Popeye

Min nye regnbueciklide har fått et opphovnet rødt øye. Er dette en sykdom eller en skade påført av andre fisker.
Har det noe for seg å vente å se hvordan dette utvikler seg eller bør jeg avlive fisken med det samme.
Utstående øyne (Pop-eye):
Dette er mer ett symptom, enn en sykdom i seg selv. Dette kan komme av en rekke bakterier, og gjerne som ett tegn på at vannkvaliteten ikke er bra. Slossing kan også gi dette symptomet. Forbedring av vannkvaliteten, gjerne med større vannbytter daglig, har oftest god effekt på dette.

Behandlingsforslag: det er i svært sjeldne tilfeller behov for å behandle pop-eye med medisiner. Men om ikke vannbytter\ korrigering av vannverdier har hatt effekt i løpet av en ukes tid, er det verdt å forsøke en kur med eSHa 2000.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Svulst er også en mulighet, men svulsten vokser sakte og fisken får skaden over flere uker.
Da er avliving det beste for fisken.
Jeg har selv hatt dette på mine troffer, og det jeg gjorde var rett og slett å skifte vann, fiskene mine fikk det etter stress å slåssing, de var akkurat igang med revir og rang ordng. Men hvis det ikke gir seg etterhvert ville jeg nok medesinert med esha 2000.

Lykke til!
Jeg skifter kontinuerlig 10% vann hver dag med automatisk vannbytte. Har ikke tenkt å bytte mer vann enn dette.
Kan også være etter skade. Du får bare se det an noen dager og se om det bedrer seg. Etter min erfaring så har dette stort sett gått tilbake av seg selv. Det ene unntaket viste seg å være svulst.
hm... da var det visst bare skjelettet igjen...
Her gjelder "survival of the fittest"
Uff da, så leit
Regner med det var mer enn et hovent øye som feilte den siden den strøk med så fort.
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap