gode, så kan noen planter bli høyere enn det som står i plantebasen. Så kansje det er den?
Den trenger ikke stryke med den første uka under dårlige forhold, selv om det er en vanskelig plante.
Takk for hjelpen i alle fall.
Cichlidegress er et etablert handelsnavn på slekten Ophiopogon, primært arten Ophiopogon japonicus med div. varianter. Et enkelt søk på Google gir mengder av tekst og fotos, også referanser til bruken som akvarieplante.

Den er imidlertid ingen vannplante, og blir primært brukt som hageplante i tropiske og subtropiske strøk. I Singapore er den f.eks. en svært vanlig dekkplante i plantefelt i gatene.

Jeg vet ikke sikkert når den første gang ble solgt som akvarieplante, men den blir iallefall nevnt som en spennende nykommer av Rataj & Horeman i deres bok "Aquarium Plants" fra 1977.

Planten trives ikke under vann, men dør svært sakte. Bladstrukturen gjør at den holder seg fin lenge og - som populærnavnet antyder - den blir ikke så lett spist eller ødelagt av fisk som ellers er tøffe mot de fleste plantene.

Etter min oppfatning er den absolutt ikke noe godt valg for "purister" som bare vil ha "ekte" saker i akvariet, men jeg synes likevel den er et vel så godt (bedre?) alternativ som plastplanter dersom man ikke får andre planter til.

mvh
Svein A. Fosså
Hei! jeg vet!
Dette selger de også på Bekkestua Akvarium.
Disse er EGENTLIG ikke akverieplanter, selv om de er UTROLIG fine!
De er kjempefine, men disse er sump-planter, hvor kunn røttene er under vann, men ikke hele planten. Så etterhvert vil nok bladene bli gule. Kanskje noen har blitt det allerede?
Denne planten kan leve alt fra 1 mnd til 6mnd... Men altofr lenge lever de ikke i og med at de ikke lever under vann
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap