Vil et filter bli innkjørt i et kar med bare vann

Lurer på masse rundt dette med filtre og innkjøring men dette finner jeg ikke svar på. Hvis en satt opp feks et 100L med kun vann i og et utvendig filter. ville syklussen komme i gang og ville da filteret bli innkjørt ?

Du trenger noe biologisk materiale for å starte prosessen, så enten ha i planter, eller "mate de usynlige fiskene" noen ganger i uka; dvs. tilsette litt mat i karet selv om det ikke er fisk der enda. Det vil gi bakteriene noe avfall å jobbe med slik at de kommer i gang
Så hvis en tar et filter som er innkjørt og flytter det over i et kar med bare vann, så vil filteret over tid miste sine gode bakterier ?
Ja, det vil jeg tro. Det er jo levende organismer som trenger mat. I dette tilfellet trenger de avfall, og har karet kun vann og ingenting annet kan det umulig bli mye å leve på oppi der.

Noen får korrigere om jeg tar feil, men det høres da logisk ut for min del.

Ingen steder vil det overleve mer enn det er tilgang på næring til å støtte, være seg bakterier, fisk eller folk Eller det er plass til (ref. at større filter er bedre enn små for da er plass til flere bakterier)

Det er jo derfor en skal sette inn få fisk av gangen i et innkjørt kar også, for det vil ikke være nok bakterier der etter 4 uker til å takle avfallet fra 50 fisk, liksom. Det er ikke slik at enten har du bakterier eller så har du ikke.
Jepp, det stemmer. Det tar ikke lang tid før filterbakteriene dør når du tar fra dem næringen.

I andre land er det vanlig å kjøre inn kar ved å tilsette ammoniakk hver dag, og da trenger man ikke noe annet enn vann og et filter.
Så alt annet like er et akvarie med planter lettere å holde i forhold til vannverdier enn et uten ??
Innkjøring av filter
Stabiliser karet et par dager. Plant noen rasktvoksend planer.

Vent en uke og sett ut par hardføre fisk. f.eks. siamesisk algeeter som også vil ta seg av alger på plantene. Mat forsiktig et par uker.

Mål vannverdier med gjevne mellomrom. Kan være lurt å skifte 30 % av vann et en gang i uken den første tiden.
Personlig skifter jeg 30-35% av vannet en gang i uken hele tiden. Har tre store akvarier, men dette tar ikke mer en en lien havtime. Fiskene liker vannskifte, mye oksygen blir tilført vannet på denn måten.

Etter 3-4 uker kan du fylle på med 2-3 nye fisker, pass på å ikke blande for myefiskesorter, og ikke minst pass på at fiskene passer sammen. Noen bunnskikt, noen mellomskikt og noen i øvre skikt. Fiskene må også passe til plantestørrelse og mengde, dss. fiskesortene har forskjellig behob innen dette.(gjemmesteder og svømmeplass)

Som du ser bruk litt tid, da er du sikke på at det går ngrit. Litt alger må dt tåle, så unngå kjemikalier i denne firbindelse.
Lykke til
har lest masse om dette med innkjøring, forskjellige topper i syklussen, tilsett fisker gradvis... all erfaring her på AF prøver jeg å suge til meg. har ikke fått ett L nummer enda,,,

Så hvis en bombarderer et ikke innkjørt filter de første dagene med masse planter en haug med fisk ( som en kan ta ut når de farlige stoffene kommer) som får masse mat. da vil prosessen gå fortere og en får et innkjørt filter som kan tåle stor påkjenning raskt??
Nei, det fungerer ikke slik.

Nitrogensyklusen starter med Ammoniak/ammonium når dette befinner seg i vannet vil nitrosomonasbakteriene begynne å formere seg. Dette vil gå sakte i starten da disse bakteriene har en fordoblingstid på 8 timer i ferskvann. Nitrosomonasbakteriene spiser ammonium/ammoniak og avfalstoffet er nitritt.

Nå kommer poenget i denne syklusen og det er at nitrobakterier vil ikke dublisere seg så lenge det finnes ammoniak/ammonium i vannet. Dermed er man helt avhengig av at nitrosomonasbakteriene får bygget opp stor nok koloni for å få fjernet all ammoniak/ammonium slik at nitrobakterier begynner å dublisere seg med samme takt som nitrosomasbakteriene. Nitrobakteriene spiser nitritt og avfallstoffet er nitrat.

Denne syklusen er fullført etter ca 35 dager. Hvis man tror at man kan sjonglere med å sette inn fisker for så å ta de ut for å påskynde prosessen så burde man heller sette inn biologisk belastning som tåler nitritt i vannet. De fleste som sier at de ikke har nitritt i karret burde heller måle ammonium/ammoniak. Det værste er at disse stoffene er enda værre for fiskene enn nitritt.

Det nytter ikke å prøve å endre naturlige prosesser. Det er som å oppheve tyngdeloven. Man kan prøve, men det nytter ikke.

Jeg har 8 kar der alle har flere enn et filter og dermed kan jeg låne et ferdig innkjørt filter fra et annet kar for å starte opp et nytt. Man er da forsiktig den første tiden slik at bakteriekulturen får stabilisert seg i det nye karret. Det er på denne måten vi setter opp et nytt kar på kort tid og går rundt problemstillingen med nitrogensyklusen.

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor det er så viktig å få puttet fisk i karret samme dag som det er satt opp. Hvis man ikke har full kontroll på hvordan håndtere nitrogensyklusen så burde man kjøre "safelinjen"

Forøvrig så vil et filter bli innkjørt med bare vann i karret. Det finnes bestandig biologisk belastning i vann. Problemet er at denne mengden er for liten til at bakteriekulturen skal bygge seg stor nok til å tåle belastningen som kommer når fisk settes inn.
selv om jeg kan skjønne at mange dør de etter å få fisker i med en gang så var ikke det poenget her... prøver bare å forstå de forskjellige prosessene og faktorer som spiller inn for å få et sunt miljø i et akvarie og hva som eventuelt på påskynder dette. Hvis denne prosessen tar 35 dager. hvordan var situasjonen dag en ? tilbake til åpningen av denne tråden. Hvis bare vann, en plante, to planter, mate litt, noen hardføre fisker osv. eller feks hvis en bare har fisker og ikke planter, kreves det da oftere vannbytter for å holde stabile verdier?
donadoni
Hvis denne prosessen tar 35 dager. hvordan var situasjonen dag en ? tilbake til åpningen av denne tråden. Hvis bare vann, en plante, to planter, mate litt, noen hardføre fisker osv. eller feks hvis en bare har fisker og ikke planter, kreves det da oftere vannbytter for å holde stabile verdier?


Man kan ikke ommgå naturlige prosesser, i beste fall kan man tilpasse seg dem. I dette tilfellet med å benytte et ferdig innkjørt filter.

Har man ikke det så betyr det å sette inn fisker det samme som å utsette dem for ammonium/ammoniak og deretter nitrat.

Velger man å sette inn fisker med det samme må man bytte vann for livet for å holde nitrittnivået ned. Dermed blir det mindre m\nitritt i karret og det vil derfor ta lengre tid å bygge opp den samme bakteriekulturen som man ville ha hatt ved ikke å sette nn fisk. Har man ikke fisk i karret er det ikke behov for å skifte vann. Mere mat betyr flere bakterier.
Så hvis en en kjører inn karet med et par planter, mater litt uten fisker så går syklussen sin gang. Når en da øker innholdet i karet. mer planter, fisk, mat osv så får en da ny syklus ?

Kan en da ta et kar med bare vann, tilsette en god ( riktig mengde) med ammonium/ammoniak og naturen og la filteret gå sin gang ??
Fant denne artikkelen i min søken rundt dette med oppstart. Så en annen måte å kick starte syklusen er å tilsette ammonium.

Fishless cycling is actually easier and has the benefits of not hurting the fish and allowing you to fully stock your tank once the cycle is complete. Fishless cycling is simple; add enough ammonia to the tank to increase the level to 5ppm. Keep the level of ammonia at 5ppm until the tank is capable to removing the ammonia in a 24 hour period (ammonia level reading 0). Beneficial bacteria have then been created that convert the ammonia into nitrate. Almost done now. The Nitrites are also dangerous to fish just as ammonia is, but the next step in the process is bacteria that change nitrites into nitrates. Nitrates are less harmful to the fish and are easily removed by water changes. A good test kit is essential to determining when your tank has completed the cycle. BE PATIENT, cycling a tank can often take between a month or two. Yes it's a long time, but your fish will love you for it. Bio-Spira can be used to "instantly" cycle a tank, but it is the only product known to actually work and is usually hard to find. Some people add substrate/decorations or swish filters from an established aquarium to jump start the cycling process.

Jepp. Dette ble nevnt av Mvjnz på side 1:

"I andre land er det vanlig å kjøre inn kar ved å tilsette ammoniakk hver dag, og da trenger man ikke noe annet enn vann og et filter."

ja det må inn med teskje (milliliter) dette her
Mvjnz
Jepp, det stemmer. Det tar ikke lang tid før filterbakteriene dør når du tar fra dem næringen. I andre land er det vanlig å kjøre inn kar ved å tilsette ammoniakk hver dag, og da trenger man ikke noe annet enn vann og et filter.


hvorfor i andre land og ikke her ...??
Det aner jeg ikke. Kanskje det bare ikke har vært tradisjon for å gjøre det her i Norge, mens de har det i andre land? Aner ikke.

For min del synes jeg det blir for mye styr og målinger å holde på med dette ammoniakk styret. Jeg tar "no brainer" tilnærmingen og kaster heller oppi en klype fiskemat i ny og ne

Dvs, nå kickstarter jeg alle filtrene mine, så jeg sliter heldigvis ikke med dette lengre :p
donadoni
hvorfor i andre land og ikke her ...??


Fordi det er meget lite å tjene på dette med hensyn på tid. Man sparer rundt ti dager på å benytte ammonium/ammoniakk.

Bommer man på mengde på disse stoffene så kan det ta lengre tid. Poenget her er at nitrobakteriene ikke vil begynne å formere seg før det er fritt for ammonium/ammoniakk. Har man da i for stor mengde med ammonium/ammoniakk så vil det ta lengre tid før nitrosomonasbakteriene klarer å "spise" opp dette og dupliseringen av nitrobakterier vil ikke begynne før dette er gjort.

Da lærte jeg noe nytt i dag også
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap